cyklista-nehoda

Cyklistů je na silnicích stále víc, ale stát pro ně povinné ručení nechystá

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo financí - Foto: Škoda Auto - 10. 5. 2023


Obliba městské cyklisty narůstá a většina měst se tak cyklistům snaží vyjít vstříc. Ať už stavbou cyklostezek, či vyznačováním speciálních jízdních pruhů. Nárůst počtu cyklistů s sebou ale nese nehody a škody, které právě tato skupina účastníků provozu vytváří. Jen v loňském roce zavinili cyklisté 3161 dopravních nehod, což je meziroční nárůst o 196 nehod. Přesto pro ně ministerstvo financí neplánuje zavést povinné ručení.

A to i přes to, že v následujících měsících má být zavedeno povinné ručení na segwaye, elektrické koloběžky, ale i malé zahradní traktůrky. Povinnost mít uzavřené povinné ručení bude na vozidlo, nikoliv na řidiče.

Už v tuto chvíli je jasné, že nebude potřeba s sebou vozit nějakou formu zelené karty. Vzhledem k tomu, že se státní správa postupně digitalizuje, budou informace o pojištění dostupné v databázi, do které má přístup jak policie, tak pojišťovny či úřady.

EU kvůli snížení emisí chystá zvýhodnění pro cyklisty. Má se tak stát na úkor automobilové dopravy

Ovšem cyklisté, byť způsobují tisíce nehod, jsou dále z obliga. Tiskový mluvčí ministerstva financí Filip Běhal nám k tomu řekl: „Ministerstvo předložilo návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jehož platnost navrhujeme k 1. 1. 2024. Návrh zákona je převážně transpoziční včetně nově zavedeného povinného pojištění u takzvaných minivozítek, tedy vozidel s výhradně mechanickým pohonem s rychlostí vyšší než 25 km/h pohybujících se po zemi, nikoli po kolejích (např. zahradní traktůrek, elektronická koloběžka, segway). Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody. Povinnost povinného ručení se nebude týkat elektrokol. A to z důvodu jejich primárního zdroje energie, kterým je šlapání, nikoli pouze pomocný motor ani jízdních kol.“

Pokud tedy dojde k nehodě, kterou způsobí cyklista, má poškozený motorista jen pár možností, jak to řešit. Buď má sjednáno havarijní pojištění, které škodu pokryje nebo musí opravu zaplatit z vlastní kapsy. Pokud má čas, může počkat na to, až škodu uhradí cyklista, a to buď ze svého pojištění, které je ale dobrovolné, nebo z vlastní kapsy.

Štítky: , , , , , , , ,

2 názory na “Cyklistů je na silnicích stále víc, ale stát pro ně povinné ručení nechystá”

  1. Cyklisté mnohdy převyšují rychlost 25km/hod. A protože má kolo za 40.000Kč, přeci nebude používat cyklostezku, když silnice je dost široká a nemusí kličkovat mezi pěšími. Vidím to dennodenně!! A to bydlím na vesnici!

  2. Cyklisté jezdí mnohdy rychleji, než 25km/hod. A navíc, protože má kolo za 40.000, přece nebude používat cyklostezky, když silnice je rovnější a širší. I to zvyšuje riziko dopravní nehody!!!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru