Za loňský rok se staly desetitisíce nehod, jejichž příčiny jsou různé. Jednou z těch velmi častých je nedodržení bezpečného rozestupu. V souvislosti s tímto řidičským nešvarem evidují policisté více než 5500 dopravních nehod. Ačkoliv je nutnost dodržování bezpečné vzdálenosti zakotvena dokonce v zákoně, nikde bohužel není stanoveno, jak přesně má taková vzdálenost vypadat a ani není možné její nedodržení nijak pokutovat. Tedy, jen do chvíle, než se stane nehoda.
Nejprve si pojďme vysvětlit, co vlastně o bezpečné vzdálenosti říká zákon 361/2000 Sb. o silničním provozu. V paragrafu 19 je napsáno: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
Jak vidno, ze současného znění zákona není možné řidiče za nedodržení bezpečné vzdálenosti pokutovat, pokud opravdu nedojde k nehodě. Nejčastěji jde o střety, kdy první řidič zvládne před překážkou dobrzdit a jeden či více řidičů jedoucích za ním už ne. Takzvaní lepiči, tedy ti, kteří jezdí nalepení na kufr auta jedoucího před nimi, se tedy pokuty, dokud nezpůsobí nehodu, bát nemusí.
Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete
Pravidlo dvou sekund
Odborníci na bezpečnost provozu a policisté se shodují na tom, že standardem by pro řidiče mělo být dobře známé pravidlo dvou sekund. To říká: „Vozidla by měla mezi sebou dodržovat takovou vzdálenost, kterou ujede při dané rychlosti za dvě sekundy, což je na suché vozovce při rychlosti 50 km/h asi 28 metrů, při rychlosti 90 km/h asi 50 metrů a při rychlosti 130 km/h zhruba 72 metrů. Pár metrů navíc neuškodí.“
Michaela Richterová, tisková mluvčí rakovnické policie k tomu pak uvedla: „Toto pravidlo umožňuje řidiči svou vzdálenost jednoduše kontrolovat a přitom nemusí sledovat vzdálenost v metrech. Bezpečnou vzdálenost mezi vozidly si nejlépe vysvětlí následující poučka: jakmile auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod (značku, strom…), tak by měly uběhnout dvě sekundy do doby, než jej mineme my. Samozřejmě záleží na stavu komunikace, na počasí, na schopnostech řidiče, ale i na stavu vozidla, pak se doba brzdění prodlužuje a je tak doporučován větší rozestup mezi vozidly.“
Ministerstvo dopravy pak připomínalo, že měření bezpečné vzdálenosti a tedy i pokutování jejího nedodržení, má být součástí novely bodového systému. Nově půjde o pokutovatelný přestupek, nicméně vzhledem k neschopnosti vládních činitelů schválit bodový zákon, je otázkou, kdy a jestli vůbec tato novinka vstoupí v platnost.
Jak měřit vzdálenost? No ve většině případů je to jen hrubý odhad, ale myslím si, že tady výrobci aut hodně dluží. Dávají do aut spoustu nepotřebných pomocníčků, ale toto zařízení, které měří vzdálenost do auta nedají.
Není to pravda. Nová auta ho mají – drtivá většina z nich má v displejích červenou (nebo oranžovou) kontrolku, která se rozsvítí, pokud je vzdálenost aut příliš malá, a třeba Peugeot má počítadlo vzdálenosti v sekundách. Tohle je zrovna věc, kterou výrobci v autech řeší.