Podle průzkumu, který publikovala společnost prověřující u ojetin stavy ujetých kilometrů, není stočený tachometr pro 59 procent kupujících důvodem, aby vůz nekoupili. Šéf Asociace autobazarů APPAA považuje takový výsledek za nesmysl a zpochybňuje metodiku průzkumu.
Až třem pětinám kupujících nevadí stočený tachometr. Chtějí jen slevu
“V České republice není stáčení tachometrů doposud kvalifikováno jako trestný čin,” říká Petr Přikryl z APPAA a pokračuje: „Považujeme proto za krajně nezodpovědné, obzvláště od společnosti, která se snaží bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů, zveřejňování výsledků takového ‚průzkumu‘, aniž by byla známa jeho metodika.“ Podle Přikryla je metodika provádění průzkumu klíčová a má svoje jasná pravidla. Není-li taková metodika dodržena, jedná se spíše o anketu, kde ale respondent může například reagovat I na zavádějící otázky. Výsledky anket pak pochopitelně bývají méně vypovídající a dvě stejné ankety mohou ve výsledku dopadnout dokonce I úplně opačně. Vždy záleží na tom, kdo průzkum zadává a financuje.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
V České republice se veřejně publikovanými výzkumy veřejného mínění zabývá například Centrum pro výzkum veřejného mínění, agentury Median, Kantar TNS a STEM. „Takovéto průzkumy soukromých společností je proto potřeba brát s určitou rezervou,“ míní Přikryl.
Předseda APPAA upozorňuje na fakt, že v rámci zveřejněných výsledků průzkumu nebylo uvedeno, zda se takové jednání odehrává v autobazarech nebo při nákupu vozu, tzv. na ulici. Podle Přikryla totiž všechny autobazary sdružené v Asociaci prodávané vozy pečlivě prověřují. „Takto interpretovaný výsledek hází na autobazary špatné světlo a nepovažujeme jeho umístění do mediálního prostoru ze strany společnosti Cebia za korektní,“ říká Přikryl. Podle něj by takto renomovaná společnost měla spíše nabádat společnost k nákupu u prověřených a certifikovaných prodejců, než vzbuzovat u české veřejnosti dojem, že stočené kilometry jsou něco úplně normálního a že prodejci jsou ochotni vyjednávat u takových vozů o slevě. „To ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozy rozhodně nepřispěje,“ uzavírá Přikryl.