hyundai_i30_N-vyfuky-emise

Euro 7 je tady. Kromě emisí motoru chce snížit také emise z pneumatik a brzd

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Automotive News Europe - Foto: Pavel Srp - 11. 11. 2022


Emisní norma Euro 7 je po dlouhém čekání tady. Evropská unie zveřejnila její chystanou podobu. Je to poslední norma, která má přijít před tím, než budou v roce 2035 v prodeji čisté elektromobily. V rámci ní chce EU omezit nejen škodlivé emise motorů, ale také emise pneumatik a brzd.

Euro 7 má platit od roku 2025, tedy za dva roky a necelé dva měsíce, a dotýkat by se měla hlavně naftových motorů, ty benzinové by měly být oproti současnému stavu prakticky beze změny. S informací přišel internetový magazín Automotive News Europe.

Nejnovější emisní norma se zaměřuje hlavně na oxidu dusného. Ta je stanovena na 60 mg na kilometr. To je hodnota, která už v současné normě Euro 6 platí pro benzinové motory, pro naftové je v současnosti zatím stanovena na 80 mg na kilometr. Nově by se měly měřit ještě další emise, návrh zmiňuje formaldehyd a čpavek.

Emise elektromobilů jsou vyšší než u naftových aut. Výfuk ale mají jinde

Další novinkou je fakt, že EU chce omezit také emise, které vypouštějí brzdy a pneumatiky. To je reakce na elektromobily, kterých se motorové emise netýkají, ale kvůli zástavbě velkých baterií jsou velmi těžké. Nyní se u nově homologovaných automobilů v hermeticky uzavřené komoře měří také únik uhlovodíků ze stojícího vozidla, k tomu má pro Euro 7 přibýt také měření úniků při tankování paliva.

Změnou je také to, že auta musela normu v reálném provozu plnit po dobu pěti let nebo 100 000 kilometrů, podle Euro 7 už to ovšem bude dvojnásobek, tedy 10 let a 200 000 kilometrů.

Euro 7 se dotkne elektromobilů nejen u emisí z pneumatik a brzd, ale také v případě jejich baterie. EE totiž v návrhu počítá s tím, limit životnosti jejich baterií má po 5 letech provozu a 100 tisících najetých kilometrů dosahovat 80 %, po 8 letech a 160 tisících najetých kilometrů 70 %.

Jde zatím ještě pouze o návrh, který musí projít následnými dalšími legislativními kroky. Na jejím schválení se musí shodnout všechny členské země EU, ale také Evropský parlament. A to může být tzv. „běh na velmi dlouhou trať“. Návrh by mohl být v krajním případě schválen třeba až v roce 2024 a výrobci automobilů by tak nemuseli mít dostatek času, aby se mu přizpůsobili.

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Euro 7 je tady. Kromě emisí motoru chce snížit také emise z pneumatik a brzd”

  1. Spatne rozhodnuti, povolit jen elektromobily. Neni to ve prospech. Nikoho. Greendeal, jeste si kopete hrob. Fuj

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru