Škoda Octavia Combi RS (2022)

Data ukazují průměrné emise CO2 u nových aut. Česká republika je od evropské špičky hodně daleko

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk, EEA - Foto: Pavel Srp - 3. 10. 2022


Evropská unie se snaží bojovat s klimatem i za pomoci automobilového průmyslu. Zpřísňováním euronorem chce docílit toho, aby auta do ovzduší vypouštěla co nejméně škodlivých emisí. V některých zemích se jí toho daří docílit lépe, v jiných hůře. Data o průměrných emisích nově registrovaných osobních aut před pár dny zveřejnila Evropská environmentální agentura (EEA).

Starší finální data za rok 2020 říkají, že zatímco mezi lety 2017 až 2019 průměrné emise nových aut rostly, v roce 2020 opět klesly (2019: 122,3 g CO2/km, 2020 107,5 g CO2/km). Může za to zejména výrazný nárůst registrací elektrifikovaných a elektrických aut. Jejich tržní podíl totiž vzrostl z 3,5 % v roce 2019 na 11,6 % v roce 2020. Nejvíce se prodalo čistých elektromobilů, jejichž podíl byl 6,2 %, hybridy a plug-in hybridy mají zbylých 5,4 %. Nejvíce elektrických aut se prodalo na Severu Evropy. Prvenství si zcela jednoznačně odváží Norsko(75 %), následované Islandem (46 %) a Švédskem (33 %). Nejprodávanější byla benzinová auta, kterých se prodala téměř polovina ze všech, následované naftovými auta (27 %, o 4 % méně než v roce 2019).

Přečtěte si také:  V Česku vzrostl prodej elektromobilů o dvě třetiny. V EU je každé desáté prodané auto na elektřinu

Na finálních údajích z roku 2021 EEA teprve pracuje, ale zveřejnila předběžné výsledky. Ty říkají, že emise CO2 se meziročně o 7 gramů zvýšily. V roce 2021 byla registrována nová osobní vozidla s průměrem 114,7 g CO2/km. Jak jsou na tom jednotlivé země, to ukazuje přiložená tabulka od nejvyšších po nejnižší podle údajů dle WLTP:

  Země Průměr (CO2/km)
29. Kypr 145,8 gramů
28. Estonsko 142,6 gramů
27. Lotyšsko 142,5 gramů
26. Bulharsko 139,8 gramů
25. Slovensko 139,2 gramů
24. Polsko 136,2 gramů
23. Česká republika 135,9 gramů
22. Litva 135,7 gramů
21. Slovinsko 133,9 gramů
20. Maďarsko 133,0 gramů
19. Chorvatsko 129,0 gramů
18. Španělsko 126,8 gramů
17. Rumunsko 126,5 gramů
16. Itálie 124,6 gramů
15. Lucembursko 123,8 gramů
14. Řecko 119,7 gramů
13. Belgie 117,0 gramů
12. Rakousko 116,2 gramů
11. Německo 113,6 gramů
10. Irsko 112,6 gramů
9. Francie 108,6 gramů
8. Portugalsko 107,1 gramů
7. Malta 103,5 gramů
6. Finsko 98,3 gramů
5. Nizozemí 95,1 gramů
4. Dánsko 92,6 gramů
3. Švédsko 88,3 gramů
2. Island 80,3 gramů
1. Norsko 27,6 gramů

Česká republika skončila na 23. místě, dvě místa před Slovenskem, ale za takovými zeměmi, jako je například Litva nebo Rumunsko, kde je kupní síla ještě výrazně nižší. Nejhůře je na tom v Evropě Kypr.

Přečtěte si také:  Budoucnost ekologických paliv pro spalovací motory je značně nejistá. Nejspíš jich bude málo

Emise podle paliv dopadly tak, že nejvíce gramů CO2 na kilometr vypouštějí benzinová auta v kombinaci s E85 (153,2), následovaná naftovými (144,4) a čistě benzinovými (134,4). Čtvrté místo obsadilo LPG (121,1), páté CNG (106,2) a šesté a sedmé jsou plug-in hybridní auta ve spojení s benzinovým motorem (41,9) a naftovým motorem (39,1).

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek