Jestli jsem o něčem skálopevně přesvědčená, pak je to fakt, že Praha má velký problém s dopravou a auty. Nemůžou za něj ale řidiči, jako spíše vedení města, které si nejspíš vzalo za cíl řidiče zničit. A to doslova. Pražský magistrát se nijak netají tím, že by rád viděl větší množství lidí v MHD než v autech, a aby toho dosáhl, snaží se řidičům jízdu ve městě co nejvíce znepříjemnit.

V prvé řadě absolutní ignorací nutnosti dostavět pražský okruh. To je téma, které má na stole už několikáté osazenstvo radnice, a něco mi říká, že tam zůstane i pro ty další. Praha na jednu stranu hlásá šetření na novoročním ohňostroji, ale na tu druhou stranu plánuje stavbu koncertního sálu u metra Vltavská. Opravdu je takové místo příhodné? Viděli jej radní vůbec někdy? Stavba vyjde na stovky milionů a primátor Hřib ji označil jako stavbu světového významu. Chápeme, že je rozvoj města potřeba, ale dokud bude v každé ulici kolabovat doprava a nebudou finance na potřebné opravy infrastruktury a nové dopravní stavby, tak mi vyhazování peněz za supermoderní koncertní sál přijde opravdu zbytečné.

Praha už plánuje mýtné za vjezd do centra. Nejdražší to budou mít stará auta a SUV

Konec autobusových pruhů

Dalším hřebíčkem do rakve všech řidičů pochybujících se po Praze je nový návrh pražského magistrátu, který má za cíl definitivně zakázat řidičům využívat autobusové pruhy. Ty jsou kromě MHD určeny pro cyklisty, taxikáře a složky IZS. Návrh zveřejnil pražský magistrát na své elektronické vývěsní desce, přičemž říká následující: „Důvodem pro zrušení časového omezení ve vyhrazených jízdních pruzích (VJP) pro BUS, MP, IZS, vozidla taxislužby a cyklisty je především umožnění preference uvedených druhů vozidel, zejména autobusů městské hromadné dopravy, a to i v případě vyšších intenzit provozu mimo špičková období pracovních dní, tj. například tehdy, když se VJP nachází na objízdné trase za uzavřenou komunikaci nebo při víkendovém cestování obyvatel mimo město. Se stávajícím časovým omezením ve VJP v různých částech dne je také spojen proměnný dopravní režim například v místech ukončení VJP, řazení před křižovatkami a před přechody pro chodce, což činí provoz na komunikaci nepřehledným a nesrozumitelným pro všechny jeho účastníky – motoristy, cyklisty a chodce.“

Obzvlášť poslední věta vypadá tak, že si na magistrátu myslí, že jsou lidé, především řidiči úplní pitomci. Zkusil se jich někdo zeptat, jestli je využívání vyhrazených pruhů a náležitosti s tím spojené nesrozumitelné? Nebo snad nepřehledné? Nemám valné mínění o výukách v autoškole, a to vycházím i ze své vlastní zkušenosti, ale hotový řidič by měl zvládat sledovat dopravní značky.

Zase jde o cyklisty

Jak už asi tušíte, v Praze jde v posledních letech o to, aby se proměnila v cyklistickou Mekku. Jenomže ulice ve městě na to nejsou stavěné. Jsou úzké, plné aut, autobusů a tramvají. Přidejte do toho v centru chodce, především pak turisty a vyjde vám z toho dost divoký koktejl. Místo toho, aby jej město nějakým způsobem naředilo a udělalo tak pražské ulice snesitelnější pro všechny skupiny, preferuje stále jen tu jednu, kterou jsou cyklisté. Těžko říct, proč, ale je to až směšné.

Na pražském okruhu se chystá nové měření rychlosti. Nejde tak úplně o bezpečnost, ale hlavně o hluk

Instalace cyklopruhů na místa, kde pak jde o život jak oněm „sportovcům“, tak řidičům. Na místa, která tak přijdou i o úplný zbytek dopravní propustnosti a stane se z nich prakticky parkoviště. O cyklisty jde i v případě zákazu využívání autobusových pruhů mimo dopravní špičky. Magistrát ve svém návrhu píše: „Z pohledu cyklistické dopravy je přínosem neomezené platnosti sdružených vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola vyšší bezpečnost provozu cyklistů, protože je trvale zajištěn větší boční odstup od ostatních vozidel ve vedlejším jízdním pruhu a snižuje se tak počet interakcí se souběžně projíždějícími vozidly.“

Dále pak přiznává, že tato novinka také povede k lepší kontrolovatelnosti a vymahatelnosti stanoveného dopravního režimu. To už je pak jen poslední kapka. Ano, pojďme pokutovat a tvrdě trestat řidiče. To je zjevně to jediné, na co pražský magistrát myslí. Nechce jim vycházet vstříc, nechce jim ulehčit, nechce jim fakticky umožnit objetí centra města. Chce jen peníze za mýto či pokuty, omezení a represe.