Letošní bilance smrtelných nehod v České republice je zatím zřejmě i vlivem epidemické situace a nižších intenzit dopravy lepší než v předchozích letech. Přesto na našich silnicích do konce října zemřelo už 402 lidí. Téměř 70 obětí letošních nehod byli chodci, kteří jsou nejvíce ohroženi právě v podzimních měsících, nejčastěji jsou přitom obětí nepozorných řidičů osobních vozidel.
V období od ledna do října 2020 bylo V ČR evidováno 80 106 dopravních nehod (meziročně -10,7 %), v jejichž důsledku bylo 402 osob usmrceno (meziročně -12,0 %), 1 554 osob zraněno těžce (meziročně -15,9 %) a 18 413 osob zraněno lehce (-9,1 %). Ačkoli evidujeme ve všech sledovaných parametrech meziroční pokles, každá nehoda, zejména s následky na životech a zdraví hluboce zasáhne nejen zúčastněné, ale také řadu dalších lidí z řad příbuzných a blízkých.
Česká obchodní inspekce kontrolovala reflexní pásky pro chodce. Většina zcela propadla
Vyšší počet nehod s cyklisty
Negativní bilance je letos evidovaná u fatálních nehod s účastí cyklistů. Během uplynulých 10 měsíců bylo v důsledku dopravních nehod usmrceno 44 cyklistů, tj. meziročně o 12 více! Druhou kategorií nejzranitelnějších účastníků silničního provozu jsou chodci, kterých bylo v letošním roce usmrceno 67, meziročně pouze o 2 méně.
„V závěru roku tradičně upozorňujeme především na tragické následky nehod s účastí chodců. Například v loňském roce v prvních 2/3 roku bylo usmrceno 45 chodců, v období září-prosinec pak 48. Absolutně nejméně příznivou bilanci z tohoto pohledu evidujeme dlouhodobě (2006-2019) v listopadu a prosinci,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M. A., vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Chodci sami zavinili v loňském roce pouze 12 % smrtelných nehod (11 případů), viníkem většiny střetů, při nichž umřel chodec, byli řidiči osobních vozidel (54 nehod), řidiči nákladních vozidel zavinili 19 takových nehod. Velmi tedy apeluji především na řidiče osobních aut, aby byli při řízení maximálně pozorní a snížili rychlost v místech, kde se chodci po vozovce nebo přechodu pohybují. Samotní chodci by se měli chránit nošením reflexních prvků za snížené viditelnosti, a to i ve městě,“ dodává Neřold.
Cyklista se pokusil vychovávat řidiče Mercedesu. Skončilo to potyčkou a policií
Převaha chodců usmrcených v noci
V období let 2005-2019 bylo usmrceno 58 % chodců právě v noci. V roce 2019 bylo v noci usmrceno 49 chodců (tj. 53 %), zatímco ve dne 44 chodců. Nejvyšší podíl usmrcených chodců v noci byl evidován v roce 2007 (67 %), naopak nejnižší v roce 2018 (51 %). „Stále podceňovaným tématem je ne/viditelnost chodců,“ říká Tomáš Neřold, a dodává: „Při zhoršené viditelnosti bylo v roce 2019 usmrceno 14 chodců (10 ve dne a 4 v noci), tj. 15% podíl na všech usmrcených chodcích. Mimo obec pak bylo usmrceno 7 chodců (2 v noci a 5 ve dne).“
„V obci bylo usmrceno 58 chodců (62 %), těžce zraněno pak dalších 386 chodců (88 %). Jak z loňských, tak z dlouhodobých dat je zřejmé, že k závažným následkům chodců dochází ve většině případů v obcích. Viditelnost je přitom v otázce bezpečnosti klíčová. Chodec vybavený reflexním prvkem je řidiči motorových vozidel viděn až na 200 m, což je dostatečná vzdálenost pro adekvátní reakci,“ doplňuje Jindřich Frič.