cerpaci-stanice-tankovaci-pistole-tankovani-benzin-ethanol-nafta
Foto: pxhere.com

V Evropě si už za 14 nekoupíme nové auto se spalovacím motorem, ale ekologickým aktivistům je to stále málo. Požadují zákaz jakýchkoliv reklam na fosilní paliva.

Automobilový průmysl je v Evropě ohledně vypouštění emisí regulován snad nejpřísněji ze všech oblastí. Na globálním znečišťování přitom nemá nijak zásadní podíl, vlastně je spíše zanedbatelný. Aktivisté jej ovšem chtějí omezovat ještě více. 

Přečtěte si také:  30. června vyprší možnost "automatického" prodloužení propadlé technické kontroly

Začátkem září se objevila informace o tom, že organizace Greenpeace a Deutsche Umwelthilfe zažalují koncerny Daimler (Mercedes-Benz), BMW a Volkswagen. Důvod? Chtějí, aby do konce tohoto desetiletí přestaly na trh uvádět nové modely se spalovacími motory.

Daimler se jim ale postavil a vzkázal, že se podobným snahám bude bránit všemi dostupnými právními kroky. Přesto je zrovna Mercedes-Benz jednou ze značek, která s elektromobilitou pracuje a plánuje své modely se spalovacími motory přestat nabízet už za pár let. Postoj Volkswagenu není výrazně odlišný, snad jen BMW si chce spalovací motory ponechat co nejdéle.

BMW nechce přestat vyrábět auta se spalovacími motory. Technický šéf značky k tomu má pádné argumenty

O tom, že se nová auta se spalovacími motory nebudou v Evropě prodávat už někdy kolem roku 2030, se netřeba dohadovat. Je to fakt, protože chystaná norma Euro 7 bude velmi přísná a pokuty za neplnění flotilových emisí jsou likvidačně vysoké.

Stejně to nestačí. Ekologičtí aktivisté chtějí, aby v celé Evropě začal platit zákaz propagace fosilních paliv, podobně jako to platí pro tabákové výrobky. Za svůj cíl si to vzala skupina více než 20 organizací, které chtějí do roka sesbírat na milion ověřených podpisů občanů nejméně ze sedmi zemí EU. Pokud se jim to podaří, Evropská komise se jejich požadavky bude muset zabývat. 

Přečtěte si také:  EU dává zpátečku. Chystaná norma Euro 7 by nemusela být tak přísná, spalovací motory snad ještě přežijí

Není to ale jen tak nějaký výstřel do tmy, protože lokálně už podobné zákazy po Evropě existují. Například Amsterdam v tomto roce zakázal na zastávkách metra produkty, související s tzv. „fosilními produkty“ zobrazovat. Nejde však jen o reklamy na palivo, nýbrž i o reklamy na auta, zemní plyn nebo levné letenky.

19 komentáře

  1. Když on aktivista nemůže jinak. Když nevymýšlí ptákoviny, jakoby nebyl. Mnohem horší ale je, když se ten či ta v taláru od aktivisty smýšlením a inteligencí příliš neliší. Pak je teprve zle. Navíc je v tom kus psychologie: komu by se neulevilo, když se dozví, že aktivistický nesmysl neprošel? Aktivisté tím totiž říkají: Podívejte, jakou absurditu lze vymyslet, a když nebudete hodní, tak ji i prosadíme! Vždyť je to tak snadné – za naše peníze prosazují blbosti proti nám. Bylo by to krásné, kdyby to byla jediná nesmyslnost v současné společnosti…

  2. Jsou to sráči, ožebračí nás a my jen přiblížíme. Vracíme se do diktátu který jsme už v naší vlasti měli 40 let. Nejsem proti chovat se k přírodě s ohledem a chránit ji, ale toto je moc. Je nedostatek energii a bude ještě větší a obnovitelné zdroje nikdy ne pokryjou spotřebu která nastane s elektromobilitou, když teď je nedostatek a máme jádro. Jsem zvědav na Němce kteří plánuji vypnout všechna jádra do konce roku 2022. Neprodal by jsem jim ani 1 kw elektřiny. Evropa znečistuje 5% znečištění celého světa, tak co a kdo stoji za timto diktaturskym zeleným nesmyslem. Ženeme se v Evropě do nepokojů a nestability ekonomické, energetické a hlavně mírové mezi státy. Jsem rad že nejsem mladý, jen mi je lito míh dětí a vnoučat v čem budou muset žít.

    • Dochází jim prachy, počet lidí v pracovním procesu klesá, noví nepřichází.nevì co s tím, potřebují financovat své rozhazování,dotace,migrose.navic letecké dopravy si nevšímají mají z nich zisky.ochrana planety ano,ale tohle s tím nemá nic společného.toto je politika, ovládnutí masy a prostoru

  3. Ať už jsou někam,kam nás přivedla zelená energie, zdražení 200 procent, zrušení tepelných elektráren=nedostatek energie,teď ještě elektrické auta,čím je chtějí nabíjet.svet jde do háje…

  4. Elektrický proud se asi nevyrábí a baterie také 😀 Výroba autobaterií zrovna není moc eko 😀 Je to podle mě ještě dost nedomyšlené. A společnost na to není připravena. Třeba taková dostupnost nabíjecích stanic? Natankováno máme za 5 min, ale nabít automobil? Budou nám na sídlištích z balkónů viset prodlužky, abychom přes noc nabili svá auta?

  5. Zajímalo by mě, jestli takhkle blbnou v jůesej. Jestli se zbaví těch jejich šestilitrů a budou mít třeba RAM-ku 1.0 3válec apod. 🙂

  6. Babiše jsem nemusel, ale byl jeden z mála, který proti takovým zeleným aktivistům bojoval. Současná garnitura bude Bruselu poklonkovat.

    • A za jaké vlády se ty posrané Green Dealy schválily?? Evidentně bojoval do roztrhání těla 😂😂. Za toto může hlavně Babiš a jeho vláda!!

  7. Každý by měl být označen že je zelený a neměl by využívat podle nich neokologické prostředky dopravy. Tak jen kolo a elektrické vozy. přes kontinenty jen plavat a nebo veslovat. Netopit neekologicky a žit podle toho čeho chtějí dosáhnout do roku 2030 už dnes. Elektřinu jen z vody větru. Potom můžou něco diktovat.

    • Takový menší doplnění neměli by používat vůbec nic. Protože vše se vyrábí a nebo dováží. Už sem jednou napsal jiné debatě. Pokud neběhají po lese s fikovim listem tak nevím ????

  8. Ty zelenej zmetků budeš muset jít do jeskyně, nebudeš moc mít nic, protože prakticky všechno je hlavně vyrobeno s pomocí ropy, počítače mobily , oblečení, nábytek, jo a bacha ani se neohřeješ, protože si nebudeš moci rozdělat ani oheň, vyprodukoval bys „CO“.

    • Taky je nechci. Blokují stavby obchvatů. A přitom auto jedoucí stálou ryclostí vyprodukuje mín emisí, než popojíždějící.

    • To ale není vůbec špatný nápad! Abych mohl ráno do práce, popadnu večer kliku a natočím si pětapadesát kilometrů. Možná by ubylo problémů s obezitou… Ale vážně: staré budíky vydržely běžet na jedno natažení několik dní, déle než dnes vydrží baterie v mobilu. Není náhodou tento způsob uložení energie výkonnější, než akumulátory? Možná bude problém s váhou, ale rozhodně to nebude hořet a likvidace péra bude ekologičtější než u Li aku.

Přidat komentář