Zpráva týkající se změny bodového systému vám jistě neunikla. Součástí této novely je mimo jiné nižší bodové konto pro začínající řidiče, změny počtu bodů za přestupky i změny výše pokut. Kromě toho se ale ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií rozhodlo, že je na čase začít řešit častý nešvar některých řidičů, takzvané „lepení se na zadek“, tedy nedodržení bezpečné vzdálenosti. Právě s touto novinkou vznikla celá řada otázek, přičemž tou nejdůležitější asi je, jak vlastně bude policie nedodržení bezpečné vzdálenosti kontrolovat. Ministerstvo dopravy se rozhodlo na tuto, ale i některé další otázky podrobně odpovědět. Vysvětluje také to, proč jsou pokuty na místě levnější než v následném správním řízení nebo to, proč není v plánu zavedení trestu doživotního zákazu řízení.

Začneme rovnou tou bezpečnou vzdáleností. Jde o velmi nebezpečné chování, protože právě kvůli němu vzniká celá řada úplně zbytečných dopravních nehod. Specialisté z ministerstva dopravy metodiku měření vysvětlili následovně: „Měření bezpečné vzdálenosti bude probíhat především na stanovených úsecích, kde policie bude moci pořídit sérii snímků zachycující celou událost a každou bude vyhodnocovat jednotlivě. Nebude se tedy jednat o automatizovaný systém, který by řidiči pokutu sám hned odeslal.“

Přečtěte si také:  Propadla vám v koronavirové pandemii STK nebo řidičák? Jejich platnost se automaticky prodlužuje o 7 měsíců

Jak definovat bezpečnou vzdálenost? Je to velmi snadné. Jde o dvousekundový rozestup mezi jednotlivými vozidly, který v současné době dodržuje jen asi 30 % řidičů. V návrhu ministerstva je bezpečná vzdálenost definována pro nákladní vozidla a autobusy 50 metrů před jedoucím vozidlem při rychlosti vyšší než 50 km/h. Pro osobní automobily je při rychlosti vyšší než 80 km/h daný minimálně 30metrový rozestup.

V současné době je možné porušení bezpečné vzdálenosti postihovat pouze v případě, že dojde ke srážce. Jinak jej totiž nelze prokázat.

Bodový systém projde další úpravou. Přidá 2bodové přestupky a odebrání řidičáku zvedá až na tři roky

Správní řízení

Pokud na místě odmítnete policii uhradit pokutu a přestupek pošlete do správního řízení, vyjde vás zcela jistě o něco dráž. Většinou ale nejde o nějak výrazný cenový nárůst. Ministerstvo dopravy situaci popisuje následovně: „V žádném případě nedochází k výraznému zvýšení postihů naopak spíše k mírnému. Zatímco spodní hranice pokuty ve správním řízení zůstala zpravidla zachována nebo je podobná, navýšili jsme horní hranici, aby bylo možné vzhledem k okolnostem uložit vyšší pokutu (např. u pirátů silnic).“

Přečtěte si také:  Řidič kamionu odmítl policií nařízené kontrolní vážení. Dostal pokutu a dál nesmí jet

Doživotní zákaz řízení

Jsou státy, kde doživotní zákaz řízení za opravdu velké přestupky existuje a je používán. Česko se mezi ně ale nezařadí. Sází spíše na hrozbu vysokých pokut či případný pobyt ve vězení: „Jízda pod vlivem alkoholu či drog bude nově sankcionována pokutou v rozmezí 7 – 25 000 Kč a zákazem řízení motorových vozidel v rozmezí 6 – 18 měsíců. Navíc řidiči, v případě, že jim bude naměřeno nad 0,3 promile alkoholu, dostanou 6 bodů. V případě, že se řidič bude opakovaně dopouštět tohoto protiprávního jednání, bude mu vždy uložen zákaz činnosti. Pokud navíc bude i přes zákaz činnosti řídit, dopouští se trestného činu, za nějž mu může být uložen i nepodmíněný trest odnětí svobody.“

Policisté pokutovali spolujezdkyni za to, že neměla bezpečnostní pás. Ten ji o hodinu později zachránil život

Začínající řidiči

Novela zákona počítá se tím, že ti, kteří udělají autoškolu, dostanou po první dva roky svého působení na silnicích k dispozici pouze šestibodové konto. Existuje možnost, že ty dva roky prvořidiči raději řízení odloží? Podle ministerstva v žádném případě a vysvětluje to následovně: „Nevidíme motivaci v tom si ušetřit na autoškolu, udělat si řidičský průkaz a poté průkaz strčit na dva roky do šuplíku. Mladí řidiči se výrazným způsobem dle statistik podílí na nehodách se závažnými důsledky. Toto opatření by mělo mladé řidiče odrazovat od nebezpečné jízdy a nechat jim časový úsek na to, aby se takzvaně vyjezdili.“

Dvojí potrestání

Víte, že za jeden přestupek, který byť během jednoho dne, spácháte dvakrát, můžete dostat dvakrát pokutu i body a následně přijdete okamžitě o řidičák? Podle ministerstva je problém v tom, že body vlastně řidiče moc netrápí: „Body nejsou pro řidiče správním trestem. Pokud se opakovaně řidič dopouští protiprávního jednání, nerespektuje pravidla silničního provozu, ohrožuje tak bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a bude v důsledku dosažení celkového počtu 12 bodů vyřazen z tohoto provozu. Namísto opakovaných pokut je tak řidič vystaven hrozbě ztráty řidičského oprávnění.“

Přečtěte si také:  Radar řidičce naměřil rychlost převyšující 700 km/h. Přišla jí pokuta za desetitisíce

Likvidační výše pokut?

Letošní rok je pro všechny velmi náročný a to hlavně z důvodu epidemie koronaviru. Řada lidí může mít finanční problémy a tak je otázkou, zda zvýšení pokut nebude pro některé zcela likvidační. Podle ministerstva ne: „Pokuty zvyšujeme pro řidiče, kteří opakovaně páchají závažné přestupky. Spoustu méně závažných přestupků bude pokutováno nižší sazbou a to do 1 500 Kč. Dnes je pokuta za 2 000 Kč. Pokuty nemohou být likvidační pro lidi, kteří by byli výši pokuty ohroženi majetkově a existenčně. V odůvodněných případech totiž lze snížit pokutu až na 1/5 dolní hranice sazby.“