Po velké kritice některých politiků a většiny evropských automobilek to vypadá, že Evropská komise (EK) upraví časový horizont, který budou mít automobilky na splnění emisních cílů. Základ je ale podle předsedkyně EK Ursuly von der Leyenové dodržet, žádné rušení cílů v plánu není.
Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu. V plánu ale je, že by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. To výrobcům poskytne více času na splnění cílů a zároveň se tak vyhnou už letošnímu placení vysokých pokut.
Česká republika přitom v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu. Tento návrh však s největší pravděpodobností neprojde. A nedá se také počítat s tím, že by i s přihlédnutím k současným problémům EK emisní cíle zrušila, případně více uvolnila.
Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu
Evropský automobilový průmysl by přitom úlevy potřeboval. Potýká se s nezájem zákazníků o elektrické modely, nutným šetřením, ale i s čínskou konkurencí. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz aut do USA. Jde přitom o klíčové odvětví, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává asi 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba půl milionu lidí.