Jak ovlivňuje stáří ojetiny její cenu? Nejvýhodnější jsou auta kolem 5 let stáří

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Foto: Pavel Srp - 21. 11. 2022


Vozidla zářící novotou představují lákavou, avšak rizikovou investici. Některé značky vozů vyžadují vysoké pořizovací náklady, jejich hodnota ovšem během několika let od uvedení do provozu strmě klesá. Jiné vozy si napříč roky udržují stabilní hodnotu. Jak se rok výroby promítá do cen vozidel na českém trhu?

Největší pokles cen vozidel nastává během prvních tří let

Nejvýraznější cenové propady jsou patrné v prvních třech letech existence vozidla. Zůstatková hodnota u automobilů, jejichž stáří dosahuje v Česku uvedeného věku, činí 60 %. Obdobná zjištění platí i pro další evropské státy, kde tato hodnota tvoří 67 % nákupní ceny.

„Ze získaných dat jsme vypozorovali, že ceny vozů všech věkových skupin jsou o něco nižší než průměrné ceny na evropském kontinentu,“ dodává Matas Buzelis, vedoucí komunikace ve společnosti carVertical a upozorňuje: „Čeští zákazníci by měli být zvláště obezřetní zejména u cen automobilů dovážených ze západních zemí. Dovážená vozidla jsou vždy dražší. Pokud tomu tak není, mohou mít ve skutečnosti najeto více kilometrů, než je na první pohled patrné.“

Jaká auta najedou nejvíce kilometrů? Žebříčku vévodí Japonci

Optimální stáří automobilu bývá okolo pěti let

Chtějí-li zájemci investovat do nákupu ojetého vozu jen nezbytně nutné finanční prostředky, odborníci z carVertical doporučují zaměřit pozornost na automobily s pětiletou historií.

Podle výsledků průzkumu mají tyto modely vyšší zůstatkovou hodnotu. V průběhu prvních tří let klesne cena nového vozidla o 40 %, což představuje pro kupce významnou ztrátu. Pokud však stáří vozu dosáhne pěti let, během dalších třech let klesá jeho hodnota pouze o 17 %.

Nejlevnější vozy spadají do věkové skupiny 22–24 let

Nejvýhodněji lze v České republice pořídit vozy s rokem výroby mezi lety 1998–2000. U těchto vozidel je možné zjistit nejvíce najetých kilometrů. Modely s benzínovými motory mívají najeto průměrně 179 tisíc kilometrů, zatímco nájezd u dieselových vozů dosahuje v průměru 265 tisíc kilometrů.

Hodnota ojetých vozidel v Česku stoupá

V současnosti získávají automobily s přibývajícím věkem na hodnotě. Vozy uvedené do provozu před 30 lety mají na evropském trhu stejnou hodnotu jako vozidla vyrobená o desetiletí později.

„Stejný trend je možné pozorovat na českém trhu. Vozy se stářím okolo 30 let se dnes svou kupní cenou vyrovnají vozidlům, která byla vyrobena před 10 či 11 lety. Zachovalé modely vozů s dobrou historií si svou hodnotu v budoucnu pravděpodobně udrží.“

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru