2021-skoda_fabia-nova_generace- (6)

Šéf škodovky tvrdí, že norma Euro 7 zdraží Fabii o 6000 eur a brzdí vývoj elektromobilů

Od Radim Plachý | Zdroj: Auto Express - Foto: Škoda - 29. 8. 2021


Evropská unie připravuje novou emisní normu pod označením Euro 7. Ta je trnem v oku šéfů mnoha evropských automobilek. Thomas Schäfer, šéf Škody Auto, patří mezi nejhlasitější kritiky nového evropského nařízení. Dle jeho názoru nejenže má údajně zlikvidovat všechna vozidla,která se dnes prodávají pod 20 000 eur, ale ještě navíc zabrzdí vývoj elektromobilů.

Thomas Schäfer je ve škodovce vlastně ještě docela nováčkem, jelikož byl na svou pozici dosazen teprve před rokem, kdy nahradil tehdejšího předsedu představenstva Bernharda Maiera. Kolovaly zvěsti, že důvodem pro opuštění funkce byla Maierova neshoda s Herbertem Diessem, šéfem koncernu Volkswagen, jenž viděl budoucnost české automobilky ve výrobě nízkonákladových vozidel.

Schäfer do té doby řídil jihoafrickou pobočku Volkswagenu, takže zkušenosti s vysokou vedoucí pozicí v automobilce již měl. Ve škodovce měl začít provádět razantní změny ve prospěch snížení nákladů, což se také během jeho ročního panování potvrdilo. Omezil například počet vyráběných modelů, třeba nová generace modelu Fabia Combi už nevznikne. Nedávno však všechny překvapil svým vyjádřením do britského magazínu Auto Express. Pro ten negativně vyjádřil k plánům Evropské unie ještě více zpřísnit emisní limity.

2021-skoda_fabia-nova_generace- (7)

Překvapivé to je z toho důvodu, že pro velké zpřísnění volá například i Schäferův šéf Herbert Diess. Thomas Schäfer má však na celou situaci zcela odlišný názor. Vyloženě varuje před dopady nové normy Euro 7, která by měla začít platit od roku 2025 a na evropský automobilový průmysl bude mít obrovský dopad. Dle Schäfera v takovém případě kupříkladu fabia zdraží minimálně o šest tisíc eur (tedy o více než 150 tisíc korun). Rovněž dodal, že vozidla menších rozměrů odnesou tyto reformní snahy mnohem více než auta s většími proporcemi. Nakonec se vyjádřil v tom smyslu, že celá situace bude mít negativní vliv na nástup elektromobilů.

Jeho argumentace nejsou vůbec liché. Automobilky totiž budou muset svůj již tak napnutý rozpočet přerozdělit jak na vývoj ekologičtějších spalovacích motorů, tak i elektřinou poháněných alternativ. Není možné zaměřit se pouze na elektro či jen spalovací motory. Schäfer k tomu řekl: „Všichni míříme mílovými kroky směrem k elektrifikaci. Je tedy šílené zavést normu Euro 7, jejíž splnění bude stát nemalé prostředky, které by jinak šly do vývoje elektromobilů.“ Rovněž vyjádřil obavy z nesolventnosti mnoha spotřebitelů, kteří touží po vlastním autě, nicméně na elektromobil finančně nedosáhnou.

2021-skoda_fabia-nova_generace- (13)

Naprostá většina velkých automobilek v EU pomalu provádí přípravy na konec vývoje i výroby vozidel se spalovacími motory. Proto se zdá být nová norma Euro 7 minimálně naprosto zbytečná, pokud ne vyloženě kontraproduktivní. V konečném důsledku to nejvíce pocítí zákazníci.

Dle všeho je nová norma v podstatě vyhlášením rozsudku smrti nad všemi automobily, které nejezdí na alternativní pohon, ale jsou poháněny benzínem, respektive naftou.