Když se vlády snažily nalákat lidi na nákup nového elektromobilu, pobízely je dotacemi, odpuštěním silničních daní, DPH a dalšími podobnými výhodami. To je ale drahé a peníze je potřeba někde získat zpět. V Norsku se tak stalo, že majitelé elektromobilů už platí vyšší daň než majitelé běžných aut se spalovacími motory.
Ještě skoro před rokem platili majitelé elektromobilů i spalovacích aut v Norsku daň z dopravního pojištění ve stejné výši. Až do března 2024 šlo o 3 067 norských korun ročně (to je v přepočtu podle kurzu ČNB cca 6440 Kč). O něco víc platili jen majitelé starších naftových aut bez filtru pevných částic, ty tato daň vyšla na 3601 norských korun (v přepočtu cca 7560 Kč) ročně.
To se však postupně změnilo, teď už majitelé elektromobilů platí vyšší daň než je za běžná spalovací auta, přesto je nižší než za diesely bez DPF. Konkrétně to znamená, že elektromobilisté zaplatí ročně na dani z dopravního pojištění 3176 norských korun (v přepočtu cca 6670 Kč), za spalovací auta je to 2774 norských korun (v přepočtu asi 5825 Kč) a za naftová auta bez filtru pevných částic je to 3325 norských korun, tedy v přepočtu asi 6980 Kč.
Znamená to, že všem majitelům spalovacích aut poplatky zlevnily, ale elektromobilistům naopak zdražily. Ani takto to ovšem nevydrží dlouho, protože od letošního března se daň elektromobilům opět zvýší a budou platit už víc než nafťáky bez filtru pevných částic. Ročně budou muset odvádět 3 270 norských korun (v přepočtu 6 867 Kč), což je o 40 % víc, než kolik platí majitelé spalovacích aut, respektive o 13 % víc než kolik se platí za nafťák bez DPF.
Podle OECD a Evropského alternativního centra pro paliva (EAFO) byla tato daň z dopravního pojištění původně nastavena jako nástroj podpory čistější dopravy a zavedena v roce 2018, kdy nahradila roční daň z motorových vozidel. Postupné zvyšování sazeb pro elektromobily však odráží postupnou změnu přístupu norské vlády, která čelí rostoucímu počtu elektromobilů na silnicích a ztrátě příjmů z tradičních palivových daní. Sazba pro elektromobily byla v roce 2022 ještě 2 900 NOK (o 15 % méně než u spalovacích aut), ale od té doby (ne)pravidelně roste.
Tato daň je v Norsku vybírána v rámci povinného ručení. Peníze sice jdou pojišťovnám, ale ale ty je následně odvádějí do státního rozpočtu. Zvýšení daně z dopravního pojištění vyvolalo kritiku – především od Norského autoklubu, který považuje tato nová pravidla za nepřiměřená, protože elektromobilisté jsou v nevýhodě. Tím spíš, že klimatické cíle ohledně vypouštěných emisí se nezměnily.