Vozy Formule 1 jsou superrychlé a superbezpečné. Proto se materiály komponent vybírají na základě jejich mechanických vlastností a hustoty. Protože čím je vůz lehčí, tím je rychlejší. Nejvhodnějším materiálem jsou uhlíková vlákna. Ale jaké kovy se ve vozech používají? I když se jedná o vyspělé materiály, vyrábějí se komponenty F1 často na standardních CNC strojích. Několik použitých soustruhů ze závodní stáje Formule 1 se v současné době prodává v průmyslové aukci.
Formule 1 fascinuje. Je to Liga mistrů motosportu – jedinečná kombinace technologie, rychlosti, přesnosti a soutěživosti. V této sérii závodů se setkávají nejlepší jezdci a technické týmy s nejsložitějšími vozy a samozřejmě obrovským množstvím peněz. Jediný vůz F1 stojí celkem tři až čtyři miliony eur.
Vůz Formule 1 má výkon přes 1 000 koní. Vozy F1 mají desetkrát vyšší výkon než běžné vozy, a přitom váží jen polovinu. V roce 2022 činila minimální hmotnost včetně řidiče 798 kg. Největší část hmotnosti připadá na motorovou jednotku, která musí podle předpisů vážit nejméně 150 kg. U všech ostatních komponent se šetří co nejvíce hmoty. Toho se dosahuje jednak chytrým výběrem materiálů a jednak efektivní konstrukcí. Kromě snižování hmotnosti je vždy kladen důraz i na bezpečnost.
Kromě převodovky, motoru a zavěšení kol je vůz Formule 1 vyroben především z uhlíkových vláken. Karbonová vlákna se vyznačují vysokou tuhostí a pevností při velmi nízké hmotnosti – ideální pro Formuli 1. V případě extrémních mechanických a termodynamických požadavků je však třeba vsadit na kovy.
Srdce z 10 000 dílů: pohonná jednotka
Výkon dodává vyspělý hybridní motor V6 o objemu 1,6 litru. Tato supersilná monstra smí vyrábět pouze výrobci schválení mezinárodní federací FIA. V současnosti působí ve Formuli 1 Mercedes, Ferrari, Renault a Honda. Od roku 2026 to bude šest výrobců: Vedle čtyř zavedených značek se přihlásily také Audi a RB Powertrains/Ford. Každý tým F1 může odebírat motory pouze od jednoho z těchto výrobců a jeho úkolem je potom postavit celý vůz okolo tohoto motoru.
Ford se vrací do Formule 1. Pomůže týmům Oracle Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri
Pohonná jednotka vozu mistra světa 2021, Mercedesu W12, se skládá z 10 000 jednotlivých dílů. Předpisy FIA podrobně určují, který díl musí být vyroben z jakého materiálu a jakým způsobem. Pohonná jednotka je vyrobena převážně z kovů. Vzhledem k rozsáhlé vestavěné elektronice je nelze všechny vyjmenovat. Na mnoho dílů motoru a na zavěšení kol se používá titan nebo slitiny titanu, protože mají vysokou houževnatost, pevnost a tvárnost a jsou odolné proti korozi. Kvůli úspoře hmotnosti jsou méně namáhané díly, jako je hlava válců, vyrobeny z hliníku. Klikové a vačkové hřídele jsou vyrobeny z jediného ocelového obrobku.
Když se ozubená kola rozžhaví
Osmistupňová převodovka je po motoru druhou nejtěžší komponentou. Během 300 km dlouhého závodu v Silverstone jezdec přeřadí více než 2000krát. To je velká zátěž pro ozubená kola. Jsou vyrobena z vysokopevnostní oceli a musí se měnit po každém závodě. Na rozdíl od skříně převodovky, která vydrží celou sezónu. Musí být co nejtužší, protože je na ní zavěšena zadní náprava. Proto je vyrobena z titanu a karbonových vláken. Hnací hřídele jsou vyrobeny z oceli. U dílů, které nevznikají aditivní výrobou, je povolena jakákoliv slitina oceli. Méně namáhané díly převodovky jsou vyráběny z hliníku ale i z plastů.
Jak CNC soustruhy přispívají k výrobě vysoce výkonných komponent
Díly vozu Formule 1 musí být vyrobeny přesně a bezpečně v prototypové až malosériové výrobě. Dynamický výzkum a vývoj a každoroční změny pravidel ze strany FIA představují další výzvu. Od strojů se proto vyžaduje maximální flexibilita. Běžně dostupné ale vysoce kvalitní CNC stroje jsou schopny tyto požadavky plnit. Jednoduché stroje pro velkolepé komponenty.
CNC soustruhy se používají k výrobě rotačně symetrických dílů, jako jsou písty, klikové hřídele, hřídele převodovek, hnací hřídele a náboje kol. Používání různých nástrojů umožňuje obrábět velké množství materiálů. A protože jsou stroje ze závodní stáje F1 velice kvalitní a řádně udržované a ošetřované, mohou spolehlivě pracovat po mnoho let. Když jsou nahrazeny novějším zařízením, končí na trhu s použitými stroji. Protože závodní stáj F1 funguje v tomto případě také pouze jako kovozpracující podnik.
Průmyslová aukční síň Surplex nabízí aktuálně CNC soustruhy a obráběcí stroje ze závodní stáje Formule 1. Aukce trvá ještě do 23. 3. Téměř 50 položek se nachází v Redcaru a Clevelandu v hrabství North Yorkshire v Anglii. Pět vysoce kvalitních soustruhů HARDINGE je známých svou přesností a robustností. Aukční nabídku doplňuje velké množství příslušenství (upínače kleštin, vrtací hlavy, mikrosondy, upínáky, čelisťová sklíčidla a svěráky). Podniky tak mají možnost, doplnit svůj výrobní park o flexibilní výrobní stroje. Fascinující minulost strojů představuje bezplatný bonus.