dalnice-jizda_v_pravem_pruhu

Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Zákon 361/2000 Sb., BESIP - Foto: Pavel Srp - 10. 5. 2021


Jízda na víceproudých silnicích a dálnicích má svá pravidla. Ta se ale mohou podle různých jízdních situací měnit. Na dálnici musíte předjíždět v levém pruhu, ovšem jsou i situace, kdy můžete předjet i pravým jízdním pruhem. Kdy je to možné?

Aut je čím dál více a města i dálnice bývají přeplněná, kvůli čemuž vznikají dopravní kolony. Tu více, jinde méně rychle jedoucí. Často se tak děje i proto, že v pravém pruhu jede v dálce jeden kamion, ale v tom levém je někdo pomalý, kdo jej chce zbytečně brzy předjet, ale za ním se mezitím vytvořil štrůdl aut, jedoucích jen o něco málo rychleji než onen kamion.

Předjet je zprava má občas možná nutkání drtivá většina řidičů, ale zákon to nedovoluje. Naopak jde o jeden z nejhorších přestupků, který je velmi tvrdě sankcionován. Zákon na podjíždění zprava pamatuje jako na ‚Nedovolené předjíždění‘. Tento přestupek je definován tak, že řidič „při řízení vozidla předjíždí vozidlo v případech, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno.“ Pokud by vás u toho chytila policie, pak to s vámi nemůže řešit v příkazním řízení na místě, ale posílá přestupek do správního řízení. V tom vám hrozí nejen pokuta 5000 až 10 000 Kč a 7 bodů do karty řidiče, ale hlavně zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.

Jsou ovšem situace, kdy předjíždět zprava i na dálnici a mimo město (ve městě jde o souběžnou jízdu v pruzích, kde nejde o předjíždění jako takové) lze a věnuje se tomu i video od BESIPu. Jde například o jízdu v připojovacím pruhu, kdy je možné předjet a zařadit se před pomaleji jedoucí auto, zpravidla kamion.

Předjíždět zprava lze i ve chvíli, kdy se na silnici vytvoří souvisle jedoucí kolona ve všech jízdních pruzích, což ovšem není situace z úvodu článku, kdy je kolona v levém pruhu kvůli kamionu v dálce v tom pravém. Zákon doslovně praví: „Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (tzv. souběžná jízda); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“

Mimochodem, i na bezdůvodnou jízdu v levém pruhu od roku 2017 zákon myslí. Řidičům, kteří levý pruh okupují bezdůvodně, hrozí pokuta až 1500 Kč a 2 body do karty řidiče. Policie ovšem tyto přestupky příliš neřeší, nemá na to potřebné kapacity.

Štítky: , , , , , , ,

23 názorů na “Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete”

  1. Ti co jezdí vpravo jak mají tak v pravém pruhu někoho dojedou, třeba kamion nebo pomalejší auto, pak chtějí jet do levého aby nemuseli brzdit ale tam nesmí omezit auto co tam jede i když tam nemá co dělat. Tak ten co jede vpravo musí brzdit, protože ten vlevo předjíždí neviditelné auto a jede naschvál tak že někoho blokuje.

  2. V „americe“ (tohle zdůvodnění mi vždycky přišlo absolutně stupidní ) taky mají 2krát širší silnice. to znamená že do jednoho pruhu se klidně vejdou 2 auta. ( Ano byl jsem tam takže to vím ) a kamiony rozhodně legálně nesmí jezdit stejně jako osobáky… ve většině států je maximální rychlost pro kamiony 55 mph tedy asi 88 Kmh pouze v pár státech je maximální rychlost povolena přes den na 70 mph a v noci na 65. Což je ale dovoleno pouze na naprosto rovném úseku, a pouze na dálnici.

  3. Vite nekdo jak je to v okolnich zemich? Prijde mi to jako blbost, ktera spise dopravu komplikuje. Suhlasim, ze by auta mela jezdit cim bic vlevo, tim rychleji resp cim pomaleji, tim at jede vice vpravo, ale kdyz nejaky blb jede stale vlevo a to mnohem pomaleji nez je povolene max, tak pokracovani a jakoby ho predjeti ve svem pruhu by nemelo byt vubec trestano. Nemyslim tim ale podjeti ho do jeho pruhu a ve pat se mu do mezery pred nim, ale pokracovani si ve svem pruhu kdyz tam mam volno

  4. Jirka Hornik

    Nikdy jsem nepochopil tohle pravidlo. Mozna je z dob, kdy auta mela zrcatka jen vlevo. V americe se klidne predjizdi na dalnici zprava, kamiony jezdi stejne rychle jako osobaky a nemaji problem. Tak jsme tu asi fakt na hlavu, kdyz mame takova pravidla. Umi tu nekdo vysvetlit, proc to je nebo jen vime ze to je?

  5. Tomas Vobornik

    Souběžně jízda! Udělal jste to zcela správně a legálně! 2 a více aut před vámi je již kolona. Horší by bylo kdyby bylo jen jedno auto.

      1. Tomas Vobornik

        Jak byste definovali kolonu a tím i souvislou jízdu? Možná by bylo lepší více prostudovat problematiku než napíšete zavádějící článek! Nebavím se tu o jednom autu v levém pruhu před které se hned zařadíte, ale využití pravého pruhu k souvislé jízdě!

        1. Pane Voborníku, co je na tom článku zavádějícího? To, že u souvislé jízdy citujeme přímo to, co je napsáno v zákoně? Nebo co přesně?

  6. Co dělat v případě kdy jedu pravým pruhem po dálnici předepsanou rychlostí a v levém pruhu jede vozidlo rychlostí cca 100-110 km/h, jede takto X km bez toho aniž by předjíždel a na probliknutí nebo zatroubení nereaguje?

    1. Podle zákona nelze bohužel udělat vůbec nic. Předjet to vozidlo pravým jízdním pruhem se nesmí. Takže debil jedoucí vlevo pomalu brzdí celou dálnici…..

    2. Bohužel nic legálního udělat nejde. Pokud ho podjedete, pak jste provedl dopravní přestupek – navíc větší než tento „levoproudař“. Bylo by skvělé, kdyby se na to více zaměřili policisté. Před časem už někde něco podobného dělali, ale chtělo by to systematičtěji. Auta pro skrytý dohled s kamerami na to mají…

    3. No jako, jednou sem takovou situaci řešil. Kde na D1 okolo Brna (byl hustší provoz), jela snad trojice aut vlivem pruhu zhruba 105-110 km/h několik km, a přitom pravý pruh byl prázdný. A přes problikávání a troubení které stejně nepomohlo, sem teda jel do pravého pruhu a jel velmi mírně větší rychlosti než vozidla vlevo, a až jako teda po pár km sem je předjel. No a pak jel dvojích cca 130 km/h. A vozidla za mnou se mi v zrcátku ztracely stále v levém pruhu. 🙂

    4. Zaradiť sa do prava. Chvíľu ísť rovnakou rýchlosťou ako curak v ľavom pruhu. Vytvoria tým súbežnú jazdu a pak zmacknes plynový pedál.

    5. Nikdy jsem nikdy nepochopil. Jedu sám správně v pravém 130 km/h. V levém jede někdo 110 km/h. A já nemůžu pokračovat a minout ho. Ne předjet a zařadit se před něj ale jen ho minout a dal správně pokračovat v pravém. Ne. Musím zpomalit, zajet do levého za něj, počkat až mě pustí, předjet ho, zařadit se zpět do pravého a pokračovat 🤣🤣🤣

    1. Musíte však rozlišovat střední pruh na tříproudé dálnici, kde jsou všechny pruhy odděleny stejně hustým čárkováním, např Praha Benešov a tříproudou dálnici jako např Loděnice Rudná, kdy je zřízen pravý jízdní pruh, jako pruh pro pomalá vozidla-je oddělen hustějším čárkováním a příslušnou značkou. V tu chvíli se nejedná o jízdu ve středním pruhu, ale o jízdu v pravém pruhu pro vozidla jedoucí běžnou cestovní rychlostí.

      1. Nic takového už pár let neexistuje…něco jako stoupající pruh pro náklaďáky…máte jet v pravém, pokud nepredjizdite a to zrovna i v tom kopci za Lodenicemi

        1. Neexistuje? Pletete se. Pro podobný pruh existuje dopravní značka:

          IP 18c: Jízdní pruh pro pomalá vozidla

          Vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Zároveň vyznačuje přídatný jízdní pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený zejména pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku nedosáhnou vyšší rychlosti než 60 km/h. Na značce může být vyznačeno omezení nebo výstraha pro jednotlivý pruh obdobně jako na značce IP 21. Ukončuje platnost značek IP 20a (vyhrazený pruh), IP 21 (omezení v jízdním pruhu) a IS 10d (návěst změny směru jízdy s omezením}.

          1. Při 8mi pruzích mohu jet ve kterém chci rychleji!!! Atlanta, GA, USA A NA CESTĚ CHCI ODBOČIT VPRAVO, JEDU I NA ČERVENOU POKUD JE VOLNO, NEBO NENÍ PSÁN ZÁKAZ!!! TO JE SUPER

    2. Přesně, a přitom vůbec nereagují na blikání ba ani troubeni nic! Vůbec nechápou, že dělají něco blbě, nebo prostě neuhnou schválně. Přitom tím zbytečně vytváří další nebezpečí, ptz ve třetím pruhu může někdo letět 200 třeba.
      Jaktoze je trest za předjeti těchto hlupáků větší než za to co dělají oni? By to mělo být naopak ne? Protože žádný jiný důvod k předjeti zpráva nemám.

  7. Jeden z nejhorších přestupků- možná právem, ale je-li nedání přednosti v jízdě s nehodou , pouze lehký přestupek….tak je systémová chyba. Stejně tak rychlá jízda, většinou na rovném a bezpečném úseku dálnice, před Vámi žádné auto, jen jedno – stejnou rychlostí jedoucí za Vámi a je z toho těžký přestupek, se zákazem řízení a tučnou pokutou…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru