Povinnost použití zimních pneumatik za určitých klimatických podmínek skončila 31. března. Průzkumy společnosti Continental však ukazují, že řidiči na letní pláště nepřezouvají automaticky hned po tomto datu, ale čekají na dobré počasí. Pětina řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá vůbec, a to i z důvodu „dojíždění“ zimních plášťů, které však odborníci nedoporučují.
Podle interních průzkumů společnosti Continental najezdí český řidič v průměru 15 200 kilometrů za rok, a to na pneumatikách ve stáří zhruba tři a půl roku. Větší porce kilometrů připadá na letní sezonu, která trvá déle a hezké počasí láká více řidičů k vyjížďkám.
Před zimní sezonou více než 92% motoristů potvrdilo, že důsledně přezouvá na zimní pláště. Avšak u přezouvání na letní pneumatiky jsou čísla nižší. Během terénního průzkumu Continental zjistil, že v průběhu letní sezony používá letní pláště jen 78 % řidičů, 21 % jezdí na zimních a jen 1 % používá celoroční pneumatiky. U tří procent řidičů se zjistilo, že používají protektorované pláště, tedy pláště, které po prvním opotřebení získaly nový běhoun.
Oblibu používání zimních plášťů i v létě potvrzuje i loňský terénní průzkum Continental „Vizion Zero“, během kterého bylo zjištěno, že na letní pláště má v polovině dubna přezuto méně než 50% řidičů. Velká část motoristů se během léta snaží „dojet“ zimní pneumatiky, které mají dezén menší než 4 mm a nemohou je tak použít při nadcházející zimní sezoně. Dle průzkumu to měl v úmyslu každý šestý řidič. „Problém s opotřebovanými pneumatikami čeští řidiči řeší pragmaticky a snaží se je ‚dojet‘ během letní sezony. V tomto případě je zapotřebí větší obezřetnosti, protože zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost. Hlavně při dlouhých cestách by měli řidiči zvážit, zda již není čas přezout na letní pláště,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum s.r.o.
Velmi oblíbená u nás zůstává výměna pneumatik svépomocí. To potvrdila celá řada průzkumů, ve kterých zhruba stejné množství — okolo 40 procent respondentů — deklaruje přezouvání ve vlastní režii. „Při výměně kol svépomocí je důležité znát základní pravidla. Z důvodu bezpečnosti obouvejte pneumatiky s menší hloubkou dezénu vždy na přední nápravu. Dávejte na všechna čtyři kola stejné pláště, popřípadě dva stejné na jednu nápravu. Nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách a geometrii vozidla, která ovlivňuje jízdu, ale také životnost pneumatik. Pro jistotu správného přezutí však raději vyhledejte specialisty,“ radí Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.
Jaký je rozdíl mezi zimními, celoročními a letními pneumatikami? – video
Orientujte se podle 7 °C
Správný moment, kdy přezout zimní pneumatiky na letní, je velmi diskutované téma. Jako orientační vodítko můžete brát „pravidlo“ 7 °C, tedy přezout až ve chvíli, kdy teploty dlouhodobě neklesají pod 7 °C. „Letní a zimní pneumatiky jsou vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně na různých typech povrchu. Vždy je potřeba brát v potaz komplexní výkon pneumatiky. Doporučuji nepřezouvat, hned jak z vozovky zmizí sníh, překvapit vás může i ranní námraza,“ podotýká Juraj Ižvolt. „Jsem rád, že v našich průzkumech se řidiči ukázali jako disciplinovaní, protože více přezouvají až v druhé polovině dubna, kdy už je počasí pro letní pneumatiky optimální.“
Jeho slova potvrzují i statistiky vyhledávání klíčových slov na internetu. Podle nich panuje největší zájem o přezouvání pneumatik na letní zhruba od poloviny března do poloviny dubna — samozřejmě v závislosti na počasí. S tím koresponduje i vytíženost servisů. Obecně je letní sezona brána jako ta „pozvolnější“, protože přezutí na letní pneumatiky není pro řidiče natolik stresující jako přezouvání na zimní.
Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?
Pneumatiky na celý rok
Celoroční pneumatiky zatím v našich zemích příliš oblíbené nejsou. Podle statistik na nich jezdí velmi málo českých řidičů — jen něco okolo jednoho až tří procent. Přitom celoroční pneumatiky jsou ideální pro řidiče, kteří jezdí málo, převážně v udržovaných městských aglomeracích, v rovinatých krajinách, a v případě nečekané sněhové nadílky nemusí nutně na silnice vyrazit. Pro tyto řidiče může být použití celosezonních pneumatik ekonomickou volbou a určitě lepší variantou než použití zimních pneumatik v létě. Vyplatí se přinejmenším ze dvou důvodů: jednak spotřebují jen jednu sadu pneumatik/disků, jednak ušetří za návštěvy pneuservisů během sezonního přezouvání. „Podíl řidičů na celoročních pneumatikách je u nás zatím zanedbatelný, ale pomalu roste. Tento typ plášťů má jisté ekonomické výhody, ale pro řidiče může nastat problém před zimou, co s jednou sadou pneumatik, které mají hloubku dezénu nižší než čtyři milimetry. V takovém případě jim nezbyde nic jiného, než si pořídit další sadu plášťů,“ upozorňuje Juraj Ižvolt.