V dosavadním průběhu roku 2016 bylo prodáno 199 250 osobních a 16 002 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb a Hyundai i30. Domácnosti projevují největší zájem o vozy Škoda a Hyundai.
Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o zmanipulované účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. Ve zveřejňovaných reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.
Statistiky popisující reálnou situaci na trhu
Podle reálných čísel prodala v období leden-listopad 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (72 230), následována značkou Hyundai (18 784) a Volkswagen (15 518). Za nimi následují Dacia (9 849), Renault (8 230), KIA (7 697), Opel (7 293), Peugeot (6 924), Mercedes-Benz (6 586) a BMW (5 669). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stále Škoda Octavia s 25 774 prodanými vozy, modely značky Škoda obsadily i další příčky – Fabia (18 489), Rapid (10 330) a Superb (9 942), pátá je Hyundai i30 (s 6 957 prodanými automobily).
Za prvních jedenáct měsíců meziročně výrazně posílily segmenty střední třídy (MPV-D o 60 %, segment D střední třídy pak o 43 %), daří se i sportovním (+54 %) a luxusním vozům (+39 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída C (aktuálně 27 % všech prodejů), ve kterém se nejvíce prodávají Škoda Octavia, Hyundai i30 a Volkswagen Golf.
Mezi užitkovými vozy je letos nejúspěšnější značka Fiat s 2 448 prodanými vozy, následuje Peugeot (2 359), Ford (2 025), Renault (1 886), Citröen (1 624) a Volkswagen (1 539).
Domácnosti nejčastěji kupují vozy Škoda a Hyundai
Celkem bylo během letošního roku 2016 registrováno 60 076 automobilů fyzickými osobami, z toho 99 % registrací (59 696 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (12 831 registrovaných vozů) a Hyundai (9 125 vozů). S odstupem následuje Dacia (5 214 vozů), KIA (3 333 vozů), Volkswagen (3 087 vozů), Opel (3 035 vozů) a Peugeot (3 012 vozů). Mezi deseti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (47 %).
Ford, Volkswagen, SEAT a Škoda nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací
Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací a registrace v neprůhledné kategorii, což jsou oblasti, v kterých automobilky manipulují s registracemi.
V dosavadním období roku 2016 bylo účelově zaregistrováno 22 070 vozů (9 % z celkových registrací), jedná se ve valné většině o osobní vozy (21 353). Nejčastěji byly účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (5 258), následuje Volkswagen (4 818, který má zároveň nejvyšší meziroční nárůst účelových registrací – o 462 vozů), SEAT (2 943 vozů), Škoda (1 738), Fiat (1 423) a Audi (808). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích (a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem) mají Lancia (94 %), Lada (53 %), Fiat (46 %) a SEAT (42 %).
Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, Ford, SEAT a Škoda
Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo během tohoto roku prozatím registrováno již 17 211 osobních automobilů.
Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 4 346 vozů, následuje Ford (3 191 vozů) a SEAT s 2 792 vozy (neidentifikovatelné registrace SEATu tvoří letos 42 % všech registrací této značky). Mezi další značky, které neprůhlednou kategorií využívají, patří s 1 611 vozy Škoda, Fiat s 1 220 vozy a Nissan s 603 vozy.