Dálkové jízdy progresivně řešených automobilů ŠKODA budily ve 30. letech pozornost na celém světě. Pomáhaly šířit renomé mladého Československa a současně významně podpořily export vozů z Mladé Boleslavi do desítek zemí. Kvalitu a spolehlivost základního modelu ŠKODA POPULAR i zástupce střední třídy RAPID prokázaly výkony v náročném terénu i často extrémních klimatických podmínkách.
Popularem z Prahy do Kalkaty
V květnu 1934 odstartovala od pražského Autoklubu na cestu do Indie ekipa čtyř vozů ŠKODA POPULAR, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 15 kW/20 koní. Sedm cestovatelů vedených advokátem Zbislavem Petersem se rozhodlo pro náročnou trasu napříč Balkánem a Tureckem, přičemž v nejtěžším úseku za celý den ujeli pouze 13 km. ŠKODA POPULAR prokázala odolnost také v pouštích. Vozy o vlastní hmotnosti asi 700 kg, zatížené až 800 kilogramy posádky a nákladu, se z cíle v indické Kalkatě přesunuly do Bombaje, odkud lodí pokračovaly do Terstu a svoji cestu triumfálně završily po necelých čtyřech měsících a 15 000 kilometrech opět v Praze.
100 dní v malém voze
V roce 1936 vzbudila pozornost akce „100 dní v malém voze“. Manželé Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovi se vozem ŠKODA POPULAR vydali na americký kontinent. V první části cesty se museli vypořádat s náledím, na jihu USA se probojovávali krajem zpustošeným tornádem a záplavami, u mexického Popocatepetlu vyjeli do více než 2500 m n. m. Poté Elstnerovi zamířili do San Franciska a přes Chicago se vrátili do New Yorku. Cestou domů projeli i Španělsko, zmítané občanskou válkou. Nakonec jim místo 100 dní stačilo jen 97 dnů, z toho 47 za volantem. POPULAR se čtyřválcem litrového objemu tak dosáhl denního průměru 525 km. V létě 1938 se Eva a Frank Elstnerovi s novým modelem ŠKODA POPULAR 1100 OHV, dosahujícím rychlosti až 105 km/h, vydali napříč Argentinou: více než 6000 kilometrů úspěšně zvládli v pouhých 12 dnech („akce byla známa jako „Tango argentino“).
„52 000 km dvakrát napříč Afrikou“
V letech 1936-1938 absolvovali fascinující africké dobrodružství manželé Marie a Stanislav Škulinovi. Zkušení cestovatelé zvolili uzavřený automobil ŠKODA RAPID, který se kromě dvou rezervních kol a střešního nosiče zavazadel nelišil od sériového provedení. Po vylodění v západoafrickém Dakaru zamířili do Guinejského zálivu, na Pobřeží slonoviny a v období dešťů projeli napříč rovníkovou Afrikou. V hlubokém bahně museli kola podkládat kmeny stromů a větvemi, místo mostů využívat brodů nebo improvizovaných vorů s plováky z kánoí. Rok po odjezdu z domova dorazila ŠKODA RAPID u přístavu Beira až na pobřeží Indického oceánu. Výprava pokračovala lodí na Madagaskar. Roční bilance 30 000 km a spolehlivost vozu ŠKODA Škulinovy inspirovala k prodloužení cesty. Vydali se na jižní výspu Afriky, mys Dobré naděje, odkud zamířili na sever – až do Egypta! Po skoro dvou letech a 52 000 km seskromná trojice vrátila do Prahy. Za pozornost stojí, že v roce 1946 se do Afriky vydali znovu nejen oni, ale i jejich Rapid.
Cesta kolem světa za 97 dní
Symbolickým vyvrcholením fascinující série prvorepublikových dálkových jízd vozů ŠKODA se stala « Cesta kolem světa za 97 dní ». Podnikl ji pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka s navigátorem a zároveň mechanikem Jindřichem Kubiasem. Jejich jen mírně upravený otevřený vůz (polokabriolet) ŠKODA RAPID o výkonu 23 kW/31 koní, čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a hydraulickými brzdami obstál v bahnitých, stejně jako písčitých a kamenitých úsecích trasy vedoucí z Československa přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Sovětský svaz, Írán, ale i dnešní Pákistán, Indii, Malajsii, Singapur, Čínu, Japonsko či Spojené státy zpět do Prahy. Z 97 dní cesty připadalo 53 dnů na lodní přesuny a vyřizování tehdy náročných úředních formalit, za volantem strávili oba přátelé 44 dnů: při 27 700 kilometrech tak vychází denní průměr na neuvěřitelných 630 km cestou necestou.
Úspěšně zvládnuté dálkové jízdy přinesly mladoboleslavské automobilce velký ohlas v dobovém tisku a přispěly k posílení prestiže značky a úspěchu jejich moderně řešených modelů. I díky tomu se ŠKODA ve druhé polovině 30. let stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu.