Elektromobily dnes už má v nabídce každá automobilka, některé dokonce už jen výhradně je. Často se ale v souvislosti s nimi mluví o tom, že jde o většinou velké a velmi těžké vozy. A podle Euro NCAP, tedy evropské organizace testující bezpečnost vozidel, jsou právě nejen rozměry, ale hlavně hmotnost těchto vozidel poněkud problém. A to jak bezpečnostní, tak ekologický.
Za onu vysokou hmotnost elektromobilů může válka o co nejdelší dojezd. Je to snadné, malá elektrická auta stojí na úplném okraji nabídek a jsou škatulkována jako ta s ne moc dobrým dojezdem. Zákazníci o ně moc nestojí, automobilky je už ani moc nenabízí. Všem jde jen o co největší, a tedy i nejtěžší baterie s co možná nejdelším dojezdem a ideálně možností co možná nejrychlejšího nabíjení. Ve výsledku jsou tak kolem nás stále větší elektromobily, které sice v nárazových testech dopadají dobře, ale o ekologii se u nich, vzhledem k bateriím a právě hmotnosti, nedá mluvit.
V poslední době Euro NCAP testovalo 11 elektrických aut jak z korejské, japonské, evropské, ale i čínské produkce. A jen tři z nich má hmotnost méně než dvě tuny. Mezi testovanými vozy byla Honda ZR-V, Hyundai Kona, Volkswagen ID.7, Kia EV9, BYD Tang a BYD Seal-U, elektrické BMW řady 5, ale třeba i Mercedes EQE nebo Smart #3. Ten byl mimochodem jako jediný zařazen do kategorie malých rodinných aut. Zbytek jsou velká auta, nejčastěji typu SUV. Mimochodem, Kia a Mercedes-Benz mají hmotnost lehce přes 2,5 tuny, BYD Tang dokonce 2,63 tuny.
Šéf Renaultu chce bojovat za změnu pravidel crash testů. Jsou prý hlavně o penězích
A to je prostě problém. Generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen zdůraznil, že to byla právě jeho organizace, která byla vždy kvůli požadavkům na další a další bezpečnostní prvky obviňována z toho, že zbytečně zvyšuje hmotnost aut. „Vždy se mělo za to, že dodatečné bezpečnostní prvky zvyšují hmotnost aut. Nebyla to ale pravda. Nárůst hmotností, jaký vidíme dnes, nemá s bezpečností vůbec nic společného. Je způsoben požadavky zákazníků na stále delší dojezd a stále větší velikost aut. Tento trend ale nepomáhá ani bezpečnosti a už vůbec ne životnímu prostředí. Vždyť velká a těžká auta jsou energeticky méně účinná než malá a lehká vozidla. Navíc, u velkých a těžkých aut je potřeba se obávat následků dopravních nehod, a to především s těmi nejzranitelnějšími účastníky provozu,“ řekl.