test-2018-skoda-superb-20-tdi-140-kw-laurin-a-klement-02

Kontinuální růst cen ojetin po dvou letech zastavuje. Vybrané modely zlevňují

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Carvago.com - Foto: Matěj Skalický - 12. 7. 2022


I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Z pravidelné kvartální analýzy Carvago.com vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin.

Na cenu ojetých vozidel v Česku má velký vliv i situace na německém trhu, kde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím o 9,5 procenta. I na tomto trhu však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zvyšují.

Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl, ale podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal a podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.com.

„Každý den analyzujeme více než 5 milionů inzerátů ojetin na evropském trhu, abychom v naší nabídce měli jen ty nejkvalitnější vozy od nejlepších prodejců. Díky tomu jsme schopni monitorovat trh a přinést pohled na jeho vývoj v českém i evropském kontextu,“ uvádí Jakub Šulta a dodává: „Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % dovezených ojetin na naše území. Spotřebitel by ale neměl podceňovat technickou ani administrativní kontrolu vozidla, která by měla být provedena odborníkem.“

Pozor na podvody při nákupech ojetin. Na co byste si měli dát pozor?

Nastupující trend?

Změna v dva roky trvajícím a téměř kontinuálním zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Jedná se o nastupující trend. Může tedy spotřebitel očekávat, že již nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?

„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Inflaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.

Medián cen automobilů do stáří 5 let

1Q 20222Q 2022Rozdíl
607 221 Kč599 999 Kč-1,2 %

 

Medián cen automobilů do stáří 10 let

1Q 20222Q 2022Rozdíl
459 000 Kč465 000 Kč+1,3 %

 

Medián nájezdu u automobilů do stáří 5 let

1Q 20222Q 2022Rozdíl
68 051 km75 325 km+10,7 %

 

Podíl naftových vozů

1Q 20222Q 2022
48 %50 %

 

Podíl automatických převodovek

1Q 20222Q 2022
44 %41 %

Top 10 modelů podle pořadí

1Q 20222Q 2022
1.Škoda OctaviaŠkoda Octavia
2.Škoda FabiaŠkoda Fabia
3.Škoda SuperbŠkoda Superb
4.Volkswagen GolfVolkswagen Golf
5.Volkswagen PassatVolkswagen Passat
6.Škoda KodiaqHyundai i30
7.Škoda RapidŠkoda Kodiaq
8.Škoda KaroqŠkoda Rapid
9.Hyundai i30Škoda Karoq
10.Škoda ScalaŠkoda Scala

 

Top 5 značek podle podílu

1Q 2022Podíl (%)2Q 2002Podíl (%)
Škoda28,7Škoda28,6
Volkswagen10,5Volkswagen11,8
BMW5,7Ford5,8
Ford5,2BMW5,4
Hyundai4,7Hyundai4,3

 

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru