Ford-2022-Fiesta_ST-Line-10_EcoBoost- (10)

Test Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 7. 2022


I nejmenší model značky Ford prošel modernizací, která se zaměřila na úpravy pohonných jednotek, ale i vylepšení výbavy. My jsme otestovali verzi ve výbavě ST-Line X s mild-hybridním litrovým tříválcem EcoBoost s automatickou převodovkou Powershift.

Co je nového?

Designové změny jsou u modernizované Fiesty vcelku decentní. Z čelního pohledu jde o novou a znatelně větší masku chladiče, v níž je nyní logo (před modernizací bylo na vrchu nárazníku). Standardně je Fiesta po modernizaci vybavena LED předními světlomety, které mohou mít na přání funkci LED Matrix. Tvar i funkce zadních světlometů zůstala beze změny, dostaly ovšem v některých verzích výbavy tmavé okraje. A to je vlastně vše.

V rámci modernizace se Ford snažil, aby byly jednotlivé výbavy více designově odděleny, takže testovaná Fiesta ST-Line má podle automobilky, citujeme: „sportovnější charakter“. Výrobce v tiskové zprávě specifické úpravy popisuje takto „Vyznačuje se novou horní maskou s hlubším zapuštěním a černou strukturou mřížky se šestiúhelníkovým vzorem. Široké boční otvory jsou vyvedeny v barvě karoserie a větší spodní mřížka podtrhuje dynamický naturel vozu.“

Ford-2022-Fiesta_ST-Line-10_EcoBoost- (6)

Uvnitř je vše při starém, přehledné a intuitivní. Za příplatek můžete mít digitální kapličku přístrojů o úhlopříčce 12,3 palce či větší displej středového infotainmentu. Oboje testovaný kus měl, přičemž „budíky“ mění svůj design podle zvoleného jízdního režimu.

Také mild-hybridní motorizace

Ford Fiesta mohou pohánět pouze benzinové tříválcové motory. Na výběr jsou buď čistě spalovací jednotky, případně mild-hybridní EcoBoost, který poháněl i naši fialovou (podle katalogu se ovšem barva jmenuje červená Beautiful Berry) Fiestu.

EcoBoost Hybrid, jak mild-hybridní jednotku Ford pojmenoval, kombinuje benzinový motor s řemenem poháněným integrovaným 48V startér/generátorem. Ten při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii (která by jinak ve formě tepla od brzd, přišla nazmar) a uchovávat ji ve formě elektřiny do malé lithium-iontové baterie chlazené vzduchem. Startér-generátor funguje i jako elektromotor, který (ovšem prakticky neznatelně) pomáhá s akcelerací, a napájí také elektrické příslušenství vozu.

Ford-2022-Fiesta_ST-Line-10_EcoBoost- (25)

Jak už samotný název napovídá, startér-generátor v motoru fakticky nahrazuje alternátor a startér. Motor roztáčí sám, přičemž to podle Fordu zvládne za pouhých 350 milisekund a nahrazuje tak klasický systém Start/Stop. Motor se deaktivuje už při dojíždění k semaforům nebo například ke křižovatce, nikoliv až po úplném zastavení.

Start-Stop se může aktivovat už v situacích, kdy rychlost vozu klesne pod 25 km/h, a to i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku (u modelů Hyundai a Kia ani to nemusí, Korejci vyvinuli speciální „elektronickou“ spojku), případně měl automatickou převodovku Powershift, která se o vše postará sama, ale až pod 12 km/h.

Za volantem

Po nastartování je motor příjemně tichý a prostý vibrací, ale první rozjezd trochu překvapí. A může za to automatická převodovka. Když se totiž Fiesta dá do pohybu, znatelně s sebou cukne. A nebyla to pouze chyba, ale je to vlastnost. Po rozjezdu už je pak každé přeřazení hladké, ale rozjezdy jsou překvapivě hrubé.

Ford-2022-Fiesta_ST-Line-10_EcoBoost- (18)

Automat má 7 rychlostních stupňů a při výraznějším sešlápnutí se nebojí podřadit, pokud na plyn šlápnete tzv. až na zem, umí podřadit i o tři stupně. Pak Fiesta celkem s vervou vyrazí vpřed, přičemž hodně slušnou akceleraci 125koňového (92 kW a 200 Nm) motoru až teprve teď doplňuje ten typický tříválcový zvuk motoru. Trochu škoda je, že na volantu nenajdete páčky pro manuální změnu rychlostí a „manuálně“ řadit si nemůžete ani přímo voličem.

Testované provedení váží jednu a čtvrt tuny, což není mnoho. Projevuje se to na lehkosti, s jakou auto působí, ale také na obratnosti. Projíždět zatáčkami je zábava, na pokyny volantem reaguje auto ochotně a vlásenky se proplétá úplně samozřejmě. Dobré stabilitě a jistotě pomáhají i obutá 17″ kola s pneumatikami 205/45 R17. I kvůli nim je však podvozek trochu tvrdší.

A jaké je spotřeba paliva? Ford v technických údajích mluví o hodnotě 5,3 – 5,6 l/100 km v kombinovaném režim. A to jsou hodnoty, na které se při klidné jízdě mimo město a na obchvatech dá dostat. Jakmile ale pojedete po městě nebo po dálnici, počítejte přibližně 6,5 l/100 km. Zajímavé je, že s manuální převodovkou spotřebuje mild-hybrid podle technických údajů méně paliva (5,0 – 5,4 l/100 km).

Ford-2022-Fiesta_ST-Line-10_EcoBoost- (5)

Závěr a cena

Nejnovější Ford Fiesta zůstala i po modernizaci bez výraznějších designových změn. Je to špatně? Není, protože i tak pořád působí mladistvě. Automobilka jen vyladila některé drobnosti a zapracovala na tom, aby více odlišila jednotlivé stupně výbav. Na testovaném ST-Line X, respektive i na ST-line tak prakticky nenaleznete žádný chromový doplněk, vše je v barvě karoserie anebo v černé barvě (lišty kolem oken, maska chladiče i její orámování a podobně).

Novinky jsou ale v oblasti výbavy – a to jak té komfortní, tak i té bezpečnostní. Fiesta má například varování před najetím na dálnici v protisměru, které funguje na základě údajů z přední kamery a navigačního systému. Nechybí ani adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a rozpoznáváním dopravních značek, samočinný parkovací asistent, aktivní hlídání jízdních pruhů, detekce objektů v mrtvém úhlu a podobně.

Ceník modernizovaného Fordu Fiesta začíná výbavou Trend Edition, která už ale dokáže splnit potřeby dnešního auta. Nechybí klimatizace, tempomat, rádio s Bluetooth handsfree a dvěma USB, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka a tak dále. S 1,1litrovým atmosférickým motorem startuje na 369 900 Kč. Testovaná Fiesta ST-Line X s mild-hybridní motorizací a automatickou převodovkou je naopak nejdražší verzí z nabídky, přičemž její cena začíná na 547 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid

Motor:

řadový tříválec

Objem válců:

998 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin (48V mild-hybrid)

Pohon:

předních kol

Výkon:

92 kW/125 koní při 6000 ot/min

Točivý moment:

200 Nm při 1750 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,6 s

Maximální rychlost:

199 km/h

Převodovka:

sedmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

5.3 – 5.6 l/100 km

Emise CO2:

119 – 126 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Délka:

4069 mm

Šířka (se zrcátky):

1941 mm

Výška:

1484 mm

Rozvor:

2493 mm

Provozní hmotnost:

1251 kg

Objem zavazadlového prostoru:

311 / 1093 litrů (se sadou na opravu pneu)

Ceník:

ke stažení zde

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru