Od aut po záplavách ruce pryč. Poznat je naštěstí nemusí být složité, hodně prozradí i zápach

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Cebia, AAA Auto - Foto: HZS Pardubického kraje - 21. 5. 2024


Bleskové povodně po nečekaných přívalových deštích bohužel v posledních letech nejsou ničím zvláštním. Velká voda se bohužel často podepíše jak na obydlích, tak i na autech. Poradíme vám, jak zaplavené auto poznat a na co si dát při kontrole pozor.

Zápach i zbytky po povodni

Podle odborníků existuje řada indicií, které vám napoví, že auto bylo pod vodou. Jako první – především v horkých dnech – vás na možné zatopení může upozornit typický zápach vlhkosti a plísně. Možná v interiéru nebude na první pohled nic vidět, jakmile se ale auto na sluníčku ohřeje, bude pach vlhkosti patrný na první dobrou. A to i přes přítomnost různých vonných stromečků či jiných osvěžovačů vzduchu.

Problémy se zatopením pomůže odhalit i kontrola míst pod čalouněním. A to jak v interiéru, tak i v zavazadlovém prostoru. Nebojte se koberečky a čalounění opravdu důkladně zvednout a jakmile narazíte na písek nebo stopy bláta, je jasné, že tohle auto byste brát neměli. Dobrým vodítkem k odhalení vytopeného auta jsou třeba i zoxidované nebo rezivějící úchyty sedaček. Standardně se totiž vlhkost k těmto místům dostat nemůže. A vnímejte i případný ne úplně pravidelný chod motoru nebo nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla. „Vůz, který byl zatopen při povodni, může projít důkladnou renovací, přesto jej může prozradit zvláštní zápach, jejž těžko odstraníte. Pod sedačkami bývá plíseň a kolejničky, po kterých se pohybují, zoxidované nebo přímo rezavé. Důležité je najít stopy po vodě nebo blátu pod koberci i čalouněním,“ radí AAA Auto.

Na co si dát pozor při pořizování ojetého vozu? Toto jsou nejčastější podvody

Auta, které prošlo povodní, se chce majitel zpravidla rychle zbavit. Opravy tak mnohdy bývají šité horkou jehlou a udělané jen tak, aby „to vypadalo“. Ke koupi si tedy vždy berte na pomoc odborníka, řada z nich pozná nekvalitní opravy i pouhých okem.

Minimálně zpozornět byste měli také v případě, kdy je nabízené auto z oblasti, kde jen před pár týdny nebo měsíci byly povodně. „Riziko zakoupení takové vozu zvyšuje také skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené,“ upozornila před časem Cebia, která také důrazně doporučuje si vybraný vůz opravdu dobře prověřit.

Hlavně novější auta

Velká voda uškodí hlavně novějším autům, která jsou prošpikována elektronikou. „Nejnáchylnějšími agregáty tak již dnes nejsou motory, manuální převodovky ani podvozkové součásti, ale především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem anebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné a někdy vůbec možné, tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ vysvětlil aut Jan Karnolt, technik a odborník na vozidla Ford z Beecamsolutions.

A zdůraznil, že případná oprava takového auta není snadná, protože už jen najít příčinu a původ závady je na dlouho. „Proto je opravdu potřeba býti ve střehu a takovýmto nabídkám se buď vyhnout anebo si nechat vozidlo před koupí prověřit od nezávislého odborníka,“ dodal Karnolt.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Od aut po záplavách ruce pryč. Poznat je naštěstí nemusí být složité, hodně prozradí i zápach”

  1. Mankote to jsou ale blbosti. To byste s autem nesměli jezdit ani v dešti. Ovšem ta poznámka o plísní pod sedačkama tato všechno rozsvítila. Konečně odborník. Jenom blbec neumí vzít
    Tlakovou myčku všechno řádně vystříkat čistou vodou a vysušit. Písek v kufru mají nejčastější rybáři. Ty tam nacpou ty jejich zablácený gumovky a pak tam mají písek.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru