historie-reklama-skoda-uvod

Jaká je historie reklamy Škoda? Podívejte se na reklamy od Laurin & Klement k Felicii

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Škoda Storyboard- 8. 5. 2020


Škoda je značka s dlouhou tradicí a pohnutou historií. Její zaměstnanci v uplynulých 125 letech stále znovu a znovu prokazovali svou kreativitu a inovačního ducha – ať už se jednalo o jízdní kola, motocykly a automobily, nebo o rekordy v dálkových jízdách. Historie reklamy působivě zobrazuje dobrodružnou cestu značky – od prvních inzerátů kolem roku 1900 přes období plánovaného hospodářství až po moderní on-line marketing.

Reklama není fenoménem novověku. Historikové dokládají, že existovala už před 4000 lety v Egyptě. Samozřejmě se tehdy z televizní obrazovky neusmíval faraon osobně a prominentní osobnosti nevychvalovaly vybrané vůně. Ale vyvolávači na tržištích od Alexandrie až po Théby hlasitě a výřečně vychvalovali své poklady, semitští obchodníci před 2000 lety vysekávali seznamy svého zboží do kamenných tabulí. S vynálezem knihtisku a později i rozhlasu, televize a internetu získala reklama zcela jinou dynamiku a nyní na jedno kliknutí zasahuje miliardy lidí na celém světě. Stejně jako dříve je ale reklama i dnes ještě věcí vkusu i odrazem společnosti a doby – a to s jediným cílem: zvýšením odbytu.

Václav Klement a Václav Laurin velice brzy rozpoznali význam reklamy a začali ji využívat. Když roku 1895 položili základy jedné z nejstarších dodnes fungujících automobilek na světě, propagovali napřed svá inovativní jízdní kola a poté i motocykly. To byl začátek zajímavého vývoje od průkopnických dob přes dvě světové války, pestrá dvacátá léta, plánované hospodářství a televizní reklamní spoty až po moderní virální klipy na internetu.

Ty nejlepší videoreklamy Škoda: Felicia na jeřábu, Fabie z dortu a další

Přesně zvážili ducha doby

Václav Klement byl původně knihkupcem. Ale pořízení jízdního kola a osudové setkání se strojním zámečníkem Václavem Laurinem v Mladé Boleslavi vedlo roku 1895 k založení podniku Laurin & Klement, zkráceně L&K. Oba pány nespojovalo jen společné křestní jméno, ale i harmonie, díky níž se stali ideálními obchodními partnery. V Mladé Boleslavi začali společně vyrábět jízdní kola značky Slavia a propagovali je zcela v duchu tehdejšího stavu techniky – jako zde, na plakátě z roku 1898. Jak je vidět, už tehdy byly pohledné dámy dobrým prodejním argumentem.

historie-reklama-skoda- (3)

To, co vypadá jako schématický nákres elektrokola, je ve skutečnosti jedním z prvních tištěných inzerátů na motocykly mladoboleslavské značky – inzerát vyšel 1. ledna 1900 ve sportovní příloze Pražského deníku. Od roku 1899 se pozornost start-upu L&K pomalu ale jistě přesouvala směrem k motorizovaným jednostopým vozidlům. I zde měli oba průkopnici prst na tepu doby.

historie-reklama-skoda- (4)

Václav Klement se neosvědčil pouze jako reklamní stratég, ale jako skutečný spin doctor, jak dokazuje příklad z roku 1904. Po motocyklových závodech ve Francii, jichž se zúčastnili i dva tovární jezdci na strojích L&K, nechal neprodleně vytisknout inzerát: „Dva na startu, dva za cílovou čárou. Motocyklový rekord. Stoprocentní spolehlivost při nejvyšší rychlosti.“ To, že se František Toman a Václav Vondřich umístili pouze na druhém a čtvrtém místě, přitom decentně odsunul do pozadí.

historie-reklama-skoda- (5)

Galantní gentleman pomáhá apartní dámě nastartovat její vůz: to už firma přeskočila do světa automobilů. Již v roce 1912 vydala firma L&K za reklamu zhruba 90 000 korun – přepočteno na dnešní poměry kolem 330 000 eur. U této reklamy se jedná o titulní stránku čtvrtletní zprávy z roku 1925 – možná poslední, kterou vydala firma Laurin & Klement, než se z fúze s tehdejším největším českým průmyslovým koncernem z Plzně zrodila automobilka Škoda.

historie-reklama-skoda- (6)

Auto jako záležitost šéfů: fotografie z května 1926 ukazuje prvního prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka, hrdě stojícího před zbrusu novým vozem Škoda Hispano-Suiza na zámku v Lánech. Už z titulu své funkce používal model domácí mladoboleslavské značky – samozřejmě s odpovídající výbavou na přání, jako například se skleněnou dělící příčkou mezi kabinou řidiče a prostorem pro cestující vzadu. V meziválečných letech byl inovativní duch značky Škoda za ztížených podmínek obzvláště patrný. Vedle reklamy s prvním mužem ve státě se automobilka soustředila na zprávy o dálkových jízdách. Propagační jízdy a jízdy spolehlivosti byly poutavě propagovány na letácích, plakátech, v brožurách i inzerátech.

historie-reklama-skoda- (1)

Oheň a ocel v bezútěšných poválečných letech: Škoda 1200, uvedená na trh na jaře roku 1952, byla prvním vozem s celokovovou karoserií. Obsah reklamního sdělení se přitom přizpůsoboval konkrétním zemím. Ať už se jednalo o sportovní verzi, o kombi nebo o spolehlivý sanitní vůz: „Dvanáctistovka“ byla vskutku všestranným talentem.

historie-reklama-skoda- (7)

Fotografie z roku 1961 zachycuje pýchu českých strojařů. Čtyřsedadlový letoun L 200 Morava před objektivem pózuje společně s modernizovaným vozem Škoda FELICIA. Oba stroje byly ve své době právem významnými velvyslanci československého průmyslu. Mladoboleslavská automobilka tehdy své kvalitní vozy exportovala dokonce do západní Evropy, Austrálie nebo jižní Ameriky. I tam prodej podporovaly textově i graficky přesvědčivé reklamní materiály.

historie-reklama-skoda- (12)

Vozy značky Škoda byly i v dobách plánovaného hospodářství skutečnými trháky. Vozy Škoda 105, 120 a 130 byly na trhu půldruhé dekády až do roku 1990. Reklama odpovídala duchu doby – byla pragmatická a technokratická. Estetika obrázků byla puristická, stejně jako texty. Podobně úsporné byly v porovnání s konkurencí tehdy také motory vozů Škoda, které rovněž předstihly svou dobu.

historie-reklama-skoda- (9)

S koncem Varšavské smlouvy přišla privatizace v dubnu 1991: Že prodej značky koncernu Volkswagen nebyla čistě účelová záležitost, ale spíše svatba z lásky, dokládají kampaně jako „IQ + ♥ = Škoda“ anglické agentury Sedley Place Design a agentury GGK. Reklamní odborníci dosadili know-how a vášeň pro automobily do logické a celosvětově čitelné rovnice. Ale nejen reklama se postupně měnila: Na oslavu stého výročí založení podniku byla v Mladé Boleslavi vybudována jedna z tehdy nejmodernějších automobilek v Evropě, od roku 1996 zde z linky sjíždí Škoda OCTAVIA.

historie-reklama-skoda- (10)

FELICIA jako vysněný vůz: Jako první model(ka) značky Škoda ozdobila FELICIA titulní stránku českého vydání magazínu Playboy. V následujících letech přesvědčoval tento vůz i svými vnitřními hodnotami.

historie-reklama-skoda- (11)

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru