Preference zákazníků se v čase mění, krásně se to ukazuje například na prodejích automobilů. To, co platilo ještě před 10 lety, už dnes neplatí. Na okraj zájmu se dostávají kombíky, což může nejednoho překvapit. Jejich podíl na trhu totiž už spadl výrazně pod desetinu.
Kombíky se prodávají čím dál méně a může za to několik faktorů. V prvé řadě je to zájem zákazníků, ve druhé nakonec i nabídka na trhu. Vždyť třeba malé kombíky z trhu prakticky zmizely – týká se to i Škody Fabia Combi, která se bude v současné čtvrté generaci vyrábět už jen jako pětidveřový hatchback.
To, že se budou kombíky z trhu vytrácet i nadále, je ovšem jasný fakt, vždyť podobné oznámení učinil před nedávnem i Mercedes-Benz. Jako první vypadne z nabídky CLA Shooting Brake a následovat budou další modely. Některé automobilky navíc nahradily klasické kombíky stylovějšími verzemi Shooting Brake, jiné takové karoserie do nabídky přidaly. Je to příklad právě výše zmíněného Mercedes-Benzu CLA Shoting Brake, ale také Volkswagenu Arteon Shooting Brake anebo Peugeotu 508 SW.
Podle JATO Dynamics podíl kombíků na trhu klesá dlouhodobě. Podle jejich statistik si v roce 2000 tuto karoserii pořídilo 13 % zákazníků, ale dnes už je to jen 8,6 %. Pokles je nejvíce na úkor modelů SUV, jejichž podíl naopak velmi významně vzrostl. V roce 2000 si je koupilo jen 3,6 % zákazníků, ale dnes už je to skoro těžko uvěřitelných 46 %. To znamená, že skoro každé druhé prodané auto je SUV. Mimochodem nejprodávanějším kombíkem je Subaru Outback.
Ještě hůře než kombíky jsou na tom MPV, jejichž nabídka v portfoliu automobilek prořídla ještě více. Dnes si totiž opravdu klasické MPV jen tak nekoupíte a jejich roli převzaly dodávky. Podíl MPV je dnes na trhu pouhých 1,8 %.
Kombík mám a zase bych si ho koupil. SUV nemusím. S kombíky zatočila vlna SUV a také plány
automobilek na elektromobilitu. Pro kombíky už nebylo místo. Ale řekl bych, že automobilky
s novým vývojem situace by mohly měnit plány a kombíky se spalovákama vracet na trh.
Nejoblíbenější karoserie a automobilky ji dobrovolně opouštějí… Holt zas Dacia zvýší svůj podíl na trhu.
Právě proto, že už není nejoblíbenější, četl jste ten článek ne? Kdo jednou zkusí SUV už se nebude vracet zpátky na zem. Mám to stejně, měl jsem combi, firemní jsem dostal SUV a člověk si rychle zvykne na ten vysoký posed. Rozhled a pocit bezpečí jedna báseň. Pak dám auto do servisu, na pár dní vyfasuju firemní combi a mám pocit, že sedím v lavoru. To nemluvím o výhodě světle výšky a pohonu 4×4. Zkrátka combi už nesplňuje ani jedno kritérium, proč bych si ho měl koupit místo SUV a myslím, že to má podobně většinu řidičů, ostatně statistiky mluví za vše.