Škoda Garde

Klasická auta mohou mít menší uhlíkovou stopu než elektromobily, dokonce třeba i stará Škoda 120

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Footman James - Ilustrační foto: Škoda - 28. 2. 2025


Že jsou stará auta míň ekologická než ta nová, je jasné. Jenže stará auta a veterány vypouštějí méně emisí, než nová auta. Jak je to možné? Vysvětlili to specialisté na pojištění historických vozidel Footman James z Velké Británie. A je to vlastně jednoduché a logické.

V rámci tohoto výzkumu se totiž jako hlavní kritérium bralo to, jak jsou auta užívána. Klasická auta a veterány jezdí málo, spíše sporadicky. Lidé s nimi nejezdí běžně do práce nebo na nákupy, ale spíše po víkendových výletech a na srazy. To tedy znamená, že jejich celkové roční emise CO₂ jsou mnohem nižší než u běžných nových aut, která jsou v provozu mnohem častěji.

Ve Velké Británii vypouštějí klasická auta a veterány průměrně jen 563 kg CO₂ ročně. I průměrně jezdící nové auto vypustí za rok emisí více a u elektromobilů se to nedá tak jednoduše spočítat, protože je třeba brát v úvahu, kde a jak se vyrábí elektřina pro jejich nabíjení. Do celkových emisí nových aut je třeba také zapracovat emise vznikající při výrobě a pak třeba i při následné likvidaci vysloužilých akumulátorů.

Nový výzkum vyvrací mýty. Životnost elektromobilů je srovnatelná s benzínovými auty

Jako příklad si ve Footman James vzali klasický Volkswagen Golf a moderní elektrický Polestar 2. Zatímco uhlíková stopa výroby Golfu dosahuje 6,8 tuny CO₂, Polestar má na kontě až 26 tun CO₂. To znamená, že klasickému autu by trvalo přibližně 46 let provozu, než by dosáhlo stejné ekologické zátěže, jakou Polestar vyprodukuje ještě před tím, než vůbec vyjede z výrobní linky. A to jde o elektromobil, který se obecně považuje za „čistý“.

Jenže samozřejmě to neznamená, že bychom měli opět začít jezdit starými auty, protože pak by se jejich ekologická stopa naopak výrazně zvýšila. Spotřeba paliva, ale i (ne)kvalita výfukových plynů je neoddiskutovatelná. Elektromobily mají samozřejmě své výhody, ale jejich vlastní výroba i výroba baterií není tak úplně ekologická. Klasická auta tak sice technicky znečišťují ovzduší mnohem víc, ale jejich provoz je natolik sporadický, že jejich celkový dopad na životní prostředí je takřka zanedbatelný.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru