2022-BMW_IX-elektromobil- (15)

Podpora elektromobility je velké téma. Státy tím chtěly na ulice elektromobily dostat, takže je zvýhodňovaly finančními podporami a i dalšími úlevami. Ovšem s tím, jak se elektromobily a plug-in hybridy rozšiřují na úkor aut se spalovacími motory, začíná být situace s podporami vážná. Některé státy od ní upouštějí a naopak přemýšlí o zdanění elektrifikovaných aut.

Norsko ale není první zemí, která chce z elektromobility zpětně získat peníze zpět. Něco podobného už před časem oznámili také politici v Austrálii. Ti chtějí zdanit jízdu elektromobily.

Přečtěte si také:  Zákaz spalovacích motorů oznámilo už 31 zemí světa. Které to jsou?

Norsko je navíc jednou ze zemí, která chce zakázat auta se spalovacími motory už v roce 2025. Tato severská země se do elektromobility obula ve velkém. Vždyť v roce 2011 tvořil podíl elektrických aut na trhu jen 1 %, v roce 2019 už to bylo 42 % a vloni dokonce 54 %. V Norsku se tak už prodává víc elektromobilů než aut na fosilní paliva (včetně plug-in hybridů).

Není to ovšem tak úplně tím, že by Norové byli takoví milovníci elektromobility, nýbrž tím, že je pro ně nákup takového automobilu jednoduše výhodný. Mají z toho totiž daňové úlevy a naopak i finanční bonusy od státu. Auta se spalovacími motory jsou také opravdu hodně zdaněná, takže se jejich nákup nevyplatí.

„Zákaz spalovacích motorů je nedorozumění,“ myslí si šéf vývoje Porsche, a má docela pádné argumenty

Jenže právě kvůli poklesu prodeje aut se spalovacími motory padají tamní vládě příjmy, ale vzhledem k vzrůstajícímu počtu elektromobilů jí rostou výdaje. Vládní středo-pravá koalice spočítala, že Norsko kvůli tomu v roce 2020 přišlo asi o 19,2 miliardy norských korun (v přepočtu 48,4 miliardy Kč). Pokud bychom to přepočítali na jeden prodaný elektromobil, tak průměrně jeho nákup vyjde norský stát asi na 634 tisíc Kč. Čím je elektromobil dražší, tím větší podporu na něj jeho majitel dostává.

Přečtěte si také:  Dánsko žádá po Evropě, aby už konečně zcela zakázala auta se spalovacím motorem

Změnu této prodejní strategie doporučuje i Mezinárodní měnový fond (MMF). Příspěvky na elektromobily dostávají všichni – běžní lidé, ale i ti bohatí. MMF tak navrhuje, aby Norsko zavedlo daně a upravilo je podle ceny elektromobilu anebo výrazně méně podporovalo právě ty drahé elektromobily. Norští politici už na to reagovali a o určité formě zdanění začali hovořit. Zákonodárci přemýšlí o tom, že horní hranice pro podporu nákupu elektromobilů by bylo 600 norských korun, což je v přepočtu kolem 1,5 milionu Kč. Pokud by byl elektromobil dražší (což splňují prakticky všechny elektromobily prémiových značek), platili by z auta zákazníci vyšší daň. Jak to ale nakonec dopadne, to je zatím ještě ve hvězdách.