Šéf Renaultu chce bojovat za změnu pravidel crash testů. Jsou prý hlavně o penězích

Od Anina Russová | Zdroj: Renault, Autocar - Foto: Euro NCAP - 20. 6. 2022 0

Už řadu let je uvedení každého nového modelu v Evropě spjato s povinnými crash testy Euro NCAP, které mají za úkol prověřit to, jak moc je auto bezpečné. Testy zkouší bezpečí posádky, ale i chodců, a jejich nedílnou součástí je také testování funkčnosti a přítomnosti různých bezpečnostních asistentů. A právě v tom je podle šéfa Renaultu problém. Tyto asistenty jsou extrémně drahé, ale pokud v autě nejsou, podepíše se to negativně na konečném hodnocení bezpečnosti auta. A přitom je jejich fungování dost diskutabilní.

Luca de Meo, generální ředitel Renault Group proto otevřel diskuzi o tom, zda by se přítomnost asistentů vůbec měla propisovat do výsledků crash testů. „Musíme dávat pozor na to, abychom z aut nedělali vánoční stromečky plné technologií, které jsou ale ve výsledku naprosto k ničemu,“ řekl před nedávnem na konferenci Change Now v Paříži.

Přečtěte si také:  Elektrický Renault a Dacia naprosto pohořely v crash testech. Škoda Fabia naopak excelovala

„Dodavatelé technologií se snaží prosadit hlavně své nápady, spíše, než aby dělali to, co je dobré pro zákazníky. Samozřejmě, že respektujeme Euro NCAP, jejich hru hrajeme dobře už několik desítek let, s Lagunou jsme jako vůbec první získali pět hvězdiček. Ale ačkoliv nám systém testů pomohl se zlepšit, měli bychom diskutovat o tom, jaký je následný správný postup. Některé věci totiž odporují logice,“ dodal.

Luca de Meo tak reaguje na nedávné špatné výsledky některých svých modelů. Například Sandero dostalo jen dvě hvězdičky, Jogger, Zoe a Spring dokonce jen jednu. Jenomže to nebylo z důvodu toho, že by auta nebyla dost pevná, deformovatelná či kvalitní, ale především proto, že jim chybí některé z nejmodernějších asistentů, které dle pravidel mají pomáhat s předcházením nehod. A právě jejich fungování je pořád otázkou, ovšem jisté je, že jsou nesmírně drahé. Značky Renault a Dacia se snaží udržet ceny v takové relaci, aby byly pro zákazníky dostupné. Renaultu nejde o snížení bezpečnosti. Upozorňuje na to, že prakticky každé auto, které má všechny moderní a pro řidiče často otravné a zbytečné asistenty, se s největší pravděpodobností dočká pětihvězdičkového hodnocení.

Přečtěte si také:  První crash test v Československu byl proveden před 50 lety. Náraz se zkoušel na Škodě 100

„Chci systém zdravého rozumu, tedy dnes asi nejvzácnější komoditu ze všech. Pokud by někdo přišel se systémem, který zabrání opilým řidičům nastartovat, budeme první, kdo jej zavede. Pokud někdo chce autonomní technologii automaticky omezující rychlost, souhlasil bych. Řešme to důležité, tedy rychlost, rozptylování, alkohol a fyzickou kondici,“ uzavírá Luca de Meo.