Otrokovice-Kvitkovice-autobazar

Důvěra v prodejce ojetých vozidel se napříč Evropou liší. ČR na tom není vůbec špatně

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Foto: Wikimedia Commons - Palickap, CC BY-SA 4.0, Odkaz na původní obrázek | 23. 8. 2022


Při koupi ojetého auta je důvěra tím nejdůležitějším. V různých zemích však zákazníci mají k prodejcům ojetých automobilům důvěru odlišnou. Průzkum v Evropě ukazuje, jak to v jednotlivých zemích mezi prodejci a zákazníky je. V průzkumu odpovídalo v 17 zemích celkem 4500 lidí.

Respondenti dostali v rámci výzkumu otázky, zda věří prodejcům ojetých aut, jestli považují nákup ojetého vozu za bezpečný, ale také, do jaké míry očekávají, že prodejci splní své sliby.

Prodejcům nejvíc věří Britové

Kupující ve střední a západní Evropě mají v prodejce větší důvěru než ve východní Evropě, kde jsou nejrůznější podvody častější. Největší důvěru mají zákazníci k prodejcům ojetin ve Velké Británii (skóre 122,2), Finsku (120,4), Slovinsku (109,7), Německu (109,4), Slovensku (107,5) a v České republice (106,4).

Tato vysoká důvěra ale neříká nic o tom, zda je zasloužená. Například ve Velké Británii má 14,5 % automobilů stočené kilometry, což naznačuje, že trh s ojetými automobily není až tak poctivý. Jelikož Britové důvěřují prodejcům víc než lidé v jiných zemích, je pravděpodobné, že budou také zranitelnější vůči podvodům.

Stočené kilometry má v Česku dle průzkumu skoro 11 % ojetin. Ve střední a východní Evropě jde o běžnou praxi

Jak vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical, Velká Británie se od zbytku Evropy velmi liší, protože podíl dovezených ojetých automobilů je tady výrazně nižší. „S menším podílem dovozu na trhu má Velká Británie méně přeshraničních obchodů s ojetými vozy. To znamená, že riziko pořízení auta se stočenými kilometry může být nižší. Britský trh má však jiné problémy. Ke špatné zkušenosti při nákupu auta tady můžou vést skryté odpisy a problémy s nevypořádaným financováním.“

Nejnižší důvěra je ve východní Evropě

Mezi země se střední mírou důvěry patří Francie (102), Srbsko (100,2), Lotyšsko (94,5), Polsko (94,2), Itálie (93,7), Chorvatsko (93,3) a Rumunsko (92,8). Zdá se, že kupující v těchto zemích jsou si více vědomi nepoctivých prodejců a obvykle jsou při nákupu ojetého vozu opatrnější.

Prodejcům nejméně důvěřují zákazníci v Estonsku (88), Litvě (81,6), Maďarsku (80,5) a Bulharsku (79,5). Tyto země mají historicky časté podvody s automobily. Mnoho vozidel má stočené tachometry nebo bylo ve větším rozsahu havarováno.

graf-duvera_lidi_v_prodejce_ojetych_vozidel
Výzkum odhaluje země s nejvyšší a nejnižší důvěrou v prodejce ojetých automobilů | Zdroj: carVertical

Buzelis poznamenává, že ojetá auta se obvykle přesunují ze západu na východ. Vozidlům se většinou upravují počítadla najetých kilometrů až v zemích, do kterých se vyvážejí, a tam se pak dostávají na trh. Podvodníci tak inzerují výhodné nabídky, ale většinou jenom kvůli falšování historie aut.

Mileniálové prodejcům ojetých aut nevěří

Podle dřívějších průzkumů v carVertical důvěřuje prodejcům až 55 % řidičů, kteří se vyznají v technických náležitostech aut. Ti, kteří se v autech vyznají méně, mívají pak důvěru nižší (17,5 %).

Pokud je kupující zkušený mechanik, pravděpodobněji si všimne špatného stavu auta a nemusí se tolik bát o své peníze. Člověk s menšími znalostmi může mít potíže s důvěrou v prodejce právě i proto, že nedokáže správně posoudit stav vozidla a vyhnout se tak špatnému nákupu.

Mladší generace prodejcům důvěřuje méně, u lidí ve věku 25–34 let je to pouze 17,9 %, u lidí ve věku 35–44 let je to 30,3 %. To může naznačovat, že mileniálové jsou víc informováni o podvodech s automobily a potenciální škodě, kterou jim může vozidlo ve špatném stavu způsobit.

„Mladší generace je taky víc zvyklá nakupovat online. Kupující mají při nákupu na internetu často možnost produkt vrátit, když nesplňuje očekávání nebo má vady. U ojetých aut to však v některých zemích neplatí, a celý postup je tak mnohem složitější. Možná i to může přispívat k nedostatku důvěry,“ uzavírá Matas Buzelis.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru