vymena-kabinoveho-filtru-skoda

Jarní péče o auto. Co vyřešíte doma a s čím byste měli raději zajet do servisu?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 23. 3. 2025


Stěrače, které spíš rozmazávají, než stírají, zatuchlý vzduch v interiéru, nánosy bláta a soli na podvozku. Jen přezutí pneumatik po zimní sezóně nestačí. Některé úkony zvládnete snadno sami, opravdu důkladnou kontrolu ovšem nejlépe zajistí autorizovaný servis.

Příchod jara pro řidiče v mnoha zemích Evropy znamená každoroční rituál přezouvání pneumatik. Ty zimní je sice legální používat i v létě (pozor na výjimky, třeba v Itálii platí specifická pravidla), ale za cenu horší ovladatelnosti a vyšší hlučnosti i spotřeby. Zimní směs pneumatik je totiž pro letní provoz zcela nevhodná a jejich používání mimo jiné prodlužuje brzdnou dráhu.

Výměnu kol zvládne řada motoristů sama, kdo ale nemá dvě sady disků a mění jen pneumatiky na ráfku, musí stejně do pneuservisu. Zrovna tak by měla být samozřejmostí kontrola stavu pneumatik. V Evropě vesměs platí pro letní provoz minimální hloubka dezénu 1,6 mm. Co dalšího je třeba na jaře zkontrolovat nebo udělat?


Úkony, které zvládnete doma:

    • Důkladná očista vozu včetně podvozku
    • Úklid v interiéru
    • Kontrola stěračů a jejich případná výměna
    • Výměna pneumatik za letní a jejich kontrola
    • Kontrola hladiny provozních kapalin a případné doplnění

 S čím zamířit do servisu:

    • Vyvážení kol (alespoň jednou za dva roky)
    • Seřízení geometrie
    • Kontrola akumulátoru
    • Kontrola podvozku a brzd, výměna poškozených komponent
    • Kontrola a vyčištění klimatizace
    • Výměna kabinového filtru

Očistná koupel

Jednou ze základních věcí, kterou zvládne každý, je pořádné umytí vozu. Po zimní sezóně je dobré navštívit myčku, která nabízí program mytí podvozku. Vůbec nejlepší je však ruční mytí. V bezkontaktní myčce se nezapomeňte důkladně věnovat podběhům, a především třmenům kotoučových brzd.

Teplá tlaková voda ve spolupráci s čističem kol a brzd velmi dobře odstraní jak brzdný prach, tak nánosy korozivních usazenin ze zimního provozu. Po umytí je vhodné brzdy ošetřit bezacetonovým sprejem na brzdy.

Mytí motorů je mimo specializované provozy uzpůsobené k nakládání s takto znečištěnými odpadními vodami zakázáno.

Pozor je třeba dávat při mytí čelní masky: Silný proud tlakové vody by při nevhodné manipulaci mohl zdeformovat jemné lamely chladičů za mřížkou. Na lakovaných površích karoserie je dobré řídit se při mytí návodem, který uvádí doporučenou vzdálenost tlakové pistole od vozu.

Ideální pro mytí a leštění auta není ani přímé slunce. Společným působením slunce a autokosmetiky by totiž mohlo dojít k nevratnému poškození povrchů.

Mytí aut je stále populárnější. Oblíbené jsou ruční myčky, ale i klasické kartáčové mycí linky

Kontrola stěračů a kapalin

Vlastními silami lze snadno zvládnout také kontrolu hladiny provozních kapalin. Hladinu oleje zkontrolujete snadno měrkou, nádržka na chladící kapalinu (to je typicky ta růžová) má rysky, mezi kterými by se měla hladina u vychladlého motoru držet. S rostoucí teplotou je dobré postupně nahradit zimní směs do ostřikovačů tou letní, která ze skla lépe zvládá odstraňovat hmyz.

Zhodnoťte i stav stěračů. Zpuchřelé a popraskané stěrače, které nechávají na okně při stírání mokrou stopu, jsou zralé na výměnu. Pro tu volte originální díly, které jsou navrženy s ohledem na aerodynamiku vozu, zakřivení okna, dostatečný přítlak i životnost. U některých vozů pozor: pro výměnu je potřeba stěrače uvést do servisní polohy. Do 10 sekund po vypnutí zapalování stlačte páčku ovládání stěračů směrem dolů na více než jednu sekundu. Stěrače vyjedou, lze je odklopit a lišty snadno vyměnit.

Relativně snadně na první pohled působí i výměna kabinového filtru, která je u vozů Škoda předepsaná po dvou letech. Ve skutečnosti je však citlivá na správný postup, aby nečistoty z filtru při demontáži nenapadaly do ventilátoru a nezpůsobily jeho poškození. „U některých modelů je k demontáži určený speciální přípravek, který nečistoty zachytí. I proto tento úkon doporučujeme svěřit autorizovanému servisu,“ vysvětluje Jan Pícha, vedoucí servisních služeb Škoda Auto pro český trh.

Důkladná péče v servisu

Existuje i řada dalších úkonů, které je vhodné na autě provést, a které už běžní majitelé v domácích podmínkách nezvládnou. Proto je ideální navštívit před sezónou servisního partnera Škoda a vůz mu svěřit do péče. Servisy samozřejmě zvládnou i všechny již výše zmíněné úkony a k tomu i něco navíc.

„Vybrané autorizované servisy Škoda nabízí v rámci jarní servisní akce zvýhodněnou pečlivou prohlídku po zimní sezoně. Úkony, které na každém kontrolovaném autě proškolení technici provedou, doporučuje svým autorizovaným servisním partnerům přímo automobilka,“ říká Jan Pícha.

Jak připravit auto na jarní sezonu. A jak jezdit co nejúsporněji?

Součástí takové prohlídky bývá typicky například zátěžová kontrola akumulátoru vozu. Ten totiž v extrémních letních teplotách trpí přinejmenším stejně jako v zimních mrazech a prověření jeho kondice včas odhalí případný blížící se konec životnosti. Budete mít jistotu, že vůz nepřestane startovat v tu nejméně vhodnou chvíli.


Součásti jarní servisní prohlídky v autorizovaných servisech Škoda je:

    • Zátěžový test akumulátoru
    • Kontrola brzdového systému
    • Kontrola podvozkových dílů včetně silentbloků zavěšení
    • Kontrola množství motorového oleje
    • Kontrola stavu chladicí a brzdové kapaliny
    • Diagnostika přístrojem VAS, výpis paměti závad (protokol k nahlédnutí)
    • Kontrola funkčnosti ostřikovačů a stěračů
    • Kontrola a seřízení světlometů
    • Prověření těsnosti klimatizace
    • Upozornění na konec platnosti STK

Poctivou péči odmění delší životnost

Jako doplnění si mohou zákazníci objednat například čištění klimatizace. Vhodné je domluvit se na případném seřízení geometrie vozu či opravách podvozkových dílů. Nutnost takových zásahů může naznačit třeba nerovnoměrné sjíždění zimních pneumatik.

„Poškození či nadměrné opotřebení podvozkových dílů má tendenci se řetězit. Například prasklé či jen nepružné pryžové uložení zvyšuje namáhání souvisejících dílů, a odkládané opravy se pak mohou úplně zbytečně prodražovat. Předčasně opotřebované tlumiče nejen citelně ovlivňují komfort jízdy, ale především zhoršují ovladatelnost v mezních situacích a zapříčiňují též typické opotřebení pneumatik, takzvané oskákání,“ vypočítává Jan Pícha.

V případě, že není diagnostikováno poškození uložení náprav, čepů, tlumičů nebo pružin, lze v servisu geometrii rovnou seřídit na precizní laserové stolici. „Při seřizování geometrie je u vozů vybavených pokročilými jízdními asistenty také potřeba seřídit snímače na specializovaném pracovišti s příslušným vybavením. Jen tak bude zaručena jejich bezchybná funkčnost,“ upozorňuje Jan Pícha.

Příchod jara znamená pro velký úklid a prohlídku vozidla nejlepší příležitost. Vše, čím se na stavu auta podepíše provoz v zimních podmínkách, je lépe ošetřit hned. Důkladné mytí zbaví auto zbytků zimního posypu, servis zkontroluje místa důležitá pro spolehlivý provoz a do nové sezóny můžete vyrazit s větší jistotou.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru