skoda-fabia-euro-ncap

Elektrický Renault a Dacia naprosto pohořely v crash testech. Škoda Fabia naopak excelovala

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Euro NCAP - 9. 12. 2021


S blížícím se koncem roku si organizace Euro NCAP vzala do parády jak absolutní novinky druhé poloviny 20roku 2021, tak auta, která jen prošla faceliftem. Většina testy zvládla celkem bez problému, ovšem modely Renault Zoe a Dacia Spring úplně pohořely. Výborně se naopak vedlo nové Škodě Fabii.

Dacia Spring

První čistě elektrický model značky Dacia vzbudil velké emoce. Především proto, že automobilka s ním ukázala, že městský elektromobil nutně nemusí stát jmění. Je malý, což je ideální do města, a nabízí celkem slušný městský dojezd. Jenomže právě ta cena se někde prostě musela projevit. A jak bohužel vidno, projevila se hlavně na bezpečnosti.

V nejnovějších crash testech Euro NCAP totiž dostala jen jednu jedinou hvězdičku. V rámci ochrany dospělých osob na palubě dostal Spring jen 49% hodnocení, u dětí jen 56% hodnocení a za ochranu ostatních účastníků provozu jen 39 %. Testy pak zahrnují také bezpečnostní výbavu, která získala jen 32 %. Bezpečnost modelu Spring pak přímo technici Euro NCAP označili za vyloženě špatnou s průměrnou odolností při nárazu. Případné technologie předcházející nehodám pak označili za špatnou.

Renault Zoe

Model Zoe už je na trhu hezkých pár let, během kterých se toho u něj moc nezměnilo. A když ano, tak z pohledu bezpečnosti k horšímu. Model prošel před několika měsíci faceliftem, a proto si vysloužil náročné bezpečnostní testování. A výsledek je zoufalý. Renault přitom před pár lety platil za značku, která dělá bezpečné vozy. Model Laguna je pak do historie crash testů zapsán zlatým písmem. Inženýři Euro NCAP proto výsledek modelu Zoe označili za zničení odkazu Renaultu Laguna.

V testech totiž tento malý elektrický model nedostal ani jednu hvězdičku, což je v Evropě poměrně nečekané, nicméně v jiných částech světa celkem běžné. Zástupci Euro NCAP uvedli, že Zoe nabízí celkovou velmi špatnou ochranu cestujících, ale i případných chodců. Zároveň dodali, že postrádá jakoukoliv smysluplnou technologie pro předcházení nehod. Ačkoliv auto prošlo faceliftem, před kterým mělo boční airbag, který chránil hlavu i hrudník, po faceliftu tento airbag chrání už jen hrudník.

Co se procentuálního hodnocení týče, tak za ochranu dospělých cestujících dostal Zoe 43 %, dětských cestujících 52 % a chodců jen 41 %. Bezpečnost samotného auta pak byla ohodnocena 14 %.  

Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP k tomu řekl: „Renault byl kdysi synonymem pro bezpečnost. Model Laguna byl prvním vozem, který v roce 2001 dostal plný počet pěti hvězdiček. Tristní výsledky modelů Zoe a Spring ale ukazují, že v rámci přechodu značek na elektromobilitu šla bezpečnost na druhou kolej.“

A dále dodal: „Ještě před několika měsíci Dacia tvrdila, že neustále pracuje na zvyšování bezpečnosti. Zjevně tomu tak ale není. Nejen, že tyto vozy standardně nenabízí žádné jinde standardní prvky aktivní bezpečnosti, ale krom toho ochrana samotných cestujících je horší než u jakéhokoliv jiného vozidla, které jsme tu v posledních letech měli. Je cynické nabízet spotřebiteli cenové dostupné a ekologické auto, pokud je to za cenu nulové bezpečnosti. Přitom například Fiat 500e dostal pětihvězdičkové hodnocení, ukázal tedy, že není potřeba obětovat bezpečnost za životní prostředí.“

Škoda Fabia

Jednou z velmi zajímavých novinek letošního roku je také nová Škoda Fabia. Řazena je mezi malé vozy, přesto si ale v testech Euro NCAP vedla výborně, pětihvězdičkové hodnocení je pro ni standardem. Inženýři ji dokonce označili za bezpečnostního hrdinu.

Za ochranu dospělých cestujících získala 85 %. Za ochranu dětské posádky 81 %. Za ochranu chodců 70 % a za bezpečnost jako takovou 71 %.

„Pětihvězdičkové hodnocení nového vozu Škoda Fabia v testu Euro NCAP potvrzuje náš silný závazek vůči bezpečnosti našich zákazníků a všech ostatních účastníků silničního provozu. Jsme hrdí na to, že již od roku 2008 získávají všechny nové vozy Škoda po uvedení na trh nejvyšší možné hodnocení. Nová Fabia je druhým modelem v řadě, který získal toto ohodnocení po zpřísnění podmínek. Přechodem na platformu MQB-A0 nabízí Fabia poprvé mnoho bezpečnostních a asistenčních systémů doposud známých z vozů vyšších tříd, které zároveň zvyšují bezpečnost tohoto oblíbeného modelu,“ řekl Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto.

Když už jsme zmínili Fiat 500e, musíme přidat i jeho hodnocení. Vedl si také velmi dobře, kdy ž získal za ochranu dospělé posádky 76 %, dětské 80 % a shodně 67 % za ochranu chodců a celkovou bezpečnost auta.

Michiel Van Ratingen k tomu dodal: „Gratulujeme těmto výrobcům, kteří spotřebitelům poskytují tu úroveň bezpečnosti, kterou očekávají. Výsledky testů ukazují, že bezpečnost je především o dobré konstrukci vozidla, ne o typu pohonné jednotky nebo ceně jako takové.“

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru