2021-Hyundai_i30_N-salzburgring- (7)

Hyundai i30 N se vrátí ze záhrobí. Benzinový hot-hatch má znovu rozbouřit Evropu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autocar.co.uk, autoevolution.com - Foto: Hugo Kottás - 10. 12. 2025


Ještě na začátku roku 2024 to vypadalo, že Hyundai i30 N je v Evropě uzavřená kapitola. Spolu s menším i20 N zmizel z nabídky a korejská značka začala mluvit vlastně jen o elektrických „enkách“ Ioniq 5 N a Ioniq 6 N s výkonem přes 600 koní.

Podle zákulisních informací to však nakonec nebyl definitivní konec. Hyundai má pracovat na nové generaci i30 N, která by se na evropské silnice mohla vrátit na přelomu let 2026 a 2027. A pro fanoušky je dobrá zpráva zejména to, že je v plánu nadále benzinový motor, velmi pravděpodobně s nějakou formou hybridní asistence.

Oficiálně je automobilka opatrná. Připouští ale, že do roku 2030 chce představit sedm nových modelů divize N a že nevsadí jen na jedno řešení pohonného ústrojí. V hledáčku má čistě spalovací motory, hybridy i elektromobily. Šéfové oddělení Hyundai N zároveň zdůrazňují, že nechtějí, aby značka působila dojmem, že už se zajímá pouze o elektřinu.

Proč má i30 N šanci na comeback právě v Evropě

Evropa je stále jedním z posledních regionů, kde mají sportovní hatchbacky s benzinovým motorem silnou fanouškovskou základnu. Ford Focus ST skončil a i Honda Civic Type R je v mnoha zemích spíše raritou a skončit by měly i některé další hot-hatche. Vznikl tím prostor, do kterého by se nová i30 N mohla velmi přirozeně vrátit.

Do hry navíc vstupuje politika. Evropská regulace zakazující prodej nových osobních aut s emisemi CO₂ od roku 2035 se začíná mírně uvolňovat. Mluví se o výjimkách pro syntetická paliva a o tom, že určitou roli by mohly mít i nadále hybridní a plug-in hybridní vozy. Pro výrobce to znamená, že úplné uzavření kapitoly spalovacích motorů není tak jasné, jak ještě nedávno vypadalo.

Hyundai současně chystá už třetí modernizaci stávající generace i30. Dává tedy smysl, aby se právě na této omlazené verzi opět objevila sportovní varianta N. Z hlediska vývoje i nákladů je to logický krok.

Jezdili jsme s Hyundai i30 N a Kona N na Nürburgringu. Tohle bylo velké překvapení

Jaký motor může nová i30 N dostat

Největší otazník visí nad technikou. Jisté je pouze to, že půjde o model se spalovacím motorem a pravděpodobně doplněným o hybridní technologii. Konkrétní řešení ale Hyundai zatím nekomentuje.

Jednou z možností je, že se značka opře o osvědčený dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který dnes používá třeba australská specifikace i30 N modelového roku 2025. Tento motor lze upravit tak, aby splnil přísnější normu Euro 7. Hyundai má ale i bohaté zkušenosti s kombinací přeplňovaných motorů a hybridního nebo plug-in hybridního systému.

Ve hře může být také výrazně upravený hybridní pohon vycházející z běžné i30, například z její patnáctistovky. Korejská automobilka navíc nedávno přiznala, že ve speciálním prototypu na základě modelu Veloster testuje nový vysoce otáčkový spalovací motor určený pro sportovní vozy. V testovacím voze je sice uložen uprostřed, ale konstruktéři otevřeně říkají, že počítají i s jinými koncepcemi.

Důležitým faktorem bude i zdanění. Řada evropských států stále zdaňuje automobily podle objemu motoru. Udržet se pod hranicí dvou litrů je proto pro ostrý hatchback, který má být alespoň trochu dostupný, velmi důležité.

Krátké ohlédnutí: co už i30 N uměla

Původní Hyundai i30 N se objevil v roce 2017 jako první plnohodnotný model divize Hyundai N. Vycházel z třetí generace i30, ale pod karoserií šlo o výrazně přepracovaný vůz. Měl zpevněnou karoserii, elektronicky řízený samosvorný diferenciál a dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem až 280 koní.

Během života modelu vzniklo několik verzí. Základem byla standardní i30 N, nad ní stála i30 N Performance se zvýšeným výkonem. Limitovaná edice i30 N Drive-N Limited vycházela z Performance, lišila se především vzhledem a výbavou.

Konec malých sportovních Hyundaiů? Pro šéfa divize N je to katastrofa, ale chystá se prý změna

Nejzajímavější kapitolou byl ovšem Hyundai i30 N Project C. Vzniklo pouze 600 kusů výhradně pro evropské zákazníky. Tato verze vycházela z verze Performance, ale dostala rozsáhlé odlehčení pomocí dílů z uhlíkových vláken. Z CFRP byly například přední splitter, zadní difuzor a boční prahy. Auto stálo na kovaných kolech OZ Racing, vpředu mělo sportovní sedadla Sabelt a na zadní nápravě byly použity hliníkové díly namísto ocelových dílů.

Hyundai i30 N Project C seděl na silnici také o něco níž než verze Performance a kromě techniky zaujala i některými detaily. Měla třeba řadicí páku s hlavicí z broušeného hliníku připomínající píst a nápadné oranžové akcenty v interiéru i na exteriéru. V souladu s tradicí hot-hatchů nabízela výhradně manuální převodovku.

Co z toho plyne pro evropského řidiče

Korejská automobilka si v posledních letech buduje silné jméno mezi elektrickými sportovními modely, ale zároveň zjevně nechce zcela zavřít dveře ani před fanoušky spalovacích motorů. Kombinace upraveného modelu i30 po třetím faceliftu, mírně změkčené evropské legislativy a jasného zájmu zákazníků o zábavná auta s „normálním“ motorem vytváří prostředí, kde návrat i30 N dává smysl.

Pokud se plán podaří dotáhnout do konce, mohla by se Evropa na konci roku 2026 nebo na začátku roku 2027 opět dočkat hot-hatche, který naváže na to nejlepší z první generace a současně využije nové zkušenosti Hyundai s hybridní a sportovní technikou. Pro řidiče, kteří se nechtějí vzdát zvuku benzinu a manuálního řazení, by to byla vítaná zpráva.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru