Kdo z vás má doma auto se stahovací střechou nebo měl někdy možnost si jej alespoň vyzkoušet, jistě zažil myšlenky týkající se toho, co dělat, když najednou začne pršet, přičemž střecha je dole. Téměř všechny moderní kabriolety a roadstery umějí natáhnout střechu během jízdy Zpravidla to lze do 50 km/h. Je tu ale ještě jedno řešení. Jak rychle musíte jet, aby se déšť při jízdě nedostal do interiéru?

Zaměřili se na to členové komunity z Drivetribe. V krátkém videu ho představí člověk jménem Mike. Ten si vzal na pomoc fyzikální zákony a vysvětlil, jak za jízdy se střechou dole zůstat i za deště v suchu. Jde o to, jakým autem jedete, jaké má tvary a jaký je sklon jeho čelního okna. A důležitá je také rychlost. Podle Mika je potřeba počítat s dvojím prouděním vzduchu. Takzvaným laminárním a turbulentním.

Laminární proudění je pomalejší, to turbulentní zase rychlejší. Jakmile se vzduch dotkne horního rámu čelního skla, čemuž se říká oddělovací bod, stává se pomalé proudění tím rychlejším. A čím jedete rychleji, tím rychleji také proudí turbulentní vzduch nad hlavami posádky. A tím rychleji také vzduch odvádí kapky od dopadu do interiéru. Výrazně ale záleží také na tom, jaký tvar právě čelní okno má, tedy v jakém místě se mění proudění vzduchu.

Přečtěte si také:  Dacia Duster Summer je vážně stylový kabriolet. Vznikl přestavbou v Rumunsku

Auta se strmějším čelním oknem, tedy třeba Mazda MX-5 (Miata), zvládnou kapky deště v závislosti na rychlosti nad interiérem rozehnat lépe. Ovšem auta s lepší aerodynamikou musí jet rychleji, aby se jim v tomto směru také dařilo. Pro příklad zůstal Mike právě u té Mazdy. Ta, aby posádka zůstala v suchu, musí jet rychlostí asi 73 km/h. Elegantnější auta pak o něco rychleji.

Jakkoliv je takový pokus hodně zajímavý, nutno říct, že ideální samozřejmě je, zastavit a střechu natáhnout. Udělejte to ale vždy jen v tom případě, že můžete zastavit bezpečně a neohrozit tak sebe nebo někoho jiného.