CUPRA bere závodní okruhy útokem dvěma světovými premiérami. Poprvé se veřejnosti ukázaly nové závodní cestovní vozy, CUPRA e-Racer se zcela elektrickým pohonem a CUPRA Leon Competición s konvenčním spalovacím motorem. Oba závodní vozy ztělesňují hodnoty značky CUPRA a zpřístupňují novou dimenzi sportovních výkonů v příslušných kategoriích motoristického sportu.
„CUPRA je odjakživa průkopníkem v motoristickém sportu a vyvinula první platformu TCR. Se závodními vozy CUPRA Leon Competición a CUPRA e-Racer pokračujeme v našem inovačním přístupu,“ řekl ředitel oddělení CUPRA Racing Jaime Puig. „Obě vozidla jsme zkonstruovali pro závody na nejvyšší úrovni a díky specifickému vývoji splňují veškerá technická pravidla a ustanovení pro seriály TCR a PURE ETCR, takže týmům, které se pro ně rozhodnou, poskytnou konkurenční výhodu.“
CUPRA e-Racer
Základem závodní strategie značky CUPRA je elektrický pohon. Inženýři značky vyvinuli první 100% elektrický závodní cestovní vůz s technikou pohonu budoucnosti.
CUPRA e-Racer, první závodní cestovní elektromobil na světě, je realitou. Tento závodní vůz je připraven nově definovat motoristický sport. Čtveřice elektromotorů je napájena kapalinou chlazenou sadou akumulátorů o kapacitě 65 kWh a jejich celkový nejvyšší výkon 500 kW/680 koní a točivý moment 960 Nm je přenášen na kola prostřednictvím jednostupňové převodovky.
Tvary závodního vozu CUPRA e-Racer jsou podřízeny požadavkům na aerodynamiku, nejvyšší výkony a podmanivý design. Vůz je nižší a širší než sériově vyráběná verze, od níž převzal boční otvory pro usměrňování proudícího vzduchu. Novinkou je inovativní systém vedení vzduchu nárazníkem a kapotou. Obtékání závodního vozu vzduchem je díky tomu mnohem plynulejší.
Design závodního vozu CUPRA e-Racer harmonicky snoubí DNA značky CUPRA a požadavky na aerodynamiku s nižší celkovou výškou a větší šířkou. Protože se jedná o elektromobil, postrádá vůz masku chladiče spalovacího motoru. Místo ní je kapota vybavena otvory pro optimalizaci proudění vzduchu a zlepšení aerodynamických vlastností. Podběhy kol byly vyvinuty s cílem zefektivnit odvádění vzduchu a zvýšit přítlak. Celkové aerodynamické vlastnosti vylepšuje také rovná spodní část závodního vozu. Každý prvek vnějšího designu závodního vozu e-Racer je podřízen aerodynamice s cílem zklidnit proudění vzduchu nad povrchem karoserie.
Vzhledem k elektrickému pohonu není vpředu zapotřebí tak vysoký chladicí výkon. Horní mřížka masky chladiče mohla být zapuštěna a „zaslepena“.
Mistrovství PURE ETCR, vypsané výhradně pro elektricky poháněné cestovní vozy, bude pořádáno od roku 2021. Formát i doba trvání závodů budou přizpůsobeny odlišnostem závodních elektromobilů. Jejich vyspělá technika bude zdrojem intenzivních a vzrušujících zážitků pro jezdce, týmy i fanoušky.
Technické údaje: CUPRA e-Racer
Elektromotory | 2×2 elektromotory s axiálním tokem |
Sada akumulátorů | 65 kWh |
Max. výkon | 680 k |
Max. točivý moment | 960 N.m |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 3,2 s |
Nejvyšší rychlost | 270 km/h |
CUPRA Leon Competición
Závodní vůz CUPRA Leon Competición byl zkonstruován pro nejnáročnější závody v mistrovstvích TCR na celém světě i v seriálech vytrvalostních závodů.
Leon Competición konstrukčně vychází z nového modelu CUPRA Leon a posiluje spojení mezi světy silničních a závodních automobilů. Nově navržená karoserie se může pochlubit výrazně vylepšenou aerodynamikou s nižším aerodynamickým odporem vzduchu a vyšším přítlakem. Použití lehkých materiálů v konstrukci obou náprav s kompletně nastavitelnou geometrií optimalizuje rozložení hmotnosti. Specifická závodní elektronická architektura CUPRA snižuje hmotnost a je odolnější, individualizovatelná a modulární.
Srdcem závodního vozu je zážehový motor 2,0 litru, který díky přeplňování turbodmychadlem poskytuje nejvyšší výkon 250 kW/340 koní při 6800 ot./min a maximální točivý moment 410 Nm v téměř celém rozsahu využitelných otáček. Ve spojení se závodní šestistupňovou sekvenční převodovkou umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti 260 km/h.
Týmy si mohou před každým závodem optimalizovat nastavení podvozku pro aktuální podmínky. CUPRA Leon Competición má přední nápravu typu McPherson a zadní víceprvkovou nápravu, v obou případech s kompletně nastavitelnou geometrií. Příčné zkrutné stabilizátory vpředu a vzadu jsou rovněž nastavitelné a navíc vyměnitelné.
Závodní vůz CUPRA Leon Competición stanovil nová měřítka již před svou světovou premiérou, protože se na konci roku 2019 stal prvním závodním cestovním vozem, který je možné rezervovat prostřednictvím systému předběžných objednávek na internetu. Exkluzivní předávání takto objednaných závodních vozů v sídle značky CUPRA bude zahájeno v dubnu.
Technické údaje: CUPRA Leon Competición
Spalovací motor | 2.0 TFSI |
Počet válců/ventilů | 4 válce/16 ventilů |
Zdvihový objem | 1984 cm3 |
Převodovka | šestistupňová sekvenční Hewland |
Max. výkon | 340 k |
Max. točivý moment | 410 N.m |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 4,5 s |
Nejvyšší rychlost | 260 km/h |
CUPRA je v centru dění závodních seriálů TCR a PURE ETCR a vyvíjí specifická závodní vozidla pro obě kategorie, a to včetně spalovacích motorů a elektrických pohonů.
Závodní vozy CUPRA e-Racer a CUPRA Leon Competición byly představeny ve světové premiéře 20. února v rámci slavnostního otevření sídla CUPRA Garage a nové generace modelu CUPRA Leon.