Evropská unie zavedla v říjnu loňského dodatečná cla na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. To se ale samozřejmě tamním výrobcům nelíbí, takže se proti tomu brání. Trojice čínských výrobců elektromobilů BYD, Geely a SAIC tak podali u Soudního dvora Evropské unie žalobu. K žalobě se nakonec přidala i Tesla a BMW, které v Číně elektromobily také vyrábějí.
Loni na konci říjnu ukončila EU vyšetřování, zda Čína podporuje výrobu elektromobilů. Výsledky znamenaly, že EU uvalila na dovoz v Číně vyrobených elektromobilů do EU dodatečná cla. Některých čínských výrobců se to dotklo méně, jiných více (BYD platí dodatečných 17 %, Geely 18,8 %, ale třeba SAIC Motor dokonce 35,3 %). Výše dodatečných cel závisí i na tom, jak se jednotliví výrobci rozhodli při vyšetřování s EU spolupracovat.
Web idnes.cz informoval, že BYD, Geely a SAIC (vlastník automobilky GM, který o žalobě mluvil už loni na podzim) podaly stížnost k evropskému tribunálu, tedy k nižší ze dvou částí unijního soudu. Stalo se tak v úterý 21. ledna 2025, pouhý den před uplynutím lhůty pro podání námitek. Stížnost podala o den později také Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz strojírenských a elektronických výrobků (CCCME), která zastupuje čínské výrobce elektromobilů.
Kam se hrabe Evropa. Kanada na čínské elektromobily zavádí vážně brutální clo
Evropská komise uvedla, že o těchto případech ví. Teď má dva měsíce a 10 dní na přípravu obhajoby. Dodala také, že komunikace s Čínou, která vládní podporu výrobcům odmítá, neustále pokračuje.
K žalobě se ve středu (tedy v poslední možný den) nakonec přidala i americká automobilka Tesla, za kterou stojí Elon Musk. Na Teslu se vztahuje clo ve výši „jen“ 7,8 %. A v poslední řadě také BMW Group, která v Číně ve spolupráci s tamní automobilkou Great Wall vyrábí své elektrické MINI.