Když se vlády snažily nalákat lidi na nákup nového elektromobilu, pobízely je dotacemi, odpuštěním silničních daní, DPH a dalšími podobnými výhodami. To je ale drahé a peníze je potřeba někde získat zpět. V Norsku se tak stalo, že majitelé elektromobilů už platí vyšší daň než majitelé běžných aut se spalovacími motory.
Ještě skoro před rokem platili majitelé elektromobilů i spalovacích aut v Norsku daň z dopravního pojištění ve stejné výši. Až do března 2024 šlo o 3 067 norských korun ročně (to je v přepočtu podle kurzu ČNB cca 6440 Kč). O něco víc platili jen majitelé starších naftových aut bez filtru pevných částic, ty tato daň vyšla na 3601 norských korun (v přepočtu cca 7560 Kč) ročně.
To se však postupně změnilo, teď už majitelé elektromobilů platí vyšší daň než je za běžná spalovací auta, přesto je nižší než za diesely bez DPF. Konkrétně to znamená, že elektromobilisté zaplatí ročně na dani z dopravního pojištění 3176 norských korun (v přepočtu cca 6670 Kč), za spalovací auta je to 2774 norských korun (v přepočtu asi 5825 Kč) a za naftová auta bez filtru pevných částic je to 3325 norských korun, tedy v přepočtu asi 6980 Kč.
Znamená to, že všem majitelům spalovacích aut poplatky zlevnily, ale elektromobilistům naopak zdražily. Ani takto to ovšem nevydrží dlouho, protože od letošního března se daň elektromobilům opět zvýší a budou platit už víc než nafťáky bez filtru pevných částic. Ročně budou muset odvádět 3 270 norských korun (v přepočtu 6 867 Kč), což je o 40 % víc, než kolik platí majitelé spalovacích aut, respektive o 13 % víc než kolik se platí za nafťák bez DPF.
Podle OECD a Evropského alternativního centra pro paliva (EAFO) byla tato daň z dopravního pojištění původně nastavena jako nástroj podpory čistější dopravy a zavedena v roce 2018, kdy nahradila roční daň z motorových vozidel. Postupné zvyšování sazeb pro elektromobily však odráží postupnou změnu přístupu norské vlády, která čelí rostoucímu počtu elektromobilů na silnicích a ztrátě příjmů z tradičních palivových daní. Sazba pro elektromobily byla v roce 2022 ještě 2 900 NOK (o 15 % méně než u spalovacích aut), ale od té doby (ne)pravidelně roste.
Tato daň je v Norsku vybírána v rámci povinného ručení. Peníze sice jdou pojišťovnám, ale ale ty je následně odvádějí do státního rozpočtu. Zvýšení daně z dopravního pojištění vyvolalo kritiku – především od Norského autoklubu, který považuje tato nová pravidla za nepřiměřená, protože elektromobilisté jsou v nevýhodě. Tím spíš, že klimatické cíle ohledně vypouštěných emisí se nezměnily.
Já myslím, že se s tím Norové poperou a ještě ji zbyde na návštěvu v České republice!
Kdo umí středoškolskou matematiku a fyziku a má trošku „ánukg“ o ekonomice a ví co znamená návratnost investice tomu nevychází efektivně ani elektromobil ani solární panely ani s dotací. Samozřejmě pokud si někdo koupí Teslu proto aby měl TESLU nebo soláry, aby byly na střeše vidět panely a zvýšil si řekneme „status“, tak je to v pořádku.
Člověk by se neměl ukvapovat a mít trochu nadhled. Kupovat elektrické auto nyní je nesmysl a pouze pozérství. Já teda fanda ev nejsem, ale pokud budou mít dojezd jako spalovák a budou za rozumnou cenu a bude vybudovaná infrastruktura, pak pochopím, že si to člověk koupí..
Právě jste vyjmenoval tři podmínky, kterých nelze dosáhnout :-) Gratuluji..
Už od počátku mi bylo jasné že se něco podobného stane. Když se z PH platí až 60% daně a za elektřinu jen 21 DPH a navíc jí spotřebují méně, pak státu ty peníze chybí. U nás je prý 65 000 elektrických aut ( někde jsem to četl) a tak si spočítejte o kolik díky těmto autům stát přišel na daních ! Když budou elektrická auta všude, pak stát přijde o obrovskou částku a tu si bude chtít vzít někde jinde . Dnes není schopen stát dát peníze důchodcům a okrádá je kde může !
Jasně, zatím marně čekám až mi Andrej Babiš vrátí co mi Fiala ukrad!!!A jak dlouho je po krajských vobách …že by AB s Karlem a Alenkou lhali???
Konečně píší pravdu. Chápu, že ti kteří si tyto nesmysli koupili nemohou přiznat ,,že to byla super koupě za málo peněz“ ale jak zde píší lidé, zlatá nafta. On i ten ,,vůdce Ameriky jim do toho hází vidle. Tak zbyde pár eco šílenců v Evropě, ale časem to vzdají i oni. Kašle na to Rusko, Čína, Indie no prostě celý svět. Některé odborné články píší o tom, že se opět opakuje teplé období během několika století. Tomu věřím více jak nějakému Green Dealu.
Teď, zrovna teď, téměř ještě dnes, jsem si to chtěl koupit. Ale otevřeli jste mi oči a raději zůstanu u mého naftového miláška.
Teď se ukazuje, jak je to celé podvod..celé toto zelené šílenství je podvod na lidi..jen kšefty s emisními povolenkami..proto budu volit Motoristy..
Je to logické. Stát si nenechá ujít ztrátu na daních ve formě 12-15 korun z litru benzinu, nebo nafty. V Norsku ještě o dost vice. Mají miliardy z ropy, ale obyvatele ždímají neskutečnými daněmi. Žil jsem tam 23 let. NIkdy více!
Čeká to všechny na celém světě.
:-D :-D :-D
Čtěte pozorně (případně si článek uložte) milí EV-fanatici , ať víte co vás čeká!
Pokud vám tato informace zlepšila náladu, tak v pořádku. Moji náladu zase vylepšuje EV auto, takže jsme oba v pohodě.
Jenže tebe to taky čeká a možná z toho budeš více na větvi 😘👍🏻
Elektroauto by ch si koupil, kdyby stálo nejvýše 150000, a po pěti letech bych si koupil zas nové. Jinak do toho nejdu., protože jako bazarovka je neprodejné.
parada 😀😀😀
Dobře jim tak.
Alespoň víme, co nás čeká!!!!