Zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035 je definitivně schválen. Někomu se to líbí, jinému nikoliv. Na straně těch, kteří se schválením problém mají, je už dlouhou dobu i spousta italských politiků, v jejichž čele je například premiérka Giorgia Meloniová, italský senátor Matteo Salvini, ale i další.
Ekonomická sekce novin Corriere della Sera napsal, že tamní vláda považuje toto rozhodnutí Evropského parlamentu ze opravdu rizikové pro italský automobilový průmysl a instinktivně začíná hledat méně traumatický přechod na elektrickou mobilitu.
„Italská vláda chce využít revizního termínu v roce 2026, kdy by Evropská unie měla vyhodnotit, jak se automobilový průmysl na změnu připravil,“ řekl deníku La Stampa ministr podniků Adolfo Urso a dodává: „Itálie je v tomto směru pozadu a musí proto urychlit investice do infrastruktury. Období a způsoby, které nám EU vnucuje, se neshodují s realitou v Evropě ani v Itálii.“ Naráží tím na fakt, že Itálie má v současnosti jen 36 tisíc nabíjecích stanic. V České republice jich pro srovnání máme asi 1400.
V italském automobilovém průmyslu pracuje přímo či nepřímo na 250 tisíc lidí a tamní politici upozorňují, že kvůli zákazu prodeje spalovacích aut může spousta z nich přijít o práci. „Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 přivede malé a středně velké italské podniky do problémů. Ve skutečnosti je ohroženo více než 2200 firem a 195 tisíc pracovních míst,“ varuje Corrado Alberto, z Konfederace malých a středních průmyslových podniků (CONFAPI).
V podobném duchu se pro deník Corriere della Sera vyjádřil i místopředseda italské vlády a ministr zahraničních věcí Antonio Tajani: „Patřím k velkým příznivcům elektromobilů, ale tyto ambiciózní cíle musí být dosaženy skutečně, nikoliv pouze napsané na papíře.“ Podle něj Itálie předloží EU protinávrh, v němž chce omezit zákaz prodeje spalovacích motorů na 90 %, čímž poskytneme průmyslu možnost, aby se přizpůsobil. „Musíme bránit náš automobilový průmysl,“ říká Tajani. Jak by to chtěl v praxi udělat, to ale neví, ale chtěl by, aby automobilky prodávaly 90 % elektromobilů, ale k tomu, aby mohly prodávat ještě 10 % aut se spalovacími motory.
Itálie byla navíc začátkem letošního roku součástí koalice zemí, včetně Bulharska, Portugalska, Rumunska a Slovenska, které navrhovaly, aby bylo ukončení prodeje vozidel se spalovacími motory odsunut minimálně na rok 2040.
To si snad Italové dělají srandu?! Nevymyslel tuto pitomost italský eurový poslanec?
Já bych to vyráběl 50 na 50 % . Ono vcelku ten návrh Unie je nesmysl je to jen politika to nemá s klimatem nic společného. Hlupák zůstane hlupákem.