scania-crew-cab-hasici-press-10

Bliká za vámi modrý maják? Víte, co byste měli udělat?

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR - Foto: Scania - 30. 5. 2021


Po silnicích jezdí nejen běžná auta a motorky, ale i auta a motorky s majáky, které mají právo přednosti v jízdě. Řidiči jim často nevěnují takovou pozornost, jakou by měli. Víte i vy, co přesně byste měli ve chvílích, kdy se za vámi nebo vedle vás takový dopravní prostředek s blikajícími majáky objeví?

Řidiči nejsou na silnicích občas tak pozorní, jak by měli být. „Policisté ze své praxe vědí, že motoristé a chodci nerespektují ustanovení silničního zákona týkající se vozidel s právem přednostní jízdy a bohužel vozidlu s modrým majákem mnohdy neumožní bezpečný a plynulý průjezd,“ říká nprap. Bc. Martina Hábrová z Krajského ředitelství Policie Plzeňského kraje.

Zákon hovoří o tom, že řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy (tedy s modrými nebo s modročervenými majáky) umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. To bohužel občas znamená i to, že musí vjet na chodník nebo mimo silnici.

Policie začíná obměňovat vozový park. Dnes si převzala prvních 80 nových octavií

„V plzeňských ulicích se ale policistům, a nejen jim, stává, že někteří řidiči vozidla zastaví tak, že automobil používající maják nemůže vůbec projet,“ říká nprap. Bc. Martina Hábrová a dodává: „Bohužel se mezi motoristy najdou i tací, kteří vůbec nerespektují ustanovení zákona a jedou prostě dál.“

V zákoně už je zakotvena záchranářská ulička, kterou jsou řidiči povinni tvořit. Týká se nejen víceproudých silnic. Jak by se měla dodržovat, uvádí § 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“

Mezi vozidla s právem přednostní jízdy patří například automobily policie, vězeňské služby, vojenské a obecní policie, hasičských záchranných sborů, zdravotnické záchranné služby, ale třeba i pohotovosti plynáren a podobně. Když se za vámi takové auto objeví, neměli byste vůbec řešit, zda má majáky zapnuté oprávněně či nikoliv, ale automaticky mu umožnit průjezd. „I řidiči vozidel s právem přednostní jízdy jsou povinni dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozili bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a výstražné zvukové a světelné znamení mohou používat jen ve zvláštních případech,“ upozorňuje nprap. Bc. Martina Hábrová. 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

13 názorů na “Bliká za vámi modrý maják? Víte, co byste měli udělat?”

  1. Vjet na chodník? S náklaďákem a offroadem možná,ale s osobákem ani boha když se dělají obrubníky 64759473527296metrů vysoký 👍

    1. Když jsem v nějaké podobné situaci vždy uhnu klidně i na chodník a offroada vážně neridim ale jen za předpokladu že neohrozim bezpečnost chodců

  2. Ono to „beranidlo“ je i trošku třeba na popostrčení hoŕícího kontejneru, nebo auta, aby se předešlo větším škodám. Pŕíklad, hoŕí kontejner, u kterého stojí zaparkovaná auta. Ťuk do kontejneru o pár metrů a je škoda na zaparkovaných vozidlech, nebo domů, minimàlní.

  3. Na to je jednoduché pravidlo: levá ruka dlani k sobě. Vlevo jeden prst-jeden jízdní pruh, potom velká mezera mezi prsty-MEZERA PRO ZÁCHRANÁŘE-a vpravo další prsty-další jízdní pruhy.

    1. Tvl nez si zapamatuju ktera ruka, kam s dlani, kolik, co a s kterymi prsty a co to vlastne vsechno znamena, tak se naucim ulicku 10x snadneji kdyz si proste prectu vyhlasku. Nevim kdo tyhle stupidoty s prsty porad vymejsli.

  4. Sam - moravský kreativec

    A protože to nevím, tak jak ta Hábová, protože se to mění jak se kdo u nás a v EU právě vyspí , tak jezdím zásadně v levým pruhu a pak je jasné, že uhýbám doleva ke svodidlům.

  5. Já už jsem viděl leccos. Dokonce jednoho co jela sanitka proti němu, ve svym pruhu… před sebou nikoho široko daleko neměla.. a on přesto zajel ke krajnici a zastavil. ten schytal klakson že mu hučí v uchu ještě dneska

  6. „Pokud je ve směru více než tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích.“

    Není to špatně? Z toho popisu chápu, že ulička se tvoří mezi pravým a středním jízdním pruhem, případně mezi středními jízdními pruhy, ale od 1. října roku 2018 je to takto:

    • V případě, že v jednom směru jízdy jsou tři pruhy, řidiči jedoucí v krajním levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v pruhu prostředním a pravém zajíždějí co nejvíce doprava. Záchranářská ulička tak vzniká mezi levým a prostředním proudem vozidel.
    • Na dálnici o čtyřech pruzích v jednom směru jízdy opět najíždějí ti v krajním levém pruhu co nejvíce doleva, řidiči v ostatních pruzích se řadí co nejvíce doprava. Průjezd pro záchranáře tak opět vzniká mezi nejkrajnějším levým pruhem a pruhy ostatními.

  7. nprap. Bc. Hábová říká: „…Pokud je ve směru více než tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích…“, to už neplatí.
    § 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích: „Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem.“

  8. záchranářská ulička – Týká se nejen víceproudých silnic, ale i silnici s jedním jízdním pruhem v obou směrech. – Netýká. Jak citujete hned v zápětí : „Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy …“ – tedy silnice s jedním jízdním pruhem se to netýká.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru