Chystá se další obrovská svolávací akce kvůli airbagům? Automobilkám se do toho moc nechce

Autor: Anina Russová - Zdroj: Bloomberg - Foto: Pavel Srp - 29. 12. 2023


Pokud byste hledali svolávací akci, která zasáhla miliony aut a snad každou automobilku, pak by to byl průšvih s airbagy Takata. Jejich výměna probíhá už více než 10 let a před nedávnem kvůli nim řadu aut zve do servisu třeba i Ferrari. Zdá se ale, že na spadnutí je další obdobná svolávací akce. Také kvůli airbagům a také by se měla dotknout desítek milionů vozidel. Ovšem v tomto případě se do toho některým automobilkám moc nechce. Nejen, že by to pro ně bylo extrémně drahé, ale navíc podle nich nejde o takový problém, jaký se z toho dělá.

Začátek potencionálně historicky největší svolávací akce hledejme před pár měsíci a u amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NHTSA). Ten si vzal na paškál airbagy vyráběné společností ARC Automotive a tvrdí, že plyn nafukovače airbagu má jen jeden možný otvor. A to znamená. Že pokud by se například ucpal, airbag nejen, že by nefungoval správně, ale navíc by se právě nafukovač mohl roztrhat a poranit posádku. Úřad už před několika měsíci vyzval ty značky, kterých se to týká, aby preventivně svolaly všechny vozy osazené těmito airbagy do servisů a vyměnily je za jiné. Mělo jít o Toyotu, Volkswagen, skupiny GM a Stellantis, ale i Ford, Kiu, Teslu, Hyundai, Porsche, BMW, ale i Maserati.

Výzva ke svolávací akci ale byla jen dobrovolná, byť se podle odhadů úřadu týká asi 52 milionů aut. Řada výrobců ale se svoláváním aut nesouhlasí. Podle některých výrobců jsou zjištění NHTSA minimálně diskutabilní a nepřesná. A navíc by takové svolávání stálo ohromné množství peněz. Podle odborníků by mělo jít až o deset miliard dolarů. Možná i více.

Podle agentury Bloomberg se k případné svolávací akci vyjádřili například zástupci General Motors, podle kterých zjištění o závadách „ani zdaleka nesplňují technické a procedurální standardy NHTSA, zejména v případě vymáhání závažných nedostatků“. A stejný názor má také Ford a sám výrobce airbagů, tedy firma ARC Automotive. Zjednodušeně řečeno si GM myslí, že zjištění úřadu jsou přehnaná a fakticky nejsou založená na pravdě.

NHTSA svá prohlášení staví na sedmi případech vážného zranění či úmrtí, které souvisí s vadným nafukovačem ARC. Jenomže ale také připouští, že kvůli tomu otestoval na 900 airbagů a ani u jednoho se tento problém neobjevil. A i proto se se na úřad firma ARC hodně zlobí a upozorňuje, že v jednom z těch sedmi případů byl nafukovač ucpán cizím předmětem. U dalších šlo o úplně jiný druh nafukovače a u jiných o jiné kusy, než jakých se má svolávací akce týkat. NHTSA se ale ohání prevencí a v následujících týdnech prý rozhodne, zda bude svolávací akce pro automobilky nakonec povinná.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru