To, čeho se všichni bojíme, se začíná stávat realitou. Některé (hlavně evropské) vlády v současnosti elektromobilitu dotují, ale to nelze donekonečna. Třeba v Austrálii už jim došla trpělivost a otočili. V tamějším státě Victoria totiž zavedli novou silniční daň na jízdy elektromobilem a plug-in hybridem.

Elektromobily jsou levnější na provoz hlavně díky tomu, že jim náklady snižují samy vlády a samosprávy. Také jízda na elektřinu bývá cenově výhodnější, než ta na fosilní paliva. Platí to ale hlavně na situace, kdy budete dobíjet hlavně levně doma. Pokud totiž budete dobíjet na některých veřejných dobíjecích stanicích, pak může být cena dokonce i vyšší. Jsou ale stále i některá místa, kde lze dobíjet úplně zdarma.

Přečtěte si také:  Jsou elektromobily ekologičtější než vozy se spalovacím motorem?

Ovšem na dobíjení elektromobilů a jejich provoz nejsou stanoveny žádné daně ani podobné poplatky, které plynou z aut se spalovacími motory. A to bude v budoucnu, hlavně pak s tím, jak bude počet takových aut na úkor elektromobilů klesat, čím dál větší problém.

Máte elektromobil? Do některých podzemních garáží budete mít vjezd zakázán

V australském státě Victoria se to tedy rozhodli řešit poměrně rázně. Od letošního ledna sice na nákup elektromobilu poskytují dotaci ve výši 3000 australských dolarů (tedy něco přes 48 tisíc korun), ale zároveň tamější vláda tvrdí, že je pro tato auta potřeba zavést speciální daň podobnou té spotřební z fosilních paliv. Od prvního července letošního roku tak budou muset všichni vlastníci elektrifikovaných aut platit speciální silniční daň. Pro čisté elektromobily to má být 2,5 centu na kilometr, pro plug-in hybridy pak rovné dva centy. Austrálie na každém „neprodaném“ litru paliva tratí necelých 43 centů. 

Mimochodem řidiči plug-in hybridů k tomu platí právě i onu spotřební daň z fosilního paliva a na jejich nákup neplatí ani výše zmiňovaná dotace, ta je totiž výhradně pro elektromobily.

Také systém, kterým se to má počítat, je poměrně zpátečnický. Tamější řidiči totiž budou muset státním orgánům předkládat údaje o počtu najetých kilometrů. Pokud by se ukázalo, že při platbě této silniční daně podváděli, bude jim hrozit i pozastavení registrace vozidla, tedy faktická nemožnost s ním jezdit po silnicích. Kritici upozorňují na to, že peníze z této silniční dani nepůjdou Austrálii, ale naopak pouze státu Victoria.

Přečtěte si také:  Už za 5 let mají být elektromobily levnější než auta se spalovacími motory

Tahle daň navíc nenechala v klidu ani některé výrobce aut, kteří ji hromadně kritizují. Už koncem dubna totiž vznikl otevřený dopis tamní vládě, pod kterým je podepsáno 25 firem – včetně automobily Volkswagen a Hyundaiu nebo Uberu. V tom se píše o tom, že toto je ta nejhorší možná politika, která nakonec vede proti ekologickým autům.

11 komentáře

    • Ahoj MIKU. K provozu za elektrický kilometr musíš připočíst cenu baterie. Životnost baterie je šest až osm let. Počítá se nějakých 60tis – 80tis kilometrů a odejde. Průměrná cena menší baterie je 420 tis. Kč. Takže nepřesný odhad spíš přízemní na jeden elektrický kilometr je 5,50 Kč. U diesela to dělá 2,10 Kč za kilometr.

      • Ahoj Petře, vycházíš ze zcela zcestné životnosti baterie. Nejspíš jsi zaujatý proti elektromobilům. 80 000km je naprosto směšný údaj u baterie za 420 000 Kč. Navíc zanedbáváš odkup takového akumulátoru. Pořád bude na nějakých 70% původní kapacity. Do auta se nehodí, ale já bych si jich pár koupil k domácí solární elektrárně. Pořád má nějakou hodnotu, kterou jste nezadal do svého nekompromisně degradujícího odhadu.

        Pojďme to vyvážit z druhé strany. Tesla už má baterku u které říká, že ujede milion mil. Jak známe Muska, nejspíš přehání a milion km bude reálnější. I kdyby ten akumulátor stál milion korun, pořád jsme na ceně 1 Kč za kilometr. Když k tomu připočtu spotřebu 300Wh/km (což je velmi velmi vysoká spotřeba) a tarif 5 Kč/kWh, tak jsme na 1,5 Kč. Celkem to bude 2,5 Kč na km.
        Když ovšem jdeme na milion mil s cenou 600 Kč, spotřebou 220Wh/km a cenou 2,2 Kč/kWh, dostáváme se kousek pod 1 Kč za elektrický km.

        • Tak si těch baterií kup kolik chceš hňupe a neotravuj s hovadinama o autech na baterky! Kdyby ty „auta na baterky“ takovy ideal, tak bych byl první kdo si jej koupil. Bohužel vidím jen samé nevyhody, nevyjímaje cenu.
          Kolem 1970 byli „vjedci“ přesvědčení, že začíná další doba ledová a chtěli zakrývat oba zemské póly sazema aby přitahovaly sluneční záření a teplo. Teď chce debil Gates zastíňovat slunce aby se ochladilo katastrofické počasí. Prestan verit pitchovinám bude ti lip.

  1. a uz je to tady :o))) ano chybejici dane z paliv proste chybi kase, zapomente ze budete jezdit za drobny… kdepak, kasa se musi naplnit at to stoji co to stoji, takoveho vosoleni prijde postupne uplne vsude. To bude tezke vystrizliveni majitelu elektro krabic. Tesim se na ty protahle xychty :o)))

  2. Já se nebojím, já to vítám. Je stejná nastavit rovné podmínky. U dieselových a benzínových se platí spotřební daň z paliva, u elektrických ne, tak se to kompenzuje platném za kilometr. Naprosto férové a správně.

  3. A z čeho budeme brát proud, elektrárny se ruší, a cena elektriky půjde nahoru, taková to varianta se vyplatí.

  4. Ano strašně ekologická auta, kde je obrovské množství nechutně nekekologicky vytěžených prvků, v tom jsou spalovací auta o dost ekologičtější. Čím dřív se ty baterová auta zakážou, tím líp ro ekologii.

Přidat komentář