1994, 911 Carrera Coupé, Typ 993, 3,6 Liter, Generationen

Historie Porsche 911: generace 993 byla poslední se vzduchem chlazenými motory

Autor: Tisková zpráva - 26. 11. 2018


Generace Porsche 911 má dlouhou tradici, kterou si v posledních dnech představujeme. Už jsme se podívali na první, druhou a třetí generaci. Teď tu máme tu čtvrtou (993), po níž se uzavřela kapitola se vzduchem chlazenými motory.

Nejen v kruhu fanoušků sportovních vozů z Zuffenhausenu platí, že čtvrtá generace „devětsetjedenáctky“, typ 993, patří mezi nejžádanější verze v historii tohoto klasického automobilu. Přestože beze změny zůstala prakticky pouze linie střechy, nadchl nový model od roku 1993 vzrušující interpretací DNA designu modelu 911. Oblé přechody mezi konkávními a konvexními plochami, integrované nárazníky, plynule navazující okna a široká zadní partie se skloněným světelným pruhem uchvátí téměř každého fanouška sportovních vozů. Dokonce i nižší blatníky vpředu, realizované díky novým polyelipsoidním světlometům, se záhy dočkaly široké obliby.

Typ 993 potvrdil své výjimečné postavení v segmentu sportovních vozů i po technické stránce – například zcela nově zkonstruovaným hliníkovým podvozkem LSA, který kombinoval lehkou konstrukci, stabilitu a agilitu. Dodnes je víceprvkové zavěšení považováno za vrcholný vývojový stupeň zadní nápravy „Weissach“, jež se zapsala do historie svými samořídicími vlastnostmi. Výsledkem byla ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky a optimalizovaný komfort odpružení.

Nová generace stanovila měřítka také v oblasti pohonu. Porsche 911 Turbo se sériově dodávaným pohonem všech kol disponovalo v roce 1995 hned dvěma turbodmychadly. Nejvyšší výkon byl 408 k. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor 3,6 litru zároveň přesvědčil nejnižšími emisemi výfukových plynů ze všech v té době sériově vyráběných motorů. V zádi modelu 911 GT2 s pohonem zadních kol, limitovaného na 100 exemplářů, poskytoval dokonce až 450 koní.

Porsche-911-GT2-993

Značka Porsche nabízela typ 993 zpočátku jen v karosářských verzích kupé a kabriolet. Targa debutovala až v roce 1995, zato však s novým konceptem. Místo odnímatelného střešního panelu měla velkoplošnou skleněnou střechu, kterou bylo možné elektricky odsunout pod zadní okno. Do sériové výroby byla navíc zařazena ještě jedna karosářská verze: Carrera 4S s pohonem všech kol – o něco později ji následovala verze Carrera S – kombinovala širokou karoserii a podvozek modelu 911 Turbo. Exteriér postrádal pouze velmi rozměrný zadní spoiler.

Šestiválcový „boxer“ se stal dalším důvodem, proč je modelová řada 993 mezi sběrateli a fanoušky tak žádaná. Byl to poslední agregát pro model 911, který ještě sázel na klasické chlazení vzduchem. Motor s dvěma ventily na válec a dvojitým zapalováním dosahoval zpočátku nejvyššího výkonu 272 koní, ale od roku 1995 nabízel již 285 koní. Na přání dodávala značka Porsche i variantu s výkonem 300 koní. Nová byla také mechanická převodovka, jež dostala šestý převodový stupeň pro jízdu vpřed, aby smysluplně pokryla rozsah rychlostí přesahující nyní již hranici 270 km/h, aniž by byla hnací síla motoru utlumena dlouhými převody. Řazení převodovky bylo navíc ještě preciznější.

Pro značku Porsche se nakonec vyplatilo, že s „devětsetjedenáctkou“ typu 993 vsadila vše na jednu kartu. Se čtvrtou generací kultovního sportovního vozu skončila v roce 1998 éra vzduchem chlazených motorů v jedinečné historii této modelové řady. Po 35 letech tím začala nová epocha nevídaných úspěchů pro 911, i pro Porsche. Společnost Porsche vyrobila v letech 1993 až 1998 celkem 68 881 vozidel typu 993.

1994, 911 Carrera Coupé, Typ 993, 3,6 Liter, Generationen


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru