porsche-vicko_nadrze-palivo-benzin

Budoucnost ekologických paliv pro spalovací motory je značně nejistá. Nejspíš jich bude málo

Autor: Anina Russová - Zdroj: Organizace Transport & Environment - Ilustrační foto: Porsche - 7. 10. 2022


O tom, že se blíží konec nových spalovacích motorů se mluví už dlouho. A podobně dlouho se zájemci o tyto motory modlí za takzvaná ekologická paliva, na kterých pracuje třeba Porsche. Jakkoliv by tato paliva byla cestou, jak zachovat alespoň nějakou formu spalovacích motorů, nebude to jednoduché.

Podle nejnovější studie provedené organizací Transport & Environment nebude ekologických paliv dostatek. Šance, že by tak po roce 2035, kdy budou na území EU zakázány nové spalovací motory, jezdila většina aut na e-paliva, je naprosto mizivá. Všechny průzkumy ukazují na to, že po roce 2035 budou tento druh paliv používat jen asi 2 % vozidel. Produkce totiž nemá šanci uspokojit poptávku.

Přečtěte si také:  Syntetické e-palivo už vyvíjejí i Kia a Hyundai. Toto palivo sníží emise spalovacích motorů až o 80%

Nikdo samozřejmě nemůže s jistotou říct, co bude za 13 let, ale už teď je jasné, že výrobci těchto paliv nemůžou jen tak zvýšit výrobu na úroveň, která by už i současnou poptávku pokryla. Výroba e-paliv je totiž velmi drahá a poměrně zdlouhavá. Problém by dle odborníků byl i s přepravou těchto paliv.

Odhady ukazují, že v roce 2035 by i co nejrozšířenější výroba e-paliv stačila pro asi pět milionů aut na území EU. Jenomže v tomto roce je předpokládáno, že těch aut bude 287 milionů. Ano, některá budou v podobě elektromobilů, ale vzhledem k vývoji cen těchto aut je zatím velkou otázkou, kolik elektrických aut ve skutečnosti na silnicích bude. Stále častěji se pak hovoří o tom, že spolu se zákazem nových spalovacích motorů, nedostatkem e-paliv, drahými energiemi a stále vysokými pořizovacími cenami EV aut se budou běžní uživatelé snažit udržet na živu svá stávající auta.

Přečtěte si také:  Zákaz spalovacích motorů automobilky vcelku vítají. Většina je na něj už dnes dobře připravena

A to povede ke stárnutí vozového parku, s čímž jde ruku v ruce vyšší nehodovost a horší následky těchto nehod. EU tak má před sebou řadu náročných úkolů, stejně, jako výrobci e-paliv, která by opravdu mohla pomoci. Už jen proto, že specialisté, kteří stojí za touto analýzou tvrdí, že jsou to právě e-paliva, která by byla vhodná spíše do lodí či letadel. Tuto formu dopravy je totiž extrémně náročné elektrifikovat, přesto se ale na škodlivých emisích podílí obrovským procentem.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek