Skoda_Enyaq_iV-Wallbox

O eMobilitě se mluví čím dál více. Ne vždycky ale na základě faktů, a tak se šíří řada nepřesností i mýtů. Přečtěte si, jak některé z nich vidí odborníci z automobilky Škoda.

Říká se, že elektromobily jsou „čistými“ dopravními prostředky, ale je tomu opravdu tak? „V první řadě elektromobily neprodukují žádné lokální emise CO2, a přispívají tak k čistšímu ovzduší v centrech měst. Jinak lze říci, že provoz elektromobilů je ekologický tak, jak ekologická je výroba elektřiny v dané zemi. V tomto ohledu sice panují velké rozdíly, nicméně tlak na větší využívání obnovitelných zdrojů roste všude a v celé řadě zemí už má zelená energie větší podíl než ta z fosilních zdrojů,“ říká Petr Konopka z oddělení Modelová řada MEB.

 

Nesníží se během užívání elektrovozu výrazně kapacita baterie?

„K určitému poklesu samozřejmě dojde. V případě vozidel Citigoe iV a Enyaq iV však můžeme zákazníkům zaručit kapacitu minimálně 70 % po dobu osmi let nebo do ujetí 160 000 km,“ upřesňuje Jan Špatný z týmu eMobility.

Přečtěte si také:  Volkswagen slibuje projekt Trinity: Sedan s dlouhým dojezdem a extrémně rychlým nabíjením už v roce 2026

S elektromobily řidiči ušetří. Odpadají pravidelné výměny olejů, palivových filtrů nebo rozvodů. Vyšší životnosti dosahují také brzdy.

Není údržba a servis elektromobilu dražší a obtížnější?

„Naopak, na celé řadě běžných nákladů řidiči ušetří. Odpadají pravidelné výměny olejů, palivových filtrů nebo rozvodů. Vyšší životnosti dosahují také brzdy, protože většinu brzdného momentu poskytuje motor díky systému rekuperace. Samozřejmě to neznamená, že se uživatel elektromobilu vyhne pravidelným servisním prohlídkám. Intervaly jsou podobné jako u aut s konvenčními motory, práce však proběhnou rychleji a levněji,“ dodává specialista eMobility Špatný.

 

Není míst k dobíjení vozů málo?

„Síť nabíjecích stanic se neustále rozvíjí a nyní už bezpečně pokrývá hlavní tahy. S kartou Powerpass mohou řidiči projet celou Evropou až se 195 tisíci nabíjecími body. Na cestu do odlehlejších lokalit si prozatím musí každý trasu pohlídat a naplánovat. V tom řidičům pomůže aplikace, ve které si jednoduše vyhledají vhodné nabíjecí stanice. Pro každodenní ježdění pak stačí, když si elektromobil dobijí doma za levnější noční proud a v režimu, který šetří baterii,“ říká koordinátorka projektu Klára Schönfeld.

Přečtěte si také:  Legendy motorsportu si vyzkoušely závodní škodovky: 130 RS, Fabii WRC2 a elektrickou Fabii RE-X1

S kartou Powerpass mohou řidiči projet celou Evropou až se 195 tisíci nabíjecími body.

Jak velké je riziko požáru akumulátoru?

„Testy německého autoklubu ADAC prokázaly, že riziko rozhodně není vyšší než u vozů klasické koncepce. Elektromobil disponuje systémem, který při nehodě akumulátor odpojí. Pokud i přesto dojde k požáru, vyžaduje jiné postupy hašení. Záchranné složky už mají vyvinuté spolehlivé postupy. Při případném požáru vozidlo hasí a ochlazují směsí vody a smáčedla. Dále se vyvíjí speciální smáčedlo pro hašení trakčních baterií, tak aby nedošlo k chemické reakci s tvorbou nebezpečných látek,“ dodává Zbyšek Orzech z Hasičského záchranného sboru Škoda.