Většině fanoušků se dnes krátce po zahájení Velké ceny Bahrajnu zatajil dech a nejspíše jim na mysl přišla nehoda Nikiho Laudy. Znovu se totiž bouralo do bariéry a znovu se o drtivém nárazu monopost jednoho z pilotů proměnil v ohnivou kouli. Nehoda ale ukázala, jak moc se svět F1, hlavně co se bezpečnosti týče, změnil.
K nehodě došlo krátce po startu, kdy se Romain Grosjean se svým monopostem na trati lehce otřel o auto Daniila Kvjata. To ale Romaina rozhodilo a vymrštilo jeho auto do vzduchu. Do bariéry naboural v plné rychlosti a není se co divit, že se auto přepůlilo a okamžitě celé vzplálo. Několik málo sekund to vypadalo, jako kdyby se zastavil čas. Auto záchranářů u něj bylo sice prakticky okamžitě, ale plameny dávaly hasičům docela zabrat. Je to neuvěřitelné, ale pilot z tohoto ohnivého pekla nakonec odešel úplně sám, po svých a na pohled nezraněn.
Absolutely horrific incident in #f1 Bahrain start. How Grosjean is ok is unbelievable! Car in two and he's in the front half on fire. Nuts!! pic.twitter.com/ChilnttL1D
— ValenciaSportsTours (@vlcsportstours) November 29, 2020
Jak je to možné?
Ačkoliv se vůz rozpůlil, jeho konstrukce je řešená přesně tak, aby energie nárazu tímto směrem směřovala. K místu řidiče už by se dostat neměla. Hodně jistě pomohl i systém, kterému se přezdívá svatozář, v originále Halo. Ačkoliv na něj řada jezdců i týmů často nadávala, protože to není úplně výkřik krásy, zjevně funguje. Jde o konstrukci, která má hlavu jezdce chránit před odlétávajícími kusy z monopostů vpředu. V tomto případě totiž bariéru, do které pilot naboural, tato svatozář prorazila dříve než jeho hlava a tím mu s největší pravděpodobností zachránila život.
Kromě samotného nárazu byl pilot ohrožen také extrémně vysokými teplotami poté, co se zbytky monopostu vznítily. V tomto případě může poděkovat extrémně přísným pravidlům ohledně nehořlavých materiálů, které jezdci musejí mít povinně na sobě. Jaký konkrétní materiál to je, vysvětlil na svém twitteru hasičský vyšetřovatel a mluvčí pražských hasičů Martin Kavka:
Materiál, který zachránil pilota F1 R. Grosjeana před plameny, chrání i hasiče.
Dnešní kombinézy F1 jsou vyrobeny ze dvou až čtyř vrstev Nomexu a okolo zápěstí a kotníků mají pružné manžety. V těchto kombinézách může pilot přežít jedenáct sekund při teplotách okolo 840°C. https://t.co/vRHnbNWlGh pic.twitter.com/yjTTF8abMu
— Martin Kavka (@MartinKavka) November 29, 2020
Ve výsledku Romain Grosjean nejen, že nehodu přežil, ale je prakticky nezraněn. Podle týmu má jen lehké popáleniny na kotnících a rukou. Je otřesen a byl převezen do nemocnice na pozorování. Nic vážného mu ale s největší pravděpodobností není.
— Viktor Tamayo (@viktor_tamayo) November 29, 2020