Podle dat České kanceláře pojistitelů (ČKP) v Česku v roce 2022 přibylo 194 000 vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Celkem má takzvané povinné ručení 9,053 milionu vozidel. Nepojištěných vozidel je podle jejích dřívějších odhadů asi 160 000. Jak postupovat, pokud se stanete účastníkem dopravní nehody a jedním ze subjektů je majitel nepojištěného vozu?
Pokud se člověk stane účastníkem dopravní nehody a druhá strana tvrdí nebo se zjistí, že nemá povinné ručení, nebo pojišťovnu neuvede, vždy by se měla přivolat Policie ČR. Předejde se tak pozdějším problémům. Vždy je třeba mít nafocený vůz nepojištěného viníka plus jeho státní poznávací značku, nejlépe i identifikační číslo. Osobu je nutné ztotožnit.
Podle pojišťovny UNIQA je takovýchto případů stále méně, odhadem nízké desítky ročně. „Vzhledem k poměrně striktnímu postihu nepojištěných aut ze strany ČKP, které trvá už asi 10 let (průběžně porovnává registrované vozy v provozu a pojištěné vozy, kdy majitelé jsou korespondenčně vyzýváni k zaplacení povinného ručení + zaplacení penále za nepojištěnou dobu), je takových aut na silnicích stále méně. Ale byly doby, kdy jich bylo více než 400 000,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny.
Jak ušetřit na pojištění auta? Máme 10 tipů, co byste měli vyzkoušet
Vyřízení pojistné události pak probíhá přes Garanční fond zřízený právě ČKP. Ten slouží k úhradě škod ať už na zdraví, či majetku způsobené právě nepojištěnými vozidly. „ČKP provede likvidaci škody a úhradu stejně, jako by tak učinila pojišťovna v případě pojištěného vozidla. Pokud bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, kterou bude muset Česká kancelář poškozenému uhradit, bude ji na viníkovi nehody vymáhat,“ vysvětluje Veronika Pilková, tisková mluvčí ČKP.
Garanční fond je tvořen příspěvky pojišťoven a z pokut za absenci povinného ručení od provinilců, které nejsou vůbec nízké. ČKP pak vymáhá vyplacené pojistné plnění po nepojištěném viníkovi společně s pokutou.
Může se stát, že dojde k nehodě způsobené „nezjištěným“ vozidlem, kdy viník opustí místo nehody a nepodaří se ztotožnit ani řidiče ani jeho vůz. V takových případech ČKP hradí pouze škodu na zdraví, nikoliv úhradu škod na majetku.
Pokud se stane, že dojde k nehodě s vozem s falešnými značkami, je rozhodující, zda lze vozidlo řádně identifikovat jiným způsobem a zda bylo vozidlo – nikoli ta falešná poznávací značka – pojištěno. Pokud je vozidlo nepojištěné, pak je postup stejný.
Nepojištěných vozů se zahraniční SPZ výrazně přibylo před rokem, tedy po vypuknutí rusko-ukrajinského konfliktu, kdy do Česka zamířilo množství Ukrajinců prchajících před válkou. Podle odhadů ČKP se v současné době po českých silnicích pohybuje asi 34 000 ukrajinských aut. A 4 000 z nich jsou bez povinného ručení.
V přechodném období po vypuknutí války, kdy zde vozidel s ukrajinskou SPZ bylo hodně a v jejich přesunu z Ukrajiny vládl zmatek a spěch, zavedla ČKP krok, v rámci něhož na sebe vzal odpovědnost Garanční fond a do srpna loňského roku nevyžadoval u ukrajinských aut povinné ručení s tím, že případně jimi vzniklé škody uhradí. „Poté byli ukrajinští motoristé vyzváni, aby si povinnost dodatečně splnili, takže naprostá většina vozidel z UA je na našich silnicích řádně pojištěna. Výskyt nepojištěných incidentů v provozu není v naší evidenci významný,“ doplňuje Eva Svobodová.