Dobíjení elektromobilu Volkswagen ID.5 Pro Performance

Emise elektromobilů jsou vyšší než u naftových aut. Výfuk ale mají jinde

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Pavel Srp - 10. 11. 2022


Elektromobily jsou sice lokálně bezemisní, ale jejich emise vycházejí jinde. Expert Technologického institutu v německém Karlsruhe spočítal, klik emisí se z jednoho průměrného elektromobilu dostane do vzduchu při jízdě. Výsledek ukázal, že je to víc než u naftového auta.

To, že elektromobily nevypouštějí žádné emise, je fakt, ale pouze v místě, kde zrovna jedou, ale elektřina, na kterou jedou, musela být také někde vyrobena. Ne všechna tato elektřina je ovšem vyrobena z obnovitelných zdrojů, ale naopak třeba z uhlí. Německý automobilový expert Thomas Koch z Technologického institutu v Karlsruhe (KIT) se rozhodl spočítat, kolik tedy elektromobil emisí vypustí z dobité elektrické energie, kterou při jízdě spotřebovává.

Přečtěte si také:  Chystaná norma Euro 7 možná nebude tak přísná. Automobilky to vítají, ekologičtí aktivisté jsou ostře proti

Koch při svých výpočtech vycházel z energetického mixu v Německu v prvním a druhém čtvrtletí roku 2022. Emise, které počítal, jsou čistě z jízdy, nezapočítával ani výrobu auta ani baterií. V Německu klesá podíl jaderné energetiky i plynových elektráren. Jenže kvůli ukrajinskému válečnému konfliktu naopak roste podíl elektrické energie, jenž je vyrobena z černého a hnědého uhlí.

Data ukazují průměrné emise CO2 u nových aut. Česká republika je od evropské špičky hodně daleko

Pro výpočty bral průměrnou spotřebu elektromobilu 18,4 kWh na 100 km. Výsledkem je to, že průměrný elektromobil „vypustí“ za jeden kilometr jízdy 175 gramů CO2. Problémem ale může být fakt, že ve výpočtu je zahrnuta i energie, která se ztratí v přenosové soustavě a při samotném nabíjení a do baterie elektromobilu se nikdy nedostane. To, že má baterie například 100 kWh, neznamená, že se do ní dostane jen 100 kWh, ale právě kvůli ztrátám to bude o pár kWh víc.

Jenže v Německu postupně ukončují provoz jaderných elektráren, takže Koch varuje, že brzy emise stoupnou na 184 gramů CO2 na jeden kilometr jízdy a po úplném odstavení jaderných elektráren to má být až 196 gramů CO2 na ujetý kilometr. Stát se tak má navzdory tomu, že v roce 2024 bude vyrobeno výrazně více elektřiny z větu, ale také slunce. Rozdíl to má být oproti letošnímu roku o 10 %.

Přečtěte si také:  Elektromobily jsou těžké, což může být problém při jejich přepravě. Při převozu se jich na kamion vejde méně

Technologického institutu v Karlsruhe tvrdí, že moderní dieselové motory mají na jeden kilometr 153 gramů CO2, což by podle výpočtu znamenalo, že už nyní jsou naftová auta čistější než elektromobily. Pokud by navíc naftový motor spaloval ekologickou naftu R33, klesly by jeho emise CO2 dokonce na 115 gramů. Pokud by dieselový motor spaloval čistý rostlinný olej, emitoval by zanedbatelných 11 gramů CO2.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek