2022-elektromobil-toyota-bz4x-nabijeni- (2)

O tom, že v roce 2035 by měl být zakázán prodej jiných aut než čistě elektrických, už se popsala spousta stránek, a výrobci s tím už ve svých plánech počítají. Evropská federace pro dopravu a životní prostředí ale chce, aby se po silnicích v roce 2050 pohybovala už jen auta bez jakýchkoliv emisí CO2.

15letý životní cyklus aut

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (také známá jako Transport & Environment) chce, aby se v roce 2050 na silnicích nepohybovalo žádné auto s motorem s vnitřním spalováním, tedy na benzín, naftu nebo CNG. Kde vzalo tento termín? Podle statistik je prý dnes životnost auta 15 let, takže auto, které bude prodáno v roce 2035, bude nejpozději v roce 2050 na vrakovišti.

Přečtěte si také:  Zlevnění elektromobilů? Právě naopak, zdražovat budou auta se spalovacím motorem, říká šéf škodovky

Ale to nebude tak úplně situace ve všech evropských zemích, jak nedávno ukázala statistika průměrného stáří vozového parku. Podle té je sice v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku) průměrné stáří vozového parku poloviční než zmiňovaných 15 let, ale třeba u nás je vyšší. V České republice je průměrné stáří osobních vozidel dokonce 15,49 roku.

Výrobci nemají motivaci

Auta, která jsou dnes 100% lokálně bezemisní, jsou elektromobily, protože pro vodíkový pohon není vybudovaná dostatečná infrastruktura. Výrobci se právě na elektromobilitu soustřeďují, ale podle evropské federace málo. Jsou prý málo tlačeni k tomu, aby na elektromobilitu přešli a jedinými značkami, které prý agresivní a důvěryhodné strategie, jsou Volkswagen a Volvo.

Šéf koncernu Stellantis říká, že náklady na elektromobily jsou pro výrobce automobilů za hranou

Naopak koncerny Stellantis, Jaguar Land Rover, Toyota nebo třeba BMW jsou na tom s elektromobilitou špatně. Podle analýzy, kterou si Evropská federace pro dopravu a životní prostředí nechala zpracovat, budou v roce 2030 jejich prodeje čistě elektrických aut asi o 10 % nižší, než by měly být. A to jen v případě, že dodrží současné sliby. Podle federace nemají dost ambiciózní plány k vyřazování aut se spalovacími pohonnými jednotkami (a to jak čistě spalovacími, tak i full-hybridními nebo plug-in hybridními).

Musí skončit zvýhodňování velkých aut

Trochu paradoxem jsou koeficienty, podle nichž se emise počítají. Díky tomu tak mají velká a těžká SUV mnohdy lepší emise než malá a lehčí auta s menšími motory, která jsou logicky úspornější.

Přečtěte si také:  Kia odhaluje studii Concept EV9. Naznačuje podobu nového, čistě elektrického SUV

Federace v tomto případě ukazuje hlavně na Daimler (prodává např. vozy značky Mercedes-Benz) a BMW, které prý prodávají doslova „falešné ‚elektrické‘ plug-in hybridy“, které, když nemají nabité baterie, mají vyšší spotřebu paliva než srovnatelná auta s čistě spalovacím motorem.

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí také tvrdí, že kvůli mezerám v zákonech, které výrobci využívají, mají dnes Daimler, Jaguar Land Rover a Volvo v průměru vyšší emise benzinových a naftových automobilů než tomu bylo před pěti lety. To jsou ale trochu zkreslené statistiky, protože z celkových flotilových emisí odečítají ve federaci pro lepší „obrázek“ elektromobility modely s plug-in hybridním pohonem. Pokud je ale do celkových statistik prodejů započítají, jsou emise všech automobilek celkově výrazně nižší.

Federace data zveřejnila v on-line přehledu (v angličtině), který můžete prostudovat zde.

Aktivisté chtějí v Evropě absolutní zákaz reklam na fosilní paliva

Musí pomoci sama Evropa

Snižování emisí v automobilové dopravě je podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí nutné více regulovat z pohledu politiky EU. Pokud to totiž bude na samotných výrobcích automobilů, cíle se splnit nepodaří. Federace totiž tvrdí, že výrobci nemají dostatečnou motivaci.

Přečtěte si také:  Papež František je na Slovensku. Vozí ho tam i elektrické škodovky

Evropská unie by měla prodeje elektromobilů zvyšovat nikoliv pozitivní motivací zákazníků pomocí dotací na elektromobily a jejich zvýhodňováním, nýbrž zpřísňováním emisních limitů pro výrobce a zároveň tvrdými pokutami za jejich překročení. Podle federace musí být emise CO2, které vypouštějí osobní automobily, v roce 2030 o 80 % nižší než dnes.

38 komentáře

  1. Je mi z €vropské unie a jejího zeleného grcání na blití. čím budou jezdit důchodci? Ekonomicky slabší lidé? Čím budou jezdit mladé maminky z normálních poměrů ráno s dětma do školky do školky z malých vesnic. Poté samozřejmě do práce a na nákup? Dnes si koupíte relativně levné auto do 100k Kč a dalších 5 let vám bude sloužit. Ale co elektromobil? Nová za mega nebo ojetý bez dojezdu za kolik? 7 let starý Nisan Leaf který jako nový ujede stěží 200 km po tolika letech možná ujede 100km?
    Auto bude jen pro vyvolené? Jděte mi k šípku. Pryč z €U!!!

  2. Jediné, co mě na té evropské buzeraci s tzv zeleným údělem utěšuje, je to, že v roce 2050 mi bude 80 let a už mi asi bude dost jedno, jestli jedu 500 m do obchodu na elektrickém vozíku nebo v elektrickém autě. Do té doby na své veterány V8 a V6 sáhnout nenechám, a dokud to půjde, budu udržovat jak benzínové, tak dieselové motory ve svých 8 autech v provozu – vozy střídám v denním provozu podle situace a pro radost, a všichni otravove z EU mi můžou políbit… Např. Amatok 3.0 TDI V6 = super vůz, který se ovšem v loni přestal vyrábět 👎😭 Ještě jde sehnat Jeep Gladiátor 3.0 TDI V6… Nesmíme se dát ohl. tzv emisí buzerovat, Čína staví uhelné elektrárny a my si v Evropě hrajeme na to, že nějaké snížení emisí, úplně zbytečné, spasí svět. Spíše nás přivede do chudoby😢

  3. EU cim dal vice pripomina RVHP – ale nasi novodobi soudruzi v Bruselu ponekud zapomneli, ze kazdy rezim, ktery snizuje ve jmenu ideologie (green deal nebo komunismus, to je jedno) zivotni uroven lidi, nevydrzi! EU timto tempem (elektromobilita, emisni povolenky, apod.) skonci brzy jako RVHP, tzn. na smetisti dejin… skoda.. v Kremlu budou mit radost..

  4. Přitom by stačilo málo, chcete být Eko?,fajn,ale nepustíme vás do letadla,u benzínové pumpy si do Porche nenatankujete,doma nepůjde plyn, není eko🤕

  5. Není daleko doba, že najedete na silnici I.třídy a několik kilometrů nepotkáte ani jedno auto. Jako v roce 1922. EU sociální inženýři mají rádi retro.

  6. Super tak oni vyrobí celé auto aniž by vyprodukovali nějaké CO2? Ha ha. Závody, tankery, letecké prohlídky to jim nevadí. Kdy bude stát od 200tis. A výplata 140tis. Tak klidně. Na El. Auto normální člověk co maká a má rodinu nemá.

  7. Buďte v klidu. Toho se asi nedočkámě. Existuje totiž několik jiných variant. Začnu tou nejoptimističtější:
    1. Čtvrtá říše se rozpadne, díky své hlouposti, pokud nezakročí vojensky (což bude mít stejný dopad jako bod 2.). Protože vazalské státy se konečně vzepřou (už se to děje v Maďarsku a Polsku, jenom naši patolízalové se chovají servilně jako kdysi k Moskvě).
    2. USA a NATO vyprovokují konflikt s Ruskem, dopadnou stejně jako Hitler ( jen čekám kdy se zopakuje nějaké přepadení vysílače Glivice) a potom bude vše jinak.
    3. Uskuteční se sen Mme Merkel a islámská Evropa bude mít jiné starosti.

  8. To se ví, že ten samý motor s generátorem a baterkou ve chvíli,
    kdy ji vycucne má logicky větší spotřebu, tahá totiž zátěž navíc.
    A rekuperace je spíš bouda, několikanásobná přeměna energie není efektivnní a pokud nejezdíte brzda plyn, nemá z čeho rekuperovat.
    Jediná výhoda bude v poskakování po městě, tam to smysl má.

    Superb hybrid papírová lež 2,5l reál 7.5l.
    Švagr ji měl pujčenou a radši koupil Octavii RS.

  9. To je jen vzpoura nedovzdělaných a neochotných se to doučit. Přírodní zákonitosti, možnosti současné fyziky, chemie, ale i matematické souvislosti. Pokud někdo nechápe, že tzv. maximální výkon OZE je naprosto k ničemu např. v noci a když nefouká, pak plácá takovéhle kraviny. Na to se nabalí ještě další problémy s akumulací, hlavně ztráty při nabíjení, ale i se samovybíjením a účinností v zimním období. Jenže když někdo neumí počítat s procenty, možná i proto, že místo do školy chodil protestovat, nedojde mu že 30% účinnost není výhra.
    Takže se mi na mysl vrací starý vtip, co je to socialismus? Dlouhá a nesnadná cesta od kapitalismu ke kapitalismu. Už jsme to jednou zažili.

  10. Cíle jsou jasné, ale zatím není žádná rozumná strategie, jak se k nim dopracovat. To asi v Bruselu nějak nedomysleli, nebo nám to raději nechtějí říct…mám obavu, nakonec si to odnese spotřebitel, tedy my všichni.

  11. Výrobci vozidel by meli být tlačeni vědou, výzkumem a vývojem na straně jedné a vyšším uživatelským komfortem pro zákazníka na strane druhé. Pokud je vsak politici a aktivisté tlačí do něčeho, co je výrobně složitější, dražší, uživatelský méně komfortní a zákazníci po tom nijak netouží, nelze se divit male motivaci. EK a cela EU by si měly uvědomit, že s funkcí nevložil Bůh do jejich hlav jasnozřvý rozum, že aktivisté nejsou odborníci, ale převážně jen ukriceni fanatici a že zájem většiny Evropanů se s jejich křikem neztotožňuje. Pokud chteji řešit ekologii a záchranu planety, je potreba začít od těch největších znecistovatelu na souši i na moři.

  12. Je to celé šílené, jak budou likvidovat opotřebené baterie, kde pořád brát lithium, kde brát el. energii, je to nedomyšlené, nedotažené, Evropa to spasí? Největší chrliči škodlivin (Čína, USA atd…) to neřeší a Evropa to zachrání?

  13. Měl jsem ještě v létě Peugeot 307 1,6 benzín, a už mi celý ten eko-teror začal tak srát, že jsem ho vyměnil za 2,5 benzín šestiválec BMW, klukovský sen, kdy jindy, snad bych to ani neudělal, ale nenávidím od dob bolševika pod jehož taktovkou jsem vyrostl, když mi někdo něco vnucuje

    • Už nemáme Moskvu – teď nás diriguje Brusel , ale vyjde to nastejno – Unie je jiná , než byla ta, kam jsme vstoupili – změnila se a teď nám přikazuje, zakazuje , určuje , ožebračuje , nesvoboda , byrokracie , v takové míře v jaké to nikdy nebylo . Unie a dnešní režim čerpá znalosti od československého prvního dělnického prezidenta : Kdo nejde s námi jde proti nám ! To snad každý musí vidět , že jsme se vrátili o 70 roků zpět . Jak snadno udělat z občanů národ žebráků – když kvůli nějakému egu unie neobjednala dlouhodobé dodávky plynu a pokud ho chce až teď – je 4 x dražší . Tato vláda zaprodá svoji vlast a lid Bruselu , tam jsou přesvědčeni , že agresivní vymazávání celých stránek vlastních dějin, obrácená diskriminace většiny v zájmu menšin či požadavky zřeknout se tak základních věcí, jako je matka, otec, rodina či rozdílná pohlaví, představují podle jejich názoru pohyb k obrodě společnosti. .Lidé potřebují politiky , kteří nezaprodají svůj národ ekofanatikům / kteří můžou za dnešní ceny energii / z Bruselu .

  14. Jak dlouho si to ještě nechají lidí líbit,svět se zbláznil,asi půjdu do Globusu tam je svět ještě v pořádku 😁✌️✌️✌️🤟🤟🤟

    • Buďme v klidu, v roce 2035 už budeme jen s úsměvem vzpomínat, že vůbec nejaka EU a její nesmyslne komise byly. Spolek se rozpadne a ekoaktivisti mužou jit žít do lesa mimo civilizaci.

  15. Když slavná EU prosazuje elektromobilitu, tak by měli pracovníci EU jezdit elektro auty a vyzkoušet si jaké to to je, jaké jsou potřeba podmínky pro jejich provoz. Nepopírám ,že elektro auta jsou vhodná pro příměstský provoz. Pokud se tato elektro auta budou prosazovat tímto způsobem, tak auta jako taková budou dostupná jen někomu. A co ostatní? Člověk jako takový se vždy brání jakémukoliv nevhodnému nátlaku.

    • Mě je to jedno v roce 2050 už budu prdět do hlíny jelikož jsem narozen 19.5.1976 a pokuď se toho dožiju tak mi bude 74 let ale mě stačí když se dožiju 50 let a to mi bude za víc jak 4 roky mě ta budoucnost a nové věci vůbec nic neříkají

  16. Jsem v klidu. Do tý doby se to všechno zhroutí. Nejen ta „slavná“ EU, ale spíš celý tenhle šílený globus. Nikdo neví co bude za rok, za měsíc a nejspíš i zítra. Vládnoucí svoloč vymýšlí jednu sviňárnu za druhou a jednou se jim to vymkne z rukou.
    Mám spíš dojem, že za těch 28 let tu bude spíš jezdit pár „vytuněnejch“ historickejch spalováků, ve kterých bude hořet kde co, něco jako v Šíleným Maxovi, myslím, že tohle je pravděpodobnější. Čao.

    • Řeknu vtip ( přijde pracující člověk do autosalónu a řekne prodejte my elektrické auto / třeba TESLA / beru jenom 16000kč prodal jsem rodinu byt v paneláku hlavně že splním požadavky EU a pak v tom autě chcípnu ) tak vypadá uvažování EU ( to už Hitler věděl že elektrické nic nemůže fungovat Tiger 1 Porsche )

Přidat komentář