Stále častěji vídáme v médiích, že po nárazu do stromu, mostního pilíře či plotu, začne hořet automobil. Jedete-li po silnici, můžete občas vidět hořící automobil, přestože předtím ani nemusel havarovat. Auta občas hoří, ale víte, co byste v takové chvíli měli dělat?
Požáry aut jsou jedny z nejčastějších událostí, ke kterým hasiči vyjíždí. Ke vzplanutí auta stačí opravdu málo – třeba jen drobná technická závada, takže může začít hořet klidně i vůz zcela nový. Ne vždy je ovšem požár automobilu takového ražení, že by z něj musel zůstat jen vrak.
Požár ve většině případů vzniká v motorovém prostoru. Poté se velmi rychle rozšíří do dalších prostor a nakonec plameny pohltí celý automobil. Počínající požár je možné zlikvidovat (nebo alespoň zamezit větším škodám) hasicím přístrojem nebo hasicím sprejem, který hasiči doporučují vozit ve voze. Důležité ale také je, aby byl při ruce, nikoliv až na dně zavazadlového prostoru.
Pokud jde kouř z motorového prostoru, rozhodně byste neměli otevírat kapotu. V tu chvíli totiž k ohni pustíte vzduch, díky čemuž ho podpoříte. Nejen, že hrozí rozsáhlé popálení, ale zejména tím přispějete k rychlejšímu šíření požáru. To nejlepší, co lze v takovém případě udělat, je odstavit vůz tak, aby co nejméně překážel silničnímu provozu, nezpůsobil nehodu a nebo při hoření nezničil něco dalšího. Pak jej musíte co nejrychleji opustit, zabouchnout za sebou dveře, aby se zpomalil přísun kyslíku k plamenům, odejít do bezpečné vzdálenosti a zavolat urychleně hasiče. Pokud si nepamatujete číslo, je to 150, ale volat můžete i telefonní číslo 112.
Po příjezdu hasičů na místo je potřeba zjistit, co přesně na autě hoří – zda se jedná o vnitřní prostor nebo o motorovou část vozidla, případně již o požár celého vozu – a zda se ještě ve vozidle nenacházejí nějaké osoby. Záchrana osob je vždy prvotním úkonem hasičů. Hasiči dále musejí zjistit, na jaké palivo vozidlo jezdí (plyn, benzin, nafta), zda má airbag apod. Důležité je také ochlazovat nádrž na palivo, aby se předešlo výbuchu. U plynových nádrží, pokud je to možné, musejí hasiči uzavřít uzávěr plynu.
Jaké jsou nejčastější příčiny vzniku požárů vozidel?
„Nejčastější příčinou vzniku požáru jsou technické závady, následovány úmyslným zapálením a nakonec požáry způsobenými dopravní nehodou vozidla,“ říká nprap. Václav Dostál, vyšetřovatel HZS Pardubického kraje a doporučuje řádnou údržbu vozidel a pravidelnou kontrolu.
„Jako nejčastější závady se jeví nepředpokládané poruchové jevy na elektroinstalaci vozidla, další v řadě je netěsnost palivové soustavy – u starých škodovek to je nedbale připevněná benzinová hadička u AC pumpy nebo karburátoru, dále dochází u těchto vozidel často k vypadnutí nalisovaného kovového nátrubku i s řádně upevněnou hadičkou. U novějších vozidel se závady projevují při nesprávném seřízení spalování a dochází k požárům katalyzátoru. Nebo hoří tepelná izolace nad katalyzátorem, která se vlivem otřesů při pohybu vozidla tzv. ‚uklepe‘ a spadne na rozpálený katalyzátor a následně shoří celý automobil. U vozidel s naftovými motory dochází k porušení vstřikovací soustavy a následnému rozstřiku nafty do motorového prostoru,“ dodává Václav Dostál.
Nesmíme ale zapomenout na vozidla s alternativním pohonem na LPG nebo CNG. Tady dochází nejčastěji, a to zejména vlivem stárnutí pryžových hadic nebo netěsností spojů, k úniku plynu, který je v motorovém prostoru iniciován nejčastěji povrchovým teplem motoru nebo jiskrou elektrické instalace vozidla. U nákladních automobilů a autobusů dochází i k odpadnutí hlukové izolace v motorových prostorech přímo na rozpálené části motoru nebo výfukové potrubí a její vznícení. I tady se můžeme vzniku požáru vyvarovat pravidelnou a řádnou kontrolou stavu vozidla.
Jak se správně chovat, když auto začne doutnat?
- Vystoupit z vozu a zavřít za sebou dveře
- Okamžitě zavolat hasiče
- V žádném případě neotvírat kapotu (maximálně odjistit zámek kapoty tak, aby vznikla malinká škvírka, kterou je možno začít hasit)
- Začít požár hasit hasicím přístrojem (pokud je k dispozici)