Odvaha, nezávislost a soutěživý duch jsou největšími zdroji síly při hledání nových cest. Právě tyto vlastnosti jsou BMW Group vlastní již od jejího založení 7. března 1916. BMW Group Classic se ohlíží zpět a připomíná několik událostí, rekordů a inovací, mezi něž patřil výškový rekord v roce 1919 či 60 let od debutu původního Mini, až po inovaci v podobě moderního SUV X5 v roce 1999. Další zajímavosti nás v průběhu roku ještě čekají.
Dnes, ve čtvrtek 7. března 2019 již po 103. oslaví BMW Group výročí svého vzniku. Během této doby se z malého výrobce leteckých motorů stal vedoucí výrobce prémiových automobilů a motocyklů. V tomto přerodu se odráží nejen charakter samotné společnosti, ale ukazují se také klíčové role několika lidí, kteří za tímto úspěchem stojí. Mezi základní myšlenky společnosti patří odvaha k inovacím, touha posouvat se dále, snaha poměřovat se s nejlepšími a současně schopnost překonávat speciální výzvy. V roce 2019 se BMW Group Classic v rámci několika akcí ohlédne zpět za největšími úspěchy a inovacemi, které vycházejí z výše uvedených principů.
Před 100 lety: Rekordní výškový let je prvním rekordem BMW
Dne 17. června 1919 pomohl zkušený pilot Franz Zeno Diemer začínající společnosti BMW dosáhnout jejího prvního světového rekordu. V letadle společnosti Deutsche Flugzeugwerke, poháněném leteckým motorem BMW IV, vystartoval z mnichovského letiště Oberwiesenfeld a vydal se vytvořit senzační rekord. Motor s výkonem 230 koní byl navržen tak, aby nejlépe pracoval právě ve velkých nadmořských výškách. Diemerovi trvalo přibližně hodinu a půl, než dosáhl výšky 9760 metrů. V otevřeném kokpitu musel vzdorovat teplotám kolem mínus 50 stupňů Celsia a dýchat vzduch s výrazně sníženým množstvím kyslíku. Ještě nikdy předtím se žádné jiné letadlo nedostalo tak vysoko.
Před 90 lety: BMW 3/15 – premiéra na čtyřech kolech
O deset let později, kdy společnost před tím rozšířila svůj výrobní program o motocykly, došlo k dalšímu významnému kroku. Představenstvo rozhodlo zapojit se do výroby automobilů. Ředitel Franz-Josef Popp, který společnost vedl ještě v jejích raných dobách, kdy vyráběla pouze letecké motory, tehdy ve výroční zprávě uvedl: „Naše zkušenosti s konstrukcí motocyklů nám dodávají odvahu k tomu, abychom začali produkovat malé automobily, u nichž vidíme na domácím trhu potenciál. Z tohoto důvodu jsme koupili výrobce automobilů, společnost Fahrzeugfabrik Eisenach.“ Dne 22. března 1929 sjelo z výrobní linky v Berlíně-Johannisthalu první BMW 3/15. Do roku 1932 vzniklo téměř 16 000 kusů tohoto malého vozu.
Před 60 lety: Premiéra původního Mini
Jeho první skicu načrtl na ubrousek. Konstruktér Alec Issigonis vytvořil revoluční malý vůz na základě jasně daných požadavků. První klasické Mini, které slaví 60leté výročí, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu, patřící Austinu, 4. dubna 1959. I přes svoji minimální délku 3,05 metru tento malý vůz poskytl dostatečný prostor pro čtyři cestující a jejich zavazadla. Issigonis vymyslel ve své době zcela nové konstrukční řešení s předním pohonem a vpředu napříč umístěným čtyřválcovým motorem, který byl v jednom celku s převodovkou. V různě upravených podobách tento systém brzy použily i další automobilky. Nabídl totiž nejlepší řešení pro kreativní využití prostoru a současně podmanivé jízdní vlastnosti – to jsou ostatně charakteristiky, jež jsou vozům této tradiční prémiové britské značky vlastní dodnes.
Před 60 lety: Obrat způsobený kompaktním BMW 700
V průběhu 50. let společnost s modelem BMW Isetta a odvozeným BMW 600 patřila k významným přispěvovatelům k motorizaci mladé Německé spolkové republiky. Nicméně požadavky zákazníků se začaly postupně zvyšovat a bylo zřejmé, že je třeba jim nabídnout nový malý vůz s konvenční konstrukcí, který by kompenzoval upadající prodeje tehdejších modelů. První impulz k tomuto kroku dal vídeňský importér BMW, automobilový konstruktér a někdejší automobilový závodník Wolfgang Denzel. Právě on představenstvu prezentoval dvoudveřový vůz se stupňovitou zádí, který navrhl italský designér Giovanni Michelotti. Vůz postavený na platformě připravené pro BMW 700 se poprvé představil 9. června 1959. Do roku 1965 vzniklo více než 190 000 těchto vozů, což pro BMW znamenalo úspěch a současně zdroj příjmů.
Před 60 lety: Malí akcionáři si vynutili nezávislost BMW
V průběhu 50. let minulého století mělo BMW na základě klesajících prodejů automobilů a motocyklů značné finanční potíže. I proto byla jedním z bodů programu výroční valné hromady, konané 9. prosince 1959, možnost převzetí společností Daimler-Benz AG. Nicméně restrukturalizační plán, jehož rámec zahrnoval právě prodej společnosti, byl malými akcionáři odmítnut. Během bouřlivé diskuse se právníkovi Friedrichovi Mathernovi podařilo odhalit nesrovnalosti v oficiálních údajích. Vyjádřil se proti tomu, že všechny vývojové náklady na chystané BMW 700 byly zahrnuty do výsledovky roku 1958. Současně kritizoval, že hodnota značky BMW a jejích zaměstnanců byla oceněna příliš nízko. Jednání byla odložena a výsledkem bylo to, že časově omezená nabídka ze Stuttgartu vypršela. BMW tehdy sice zůstalo nezávislé, nicméně finanční krize vyřešena nebyla. Zvýšená angažovanost hlavního akcionáře Herberta Quandta nakonec poskytla jistotu, která byla nezbytná k posunu vpřed. V následujícím roce představil nový restrukturalizační plán, který bral v potaz také zájmy malých akcionářů.
Před 50 lety: Nová éra výroby motocyklů
V Berlíně-Spandau BMW vyrábělo své letecké motory již od 30. let minulého století a po druhé světové válce zde probíhala výroba motocyklů a automobilových dílů. V roce 1969 se však veškerá produkce motocyklů přesunula z Mnichova do Berlína. Stalo se tak se zahájením výroby nových modelů motocyklů BMW /5. Tehdejší technický ředitel Helmut Werner Bönsch tuto změnu prezentoval velmi sebejistě: „Není pochyb o tom, že BMW již mnoho let vyrábí nejlepší a nejpokrokovější motocykly světa. Naší ambicí je udržet si toto postavení i v budoucnu.“ A právě to bylo cílem. Modely BMW R 50/5, BMW R 60/5 a BMW R 75/5 byly navrženy jako moderní sportovně cestovní stroje se zcela novým podvozkem, teleskopickou vidlicí předního kola a nastavitelným zadním odpružením. A vůbec poprvé měli zákazníci možnost vybírat z několika barev.
Před 40 lety: BMW M1 se postavilo na startovní rošt závodní série Procar
Sportovní BMW M1 s motorem uprostřed bylo vzrušujícím vozem i v situaci, kdy stálo nehnutě na místě. Svoji skutečnou přitažlivost ale ukázalo až na závodních tratích. A to především v závodní sérii Procar, kterou inicializoval tehdejší ředitel BMW Motorsport GmbH Jochen Neerpasch. Tyto závody se jezdily v letech 1979 a 1980 v rámci evropských závodních víkendů mistrovství světa formule 1. Za volanty technicky identických vozů s výkonem 470 koní se potkávali jak nejlepší jezdci z formule 1, tak piloti cestovních vozů. První závod série Procar se jel 12. května 1979 v belgickém Zolderu. Po něm následovalo dalších 16 závodů.
Před 20 lety: Světová premiéra BMW X5
Univerzální vůz s pohonem všech kol, který byl schopen nejen jízdy v terénu, ale nabízel také excelentní jízdu po silnicích – přesně tak se na podzim roku 1999 prezentovalo BMW X5, jež bylo prvním vozem Sports Activity Vehicle na světě. Jen o několik měsíců později demonstroval mimořádný dynamický potenciál tohoto modelu speciál BMW X5 Le Mans, což byl experimentální vůz s motorem V12 o výkonu 700 koňských sil pod kapotou. Na Nürburgringu s ním Hans-Joachim Stuck dokázal jet rychlostí 309 km/h. Dvacet let po premiéře prvního vozu SAV se řada X rozšířila na celkem sedm modelů, které v roce 2018 tvořily 37,3 procenta všech prodaných vozů BMW.
Před 20 lety: Roadster BMW Z8 oživil fascinaci klasickým designem
V roce 1999 BMW představilo také milník v bohaté historii svých roadsterů. BMW Z8, jehož design navrhl dánský designér Henrik Fisker, byl doslova senzací mezinárodního autosalonu ve Frankfurtu (IAA). Elegantní tvary vzbuzovaly vzpomínky na legendární BMW 507, zatímco luxusně navržený interiér je přitažlivý do současnosti. Klasické tvary s moderní technikou: samonosný hliníkový rám s připevněnou karoserií a motor V8 s výkonem 400 koní. Mezi roky 2000 a 2003 vzniklo v samostatném oddělení v mnichovské továrně BMW 5703 kusů.