bmw-i8-dobijeni_v_garazich

V České republice se začíná objevovat poměrně zajímavý paradox. Na jedné straně se v parkovacích domech a v podzemních garážích staví dobíjecí stanice, na té druhé ale do některých podzemních garáží nebudou mít elektrická auta povolený vjezd.

První taková garáž se objevila i v České republice. Podle informací u příspěvku na facebooku (viz níže) by značka viset na novostavbě bytového domu v Olomouci. U vjezdu do garáže je navíc také značka se zákazem vjezdu vozidel na CNG i LPG. Tomuto tématu jsme se věnovali před pár dny v článku také, developeři a majitelé domů tím zpravidla chtějí ušetřit náklady při stavbě.

Elektrická auta jsou pro jízdu v garážích vlastně auta, vždyť nevypouštějí žádné emise, takže není třeba tolik zaměstnávat vzduchotechniku. Na druhé straně ale jde o potenciální nebezpečí v případě, kdy by elektrické auto začalo hořet. 

Elektromobil nebo plug-in hybrid může začít hořet úplně stejně jako jakékoliv jiné auto. Ze statistik hasičů vyplývá, že nehoří častěji než auta se spalovacím motorem. Přesto může být požár elektroauta nebezpečnější. Jakmile zahoří baterie, hasí se pak velmi těžce a zpravidla je potřeba auto na několik dní uložit do vodní lázně. A to, jak jistě sami uznáte, v garážích není možné provést. Do garáží také nezajedou velká hasičská auta, takže zákrok je o to těžší.

Přečtěte si také:  V České republice vznikl hasičský speciál na hašení elektromobilů. Stojí na podvozku Toyoty Hilux 6x6

Ostatně hasiči se o tom, že by rádi regulaci elektromobilů v parkovacích garážích, už před časem také vyjadřovali. Informoval o tom magazín iDnes.cz. Hasiči nechtějí plošný zákaz vjezdu elektromobilů do garáží, ale rádi by do praxe zavedli pravidla. „Je nutné stanovit jasná pravidla, především pro dobíjecí infrastrukturu,“ řekl pro iDnes.cz Rudolf Kramář, vedoucí tiskového oddělení HZS ČR a dodal: „Například navrhujeme, aby nabíjecí stanice nestály na trasách únikových cest z garáží, nebo aby šly vypnout na dálku (napojení do systému vypínání elektrické energie objektu: CENTRAL STOP, TOTAL STOP). Vypínač umístěný přímo na stojanu může být v případě požáru nepoužitelný.“

9 komentáře

  1. Řeseni je: Elektroauta, která budou chtít do podzemních garáží, budou muset mít velmi omezenou kapacitu baterií. Třeba jen na 2 kW. – To jim bude muset stačit.

  2. Hasiči si jako první uvědomuji ten průšvih až Záhoří EV. V takovém obchodním centru to může být desítky mrtvych.
    Čeká se na první zotslni průser, pak jim to teprve dojde. Když zahorel EV v garáži rodinného domu tak výbuch baterie zdemolocal polovinu domu. Dovede si to představit v te podzemní garazi?

  3. Zajímalo by mě, jakou výhodu má pro mě elektromobil ? Nemyslím osvobození od dálniční známky a parkování zdarma . V ceně elektromobilu jsou to zanedbatelné částky

  4. Mě fascinuje jak hází všichni do jednoho pytle LPG a CNG. Chápu že v případě LPG je potřeba odvětrávání, co se týče CNG tak ta vypouští čurek vody takže žádná hrozba nehrozí, přesto dejme ceduli co kdyby že?!

    • Ono je to v obou případech o nějakých stavebních úpravách, které se majitelům těch garáží nechce dělat – viz odkaz na článek v textu.

Přidat komentář