1993-dodge_viper
Dodge Viper (1993) | Foto: Dodge

Značka Lamborghini má za sebou bohatou historii plnou zvratů. Při svém vzniku zasadila bolestivou ránu výrobci Ferrari, poté přešla pod Američany a na závěr ji odkoupila indonéská společnost. Na její modely Countach a Miura se každopádně nikdy nezapomene.

Když Ferruccio Lamborghini založil vlastní automobilku, Ferrari dostalo tvrdý úder. Stalo se tak v polovině šedesátých let a do konce desetiletí už Lamborghini chrlilo nejkrásnější auta, která jste si jen dokázali představit. Nejvíce zazářila Miura a pak její nástupce Countach. Přesto se italská společnost dostala do finančních problémů a nebylo jiné východisko než ji prodat.

Přečtěte si také:  Na letišti v Dlouhé Lhotě se včera potkaly supersporty. Majitelé je vystavili, ale také je vzali na sprint

Lamborghini pod americkým Chryslerem

Automobilky Lamborghini se ujal americký koncern Chrysler. Odkoupil ji za směšných 25 milionů dolarů v dubnu 1987 a hned začal pokračovat ve vývoji Diabla. Když byl sporťák Diablo v roce 1990 uveden na trh, designér původních Lamborghini, Marcell Gandini, se naštval. Američané si totiž jeho krásné návrhy značně přepracovali, změkčili je, aby se líbily Američanům.

Jakkoliv byl tah Chrysleru bezohledný vůči Gandinimu, měl úspěch. Lamborghini Diablo bylo prvním supersporťákem, který překonal 320 km/h, a Američané na tuhle rychlost slyšeli. Zatímco modelu Countach se prodaly dva tisíce během 17 let, modelů Diablo se za pouhých 5 let prodaly tři tisíce.

2021_srpen-Parky_a_kary-Dlouha_Lhota-Dodge Viper
Dodge Viper GTS (modrý) a Dodge Viper ACR (žlutý v pozadí) dorazily na akci Párky a káry v srpnu 2021. Velká fotogalerie z akce zde. | Foto: Pavel Srp

Lamborghini přispělo k vývoji Viperu

Chrysler samozřejmě pokračoval i na vývoji vlastních sportovních modelů, v tom období zejména na Viperu. Navrhl ho stejný návrhář, jenž byl zodpovědný za přepracování Diabla – Tom Gale.

Přečtěte si také:  Lamborghini odhaluje své plány elektrifikace. Přijdou plug-in hybridy i elektromobily, ale zůstane i benzinový motor V12

Problémem však byl motor, Viper potřeboval silný osmiválec, který nebyl k dispozici. Chrysler proto sáhl po desetiválci z náklaďáků RAM a přepracoval ho. Původní ocelový motor byl totiž příliš těžký pro sportovní vůz, Chrysler toužil po desetiválci s malým blokem. Kvůli nové konstrukci se tedy obrátil na Lamborghini, kde už měli s vývojem i výrobou hliníkových motorů své zkušenosti.

Výsledek se skutečně povedl. Osmilitrový desetiválec se zvukem podobal dvanáctiválcům od Lamborghini a měl nejvyšší výkon 400 koní. To bylo dvakrát tolik co konkurenční Ford Mustang GT! Viper se stal legendou.

2021_srpen-Parky_a_kary-Dlouha_Lhota-12
Dodge Viper GTS (modrý) a Dodge Viper ACR (žlutý) dorazily na akci Párky a káry v srpnu 2021. Velká fotogalerie z akce zde. | Foto: Pavel Srp

Po krátké době Lamborghini odkoupil Megatech

Vlastnění Lamborghini americkým Chryslerem netrvalo dlouho. V roce 1994 značku odkoupila indonéská společnost Megatech. Éra to tedy byla krátká, avšak významná. Italové na Viperu udělali kus práce.

Přečtěte si také:  Koupil si nový Huracán a za pár hodin mu jej kvůli rychlosti zabavila policie. Bude prodán ve veřejné aukci

A mimochodem, Lamborghini Countach (původně vyráběný v letech 1974 až 1990), se dočkal své nové generace. Italové se chystají vyrobit 112 kusů, každý za 2 miliony eur. Důvodem je oslava padesátiletého výročí od představení prvního prototypu. Zcela nový Countach nese označení Countach LPI 800-4, nabídne zrychlení z 0 na 100 za 2,8 sekundy a maximální rychlost je 355 km/h.

Lamborghini Countach LPI 800-4 oficiálně. Dostalo pohon všech kol a hybridní pohon

Přidat komentář