Ford pokračuje v transformaci svých globálních automobilových aktivit, urychluje vývoj a škálování inovativních elektrických vozidel a zároveň využívá renomé svých ikonických modelových řad k posílení provozní výkonnosti a plnému využití svého technického a průmyslového potenciálu.
„Není to poprvé, kdy Ford mění budoucnost a vydává se vlastní cestou,“ řekl Bill Ford, výkonný předseda představenstva společnosti Ford. „Máme mimořádnou příležitost stát v čele této vzrušující nové éry online elektrických automobilů, poskytnout našim zákazníkům to nejlepší z Fordu a přispět ke skutečné změně zdraví planety.“
Loni v květnu představil prezident a generální ředitel společnosti Ford Jim Farley plán Ford+ a označil jej za největší příležitost k růstu a tvorbě hodnoty společnosti od dob, kdy Henry Ford rozšířil výrobu modelu T. Vytvoření dvou samostatných, ale strategicky provázaných automobilových divizí Ford Blue a Ford Model e spolu s novou divizí Ford Pro pomůže naplno rozvinout potenciál plánu Ford+, podpoří růst a tvorbu hodnot a umožní Fordu překonat jak etablované automobilky, tak nové konkurenty v oblasti elektromobilů.
„Za krátkou dobu jsme udělali obrovský pokrok. Uvedli jsme na trh řadu celosvětově úspěšných produktů a poptávka po našich nových elektromobilech jako F-150 Lightning a Mustang Mach-E je obrovská,“ řekl Farley. „Naší ambicí v rámci projektu Ford+ je však stát se opět skutečně výjimečnou společností, která mění svět, a to vyžaduje soustředění. Jdeme do toho naplno a vytváříme samostatné, ale vzájemně se doplňující podniky, které nám umožní dosáhnout ve Ford Model e rychlosti start-upu a nespoutaných inovací, zatímco Ford Blue disponuje průmyslovým know-how, kapacitami a legendárními značkami jako Bronco, o nichž mohou start-upy jen snít.“
Podnětem ke změně bylo poznání, že k rozvoji vývoje a výroby elektrických a digitálně propojených vozidel a služeb Ford a k plnému vytěžení ikonické rodiny tradičních modelů Ford jsou zapotřebí jiné přístupy, talenty a nakonec i organizace.
K založení Ford Model e vedly úspěchy malých, úzce zaměřených týmů, které vyvinuly Ford GT, SUV Mustang Mach-E a pick-up F-150 Lightning, stejně jako specializované divize Fordu pro elektromobily v Číně.
„Ford Model e se stane centrem inovací a růstu Fordu, týmem nejlepších světových talentů v oblasti softwaru, elektrotechniky a automobilového průmyslu, který bude vytvářet skutečně neuvěřitelné elektromobily a digitální zážitky pro nové generace zákazníků Fordu,“ řekl Farley.
„Posláním společnosti Ford Blue je zajistit ziskovější a energičtější podnikání v oblasti vozů poháněných spalovacím motorem, posílit naše úspěšné a ikonické modelové řady a získat větší loajalitu poskytováním vynikajících služeb i zážitků. Jde o využití sta let hardwarového mistrovství k budování budoucnosti. Tento tým bude naprosto odhodlaný poskytovat špičkovou kvalitu, na každém kroku omezovat plýtvání, maximalizovat peněžní toky a optimalizovat naši průmyslovou stopu.“
Ford Model e a Ford Blue budou fungovat jako samostatné firmy, mají se však vzájemně podporovat. To ostatně platí také pro společnost Ford Pro, která je zaměřena na poskytování komplexního servisu pro firemní a institucionální zákazníky, jimž nabízí ucelenou řadu konvenčních i elektrických užitkových automobilů a kompletní soubor softwaru, nabíjení, financování, služeb a podpory pro vozy značky Ford i dalších výrobců. Ford Model e a Ford Blue budou rovněž podporovat divizi Ford Drive.
Ford Model e bude:
- Získávat a udržovat si nejlepší talenty v oblasti softwaru, inženýrství, designu a UX a zdokonalovat nové technologie a koncepty, které lze použít v celé skupině Ford;
- Zcela nově přistupovat k navrhování, uvádění na trh a rozšiřování převratných, velkosériově vyráběných elektromobilů a služeb pro soukromé i firemní zákazníky a sdílenou mobilitu
- Vyvíjet klíčové technologie a schopnosti – jako jsou platformy, baterie, elektromotory, měniče, nabíjení a recyklace – potřebné ke vzniku inovativních elektrických vozů;
- Vytvářet softwarové platformy a plně síťové architektury vozidel s cílem vyrábět uživatelsky přívětivé a stále se zdokonalující automobily.
Dále se Ford Model e zaměří na vytvoření nové vzrušující zákaznické i vlastnické zkušenosti, což bude zahrnovat jednoduché a intuitivní e-commerce platformy, transparentní ceny a osobní zákaznickou podporu ambasadorů Ford. Ford Blue uplatní osvědčené postupy tak, aby zlepšil zkušenosti zákazníků, kteří pořizují vozy se spalovacím motorem, a poskytl jim novou úroveň propojení a spokojenosti.
Ford Blue využije hluboké odborné znalosti Fordu v automobilovém průmyslu k tomu, aby:
- Upevnil postavení legendárních vozů Ford, které zákazníci milují, jako jsou modely řady F, Ranger a Maverick, SUV Bronco a Explorer či Mustang, investicemi do nových modelů, variant, zážitků i služeb;
- Pomohl zákazníkům naplňovat jejich vášně a každodenní život prostřednictvím personalizované uživatelské zkušenosti se značkou i samotným automobilem, od terénních přes sportovní až po rodinné, zejména v situacích, kdy jsou vyžadovány schopnosti spalovacího pohonu;
- Poskytoval zákazníkům nové, online, personalizované a vždy dostupné zážitky s využitím softwaru a vestavěných systémů od Ford Model e;
- Dosáhl takové kvality produktů i služeb, aby se stala důvodem, proč si zákazníci Ford zvolí a zůstanou u něj;
- Eliminoval plýtvání a výrazně snížil náklady na všech frontách;
- Podporoval Ford Model e a Ford Pro prostřednictvím osvědčených, celosvětově rozšířených inženýrských, nákupních, výrobních, testovacích a vývojových kapacit s cílem dosáhnout prvotřídní bezpečnosti, kultivovanosti, jízdních vlastností a spolehlivosti.
První jízda s elektromobilem Ford Mustang Mach-E GT. Rychlost až na prvním místě?
Ford zároveň potvrzuje výhled upraveného zisku EBIT na rok 2022 ve výši 11,5 až 12,5 mld. USD. Horní hranice tohoto rozpětí odpovídá marži 8 %, což by v případě jejího dosažení bylo o rok dříve, než byl předchozí cíl společnosti. V souvislosti s těmito změnami Ford zvyšuje své dlouhodobé provozní a finanční cíle, k nimž patří mj.:
- Upravená EBIT marže ve výši 10 % do roku 2026, což představuje nárůst o 270 bazických bodů oproti roku 2021 – díky vyšším objemům, snížení nákladů na elektromobily a výraznému poklesu strukturálních nákladů na vozy se spalovacím motorem až o 3 mld. USD;
- Navýšení výroby elektromobilů do roku 2026 na více než dva miliony ročně, což představuje zhruba třetinu celosvětového objemu výroby Fordu a do roku 2030 se tento podíl zvýší na polovinu, přičemž elektromobily získají stejný nebo dokonce větší podíl na trhu v segmentech, kde Ford již nyní vede;
- Kromě toho Ford očekává, že v roce 2022 vynaloží na elektromobily celkem 5 mld. USD, což představuje dvojnásobný nárůst oproti roku 2021.
Ford zopakoval svůj závazek dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality a do roku 2035 využívat ve všech svých výrobních provozech 100% místní elektřinu z obnovitelných zdrojů.
„Tato nová struktura posílí naši schopnost dosahovat v nové éře dopravy růstu, ziskovosti a likvidity na úrovni nejlepších společností v oboru,“ řekl John Lawler, finanční ředitel Fordu.
Ford Model e a Ford Blue budou spolupracovat s dalšími částmi skupiny Ford. Ford Pro bude i nadále poskytovat špičkové produkty, služby a podporu, na kterou zákazníci užitkových automobilů spoléhají. Lincoln, podporovaný společnostmi Ford Model e i Ford Blue, bude i nadále vytvářet atraktivní modely s výjimečnou uživatelskou zkušeností. Ford Drive bude pokračovat ve vývoji nových aktivit v oblasti digitálně propojené mobility. A společnost Ford Credit bude i nadále podporovat zákaznickou zkušenost a zvyšovat loajalitu prostřednictvím ucelené sady finančních produktů a služeb.
Management
V souvislosti se založením Ford Blue a Ford Model e oznamuje Ford několik změn v nejvyšším vedení. Farley bude vedle své funkce prezidenta a generálního ředitele Ford Motor Company zastávat také funkci prezidenta Ford Model e.
Doug Field povede vznik produktů Ford Model e jako vrchní ředitel pro elektromobily a digitální systémy. Bude také řídit vývoj softwaru a vestavěných systémů pro celý Ford. Marin Gjaja bude v divizi Model e zastávat pozici ředitele zákaznické zkušenosti, v níž bude odpovídat za uvádění modelů na trh, péči o zákazníky a nové obchodní iniciativy.
Londýnská policie zatoužila po ekologickém autě. Testuje nový elektrický Ford Mustang Mach-E
„Navrhovat skutečně výjimečné elektromobily, u nichž je software na prvním místě, spolu s uživatelskou zkušeností, jakou si zákazníci neumějí ještě ani představit, vyžaduje začínat s čistým stolem,“ řekl Field. „Vytváříme organizaci, která bude těžit z veškerého know-how a schopností společnosti Ford, ale zároveň dokáže postupovat rychle a s neomezenými ambicemi vytvářet nové revoluční produkty.“
Kumar Galhotra bude působit jako prezident Ford Blue: „Cíle Ford Blue jsou velmi ambiciózní,“ řekl Galhotra. „Budeme investovat do naší neuvěřitelné řady F, naplno rozvineme potenciál úspěšných modelů jako Bronco a Maverick a uvedeme na trh nová vozidla, jako je globální pick-up Ranger, Ranger Raptor a Raptor R. Tyto skvělé produkty spojíme s přívětivou a komfortní online zákaznickou zkušeností, která nám zajistí vyšší loajalitu zákazníků. Budeme hyperkonkurenceschopní v oblasti nákladů a kvalita se stane důvodem, proč si vybrat Ford. Díky tomu všemu bude Ford Blue zdrojem hotovosti a ziskovosti celé společnosti.“
Stuart Rowley a Hau Thai-Tang převezmou nové globální role, v nichž podpoří transformaci Fordu.
Rowley bude zastávat funkci ředitele pro transformaci a kvalitu. Zajistí, aby se kvalita stala důvodem, proč si vybrat Ford, a povede snahu Fordu o zvýšení efektivity, snížení komplexity a vytvoření štíhlé, plně konkurenceschopné nákladové struktury v celém podniku.
Thai-Tang povede průmyslovou platformu společnosti Ford jako hlavní ředitel pro průmyslovou platformu. Bude řídit vývoj produktů, dodavatelský řetězec a výrobní inženýrství pro vozy poháněné spalovacím motorem a systémy sdílené mezi Ford Blue, Ford Model e, Ford Pro a Ford Drive.